AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.089

Köpråd N47 eller N43?

Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Min dotter står i startgroparna för att köpa en beggad 1-serie från ca: 2008 - 2010. Nu har jag försökt att samla så mycket info jag kan om de två motorer jag angett i rubriken, och man blir ju lite nojig när man gräver allt djupare i ämnet. Båda motorerna verkar ju ha en mängd olika problem och på N47 verkar ju kamkedjebyte mer eller mindre oundvikligt. På N43 kan den också vara ett problem men tydligen inte lika vanligt. Dessutom enklare att byta. Sen är det ju en massa andra problem som kan dyka upp som t.ex. insprutningsinjektorerna på N43 för att nämna något.

Givetvis kollar jag upp service, kvitton för reparationer o.s.v. men det är ju inte hela bilden av bilen. Så frågan är, behöver man vara nojig, eller är det bara så att det radas upp en massa problem på nätet eftersom det oftast är de som drabbats som lägger ut inlägg?

Hur stor betydelse har miltalet? Vi kikar på allt mellan 15 000 till max 20 000 mil. Dottern kör ca: 1000 till 1500 mil/år.
Skulle undvika båda två. Speciellt n43.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Det beror på din budget och om du kan överväga andra motorer.

Men jag tänker såhär avseende N47. Många motorer har nu åtgärdats, dels via BMW återkallelse, dels via egna åtgärder men också skrotning. Jag tänker att det inte finns så många riskobjekt kvar längre på marknaden. Jag tycker inte att det dyker upp så många inlägg här på AP om nya haverier längre. En motor som gått lite längre borde rimligen också redan ha åtgärdats eller havererat. Självklart ingen garanti, men det är det såklart inte på någon motor. Har inte haft N43, men den verkar vara lika kostsam att åtgärda. Kan du inte titta på någon där ägaren kan visa att motorn är åtgärdad (gäller båda två)?
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Tack för svar! @Matthias: Jag har väl varit inne på att välja större motor, men då blir det ganska mycket dyrare. Vi hade själv en 325d med M57/T2-motorn och den körde vi ca: 20 000 mil med utan några som helst problem. Tyvärr blev den skrotad p.g.a. krock med lastbil. Sedan kan man ju också vända på det och krånglar det inte så blir det kaske billigare i längden. Även om drivmedel, skatt och försäkring är dyrare. En havererad motor p.g.a. kamkedja är ju ingen billig affär.

Sedan är det kanske som du skriver att det är många N47 som redan är åtgärdade eller skrotade. De vi kikar på bör ligga runt 15 000 och max 20 000 mil samt årsmodeller mellan -08 och -10. Lit snävt område men det finns ändå en hel del att välja på om man är beredd att köra en bit.

Har kikat på en 120d i närheten av Halmstad men inte sett den fysiskt. Pratade med firman och han lovade att se om han kunde få fram om kamkedjan var åtgärdad. Dock visste han inte att det var problem med dieselmotorn utan bara bensinaren, påstod han. Hmmmm...

Får kolla vidare och se om det går att hitta något objekt som verkar ok. Känner till en 318d som ägs av "min" verkstad och där vet jag att kamkedjan är bytt. Tyvärr en -07 med färre hk, dyrare skatt och dåligt utrustad, så är lite skeptisk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.