AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.341

BMW 120 snälla hjälp mig.

Sida 1 av 2
Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Har en BMW 120D 07.Nu när det blev lite kallt ute (ca -1 grad ute) så va den svår startad. Fick använda start hjälp och få starta den. Skulle använda starthjälp häromdagen men då starta den inte. När jag kopplade på starthjälpen så gick bränslepumpen igång och felkoder började komma upp på skärmen i bilen. Felkoderna är DBC failure, DSC failure och Fault in drive.
Provade ändå med starthjälp och bilen tänder och ”spinner” men går inte igång. Varje gång jag sätter på tändningen så går bränslepumpen igång och slutar inte låta. Någon som har varit med om något liknade? Snälla ge mig tips och råd. Mvh Fredrik
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur gammalt är batteriet?
Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Kan det va orsaken trotts starthjälp? Har satt de på laddning under natten och ska kolla ikväll om det har laddats som det ska. När jag försöker starta bilen med starthjälpen så snurrar den väldigt fort eller hur man säger

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du svarade aldrig på frågan. :)
Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Hej har inte en aning helt ärligt, köpte den för ett år sen då sa förra ägaren att batteriet va bytt nyligen men vet inte om man kan lita på de

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Batterierna degrader med tiden och speciellt när det är kallt så märks det extra tydligt. På min förra bil så märktes det allt oftare efter ca 5 år.

Det är inte givet att det är batteriet, men en möjlig felorsak är det. När batteriet degraderar så kan det fortfarande laddas, men då kanske full laddning inte innebär mer än 50-60% av kapaciteten när bilen var ny.

När batteriet är dåligt så kan det ge flera olika felkoder.
Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Okej ska med multimeter sen efter jobbet så återkommer jag, tack för snabbt svar :)

Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
En liten fråga, att dieselpumpen inte slutar gå vi tändning av bilen vad kan de bero på?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vet inte om jag helt förstår, men bränslepumpen ska ju gå när motorn är igång, dvs när tändningen aktiveras. Problemet är väl då inte att pumpen går, utan att motorn inte startar. Kanske är det att startmotorn inte orkar dra igång den för batteriet är för klent. Det krävs ju en hel del ström för starten.

Felkoderna DSB och DSC har ju inget med detta att göra utan är ju relaterat till annat elektriskt som också kan påverkas av dåligt batteri.
Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Okej tack återkommer

Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Hej har provat ochbdet funkar inte har kollat i princip alla säkringar men inget fel där.. kan det va ett relä? Typ till glödstiften?

Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Sitter det någon säkring under motorhuven?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad har du provat?
Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Har provat med att ladda batteriet och det tar ström, det tömmer dig inte efter några prov startningar, provade med startkablar men funka inte heller

Har kollat några säkringar men inte alla, funderar över om det finns några säkringar under huven? För säkrings boxen sitter innanför handskfacket. Tänkte om det finns någonstans det finns mer säkringar
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag förstår inte riktigt hur bilen kan tända och spinna, men inte gå igång som du skriver i första inlägget.

I mitt huvud så kan den antingen gå på startmotorn utan att tända, men om den tänder då så går den ju igång. När du säger spinna. Vad menar du då?

Kan du spela in en film och sedan lägga upp på youtube och länka till den filen?
Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Länk

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det verkar ju som att startmotorn drar runt men att den inte tänder. Kanske för att det inte kommer soppa.

Hur tänker du kring åtgärden. Göra själv eller anlita verkstad?

Om du tänker försöka själv så kan du nog behöva en felkodläsare för att få fram felkoderna och sedan kan det ju vara bränslepumpen eller något annat som behöver bytas. Känner du att det är inom den bekvämlighetszon?

Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Okej jag förstår, jag börjar nog med en dator för att se om problemet hår att lösa själv. Är inte så duktig på bilar så om det landar i ett för stort ingrepp så får det bli verkstad. Tack för din tid, återkommer:)

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om det är M47 motorn så kan ju startspärren ha slagit till.
Inte helt ovanligt att de får för sig det när batteriet blir dåligt.
Detta ger felkod 4A63. Då behöver man synca motorstyrdon och bilens startspärr (DDE-CAS)
Detta görs på 5 min med rätt verktyg Länk (jäv). Mycket lätt.

Är det N47 motorn så är detta inte aktuellt.

Vilken motor har du?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Fr
14
Franboi
BMW 120d steptronic
Har motor n47D20 har jag

Har felkoderna : CED4, CF33, A3AD, E717, D514, A8BD.
Men igår upptäckte jag en grej, mätte volten på batteriet. Och de hade gått ner till 12,1 volt. Laddade de i förrgår och de har fått stått under natten fram till igår. Provade oxå den dagen att starta med startkablar. Men utan någon lycka, om batteriet är dåligt kan det ändå va svårt att starta med startkablar? Mvh Fredrik

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Felkoderna, om man googlar, indikerar att det är ett antal styrenheter som inte får klarsignal så att säga från motorstyrenheten, DDE.

Man misstänker då att problemet ligger just runt DDE.

Känns som verkstad i detta fall.
Möjligen om det sitter säkringar direkt i anslutning till DDE.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.