|
|
|
|---|---|
|
Hej Till att börja med så är det en n13b16a i denna lilla bilen Min mor var ute på en kortare resa på ca 25 mil. I slutet på denna tändes varningslampor för drivlina och motor i iDrive. Hon stannade så fort hon kunde och kollade sen olje nivån, och oljestickan var torr. Där fanns en mack i närheten som hon köpte ett par liter olja och hällde i. Konstigt/tråkigt nog gick det i ca 2 liter för att stickan skulle visa i topp, jag har för mig att den tar 4.2 liter vid oljebyte. Och, ja, det är ju inte speciellt bra att köra runt långsträckor med halva oljemängden i motorn... Varför har inte dessa bilar en olje-nivå varning?! Efter hon fyllt på olja startade hon bilen och körde de sista hundra metrarna hon hade kvar, och inga lampor tändes nu. Dagen efter testade hon att starta igen och köra en sväng för att se hur den betedde sig och om en hemresa var möjlig. Men efter några minuter tänder Drivline meddelande i iDrive igen. Nu tog hon sig tillbaka och ringde bärgare för att ta den till verkstad. Efter ett par dagar får hon ett samtal om att 2 av 4 cylindrar är repiga och det finns spån i olljan och de rekomenderar ett motorbyte. Eftersom bilen gått så pass lite ville de inte sätta i någon motor med högre miltal än vad bilen gått, så enda alternativet var en ny motor. Detta för att kunna lämna garanti på allt. Problemet var ett det hela skulle landa runt 125.000 kronor, vilket är ganska mycket för en 12 år gammal 1-serie. Den har ju ändå ett relativt stort värde pga att den gått så lite som den gjort, så det känns otroligt surt och onödigt att behöva skrota den. Ni som kanske har en del kunskap i dessa bilar, vad hade ni gjort? Är det värt att renovera motorn? Borra ur cylindrar och köra med ÖD-kolvar och byta lager på vev, slipa vevaxel? Hur mycket skulle det eventuellt kunna vara om den har gått med så lite olja som den gjort? Tyska sidor har renoverade motorer för ca 20000, men det kan ju vara en chansning det också. Men just nu sitter vi lite i klämm med en bil som står 25 mil bort och det skulle kosta ca 14000 att ta hem den med bärgare. Och min F31 320d får inte dra den pga vikt, med mitt b-kort. Det blev helt plötsligt väldigt dyrt att äga den lilla bilen. Nu blev det en lång historia, men har någon ett tips om vad som kan vara värt att göra är vi väldigt tacksamma. Mvh Schultz | |
|
Jag hade gjort såhär 1) Hyrt en biltrailer och hämtat hem den. Sedan om du löser det genom att köra utan BE-kort, be en vän, eller låna en bil som kan dra den utan att BE behövs lämnar jag upp till dig/er. Med bilen på hemmaplan så minskar stressen och man kan metodiskt fokusera på att lösa problemet enklare. 2) Inte brytt mig om att sätta in en motor med fler mil, ny motor på en bil i vadå ~50-klassen ser jag som helt uteslutet. Så jag hade med bilen på hemmaplan kontaktat olika verkstäder och sett vad de föreslagit för alternativ för kostnader för motor och arbete. Sedan värdera priset jag fått, samt förtroendet jag känner för dem och valt en av dem att göra jobbet. |
|
| I vilken stad/by står bilen nu? Man kan ju kolla vad det finns för verkstäder/motorrenoverare i närheten för att slippa en dryg transportkostnad. Är det bmw som lämnat pris på 125 000 kr så kan man sannolikt få det till ett klart lägre pris någon annanstans. | |
| För mig oklart vad som egentligen orsakade skadorna. Men det finns inte maskinskadeförsäkring? | |
| Åtta år brukar vara standard för maskinskadeförsäkring, finns väl några bolag som tar högre ålder. Men detta är en 2011:a. | |
|
Tack så mycket för alla svar. Det bästa hade absolut varit att få hem den så att det antingen går att kika på det själv för att sen skicka iväg på rep, eller iallafall plocka ur motorn. Bilen står i Malmö för tillfället. Malmö Motorrenovering (MMR), finns ju i malmö. Är det någon som hört något om detta företag? Det hade ju kunnat vara ett alternativ, men jag gissar att det kommer gå på en ordentlig slant ändå. Tyvärr gäller inte maskinskadan precis som MUC skriver. Tanken har ju gått till att sälja den som den står, men det finns förmodligen inte mycket att hämta där heller, trots låga mil och riktigt fint skick samt automatlåda. |
|
| Att sälja den som den står kommer innebära en riskpremie som gör att det inte blir mycket kvar. Du skriver ju att det är en F20 så lite mer än ~50 är den ju värd. Jag tänkte först att det var första generationen då jag tänkte att F20 kom först som -12:a. | |
|
Absolut det stämmer ju, hon fick hämta ut den i november -11. Kollar man priser på f20 med låga mil ligger de ju iallafall på runt 100+ beroende på skick. Men jag har lite att kolla nästa vecka. Dels olika transport möjligheter samt Malmö Motorrenovering. |
|
| En motor från en skrotad bil kan ju eventuellt vara ett prisvärt alternativ också. | |
| Visst finns det varning för oljenivå. Om det saknades två liter så har något fallerat helt klart. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det finns oljenivåindikator man kan kolla den i idriven vad jag minns så varnar det inte för låg nivå eller lågt oljetryck är det nått fel. Dottra har en-13 liknande 116i som jag sköter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
En motor från en skrotad bil är absolut ett alternativ. Tyvärr finns det bara 1 och den sitter i en bil i Norge. Det verkar vara samma motor som sitter i F30 316, så det har jag också kollat efter. Att något fallerat på detta sätt, men att motor ändå snurrar runt känns så otroligt tråkigt bara. Hade den skurit så att den inte snurrar runt alls, eller ett hål i blocket hade det varit lättare att ta ett motorbyte, men nu när den ändå går och rullar, känns det bara så surt. Jag är inte jätte inkörd på hennes bil men jag gissar att en har ungefär samma saker i iDriven som min f31, och som du säger hasso, så kan man ju få fram oljenivå på det sättet. Just nu håller jag på att leta lösningar för att se vad som är möjligt. Tack för alla svar |
|
|
Hej, Jag tycker hela historien låter konstig, egentligen. Din mor får ”fel på drivlinan” och kollar därför motoroljan. Egentligen en udda reaktion, men det är kanske det enda hon vet om motorer? Eller har bilen tidigare haft problem med (för) hög oljeförbrukning/läckage, så att hon anade? Eller kanske rentav hade studerat den röda oljetryckslampan en stund? ;) Sen skriver du, att stickan efter påfyllning med två liter (!) visade ”på topp”, en formulering som jag förstår som ”översta strecket”. Men ändå ”halva oljemängden”?? Var motorn dessförinnan tom på olja?? Vad betyder då ”på topp”? Kör sen en kort sträcka, parkerar över natten, sen ”drivlina” igen efter start och den kortaste stunds körning. Eftersom motorn fortfarande går, leta rätt på oljeslukaren eller läckaget, åtgärda, byt till en (mycket) tjockare olja, rensa vad som går och kör tills motorn kanske riktigt rasar. Lite repor kan man leva med, särskilt om man är gammal. ;) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.