|
|
|
|---|---|
|
Hej Har ett problem med min E88 120i -2008 när den är kall. Oftast startar den problemfritt men när bilen är kall, men på morgonen så är tomgången dålig. Man känner att den vibrerar och går ojämt, men efter bara 5km så går den fint igen utan några problem. Jag har ca 1.5 mil till mitt jobb (landsväg) lite ryck i motorn de första 5km men när jag stannar vid jobbet så spinner den fint med bra tomgång. Tar jag då bilen vid lunch så är det mycket mycket bättre än på morgonen och märks knappt. Så är det varje dag. Dålig tomgång på morgonen, ibland tvekan till start för att sedan resten av dagen funka felfritt eller knappt märkbar försämrad tomgång efter start. Motorlampan börjad lysa orange häromdagen när jag kört ett par 100m kall. Men är lika, går dåligt när den är kall, spinner som en katt efter bara några km även med motorlampan tänd. Någon som har haft samma erfarenhet eller vet vad det kan vara. /R | |
| Låter som spridare som står och läcker över natten, går som en påse skit tills den extra soppan är bortbränd och sedan när den står tillräckligt länge har du samma bekymmer igen. | |
|
Kollat felkoder? Om det finns misständningar kan det vara tändspole. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Känner igen det där från min förra 118d. Det blev långsökt till jag läste av realdata i min med AUTOCOM som visade fel temp i kylvätskan. Den kunde visa 555 grader vid kall och då betyder att han inte fattar hur han ska fördela bränslet med tempen typ chohken kall/varm. Så läs av tempen på kylvätskan innan du starta han'. Visar den mer än ute tempen är det som är fel. | |
|
Tack för svaren. Idag är den inne på felsökning på Rigo i Halmstad och det lutar åt spidare/spridarna som läcker. De säger att 99% så brukar det vara det. Men blir fundersam.. De tar 6200:- st för spridarna och de tycker att man ska byta alla 4 samtidigt (arbete ca 1500:-) Det bilr ändå jäkligt mycket pengar tycker jag. Jag kan hitta helt ny BMW original spridare för 3000:- och tänker att då inte arbetet är dyrare så vill jag byta den eller de som är trasiga bara. De säger att en ny spridare är uppdateradmodell och funkar sämre tillsammans med mina fungerande andra. Då är det bättre att köpa begagnad med garanti säger de. Men de säger ändå att jag ska få tag i 4st begagnade då en st inte lirar så bra med dem som redan sitter i bilen.. ??? Ändå säger de att de säljs styckvis nya och inte i set om 4st eller 6st. Jag fattar verkligen inte.. Mina "begagnade" som redan sitter i bilen som är ok, de borde väl då kunna kodas in tillsmmans med den nya begagnade? Likväl som 4st begagnade eller nya som ska kodas in tillsammans?? Sen undrar jag om det är samma spridare till N43 som till N53? Vill ju helst undvika att byta ut fungerande saker. Mvh Richard |
|
|
Hej, Jag är intresserad av att höra mer om ditt problem. Jag har aldrig hört att en ny spridare skulle fungera sämre tillsammans med begagnade spridare. Jag tror att Rigo har fel här. |
|
| Har du testat att titta på live data på kylvätske temp innan du startar han på morgonen? Om den är paj kan den visa för mycket och då öppnar han inte tillräckligt och då får du vibrationer och konstigheter. Jag hade liknande problem. Bytte allt från glödstift till relä men det var kylvätske temp givaren som var sönder. 239kr så blev han som ny. | |
|
Så var bilen felsökt.. misstände på cylinder 1 och 3 med lite blandade felkoder som resultat. Mycket oförbränd bensin och sotiga stift. Dock har NOx klarat sig och inga andra felkoder som inte är relaterade till de dåliga spridarna. Blir byte av alla 4 spridarna till nyare med index 11 och nya stift. Bmw och Rigo vill ha 6200:- st men kan rekommendera dessa: Länk. 3000:- st BMW original! Han har ett 20-tal på lager. Alla index 11. Så beställde där och Rigo ska ha 2500:- för arbetet inkl nya tändstift. Ok tycker jag. Ringde en tekniker på BMW och frågade. Det går att blanda alla med lägre index än 10, men index 11 och 12 som de nya som säljs går ej mixa med lägre index. |
|
|
Tack för informationen! Jag är glad att du hittade en bra affär på diffusorerna. Det är en stor skillnad från vad BMW och Rigo vill ha. Jag ska kolla in den länken också. Det låter som ett bra alternativ. Jag hittade det också här Tack igen för din hjälp! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.