|
|
|
|---|---|
|
jag sökte på snedslitna men hittade inget bra svar så jag ställer en ny fråga. När jag bytte till vinterdäck så jag att sommardäcken bak var ganska rejält snedslitna. Insidan var sliten ner så stålcord stack fram, men cirka 2mm kvar på övriga slitytan. Så visst var det dax att byta ändå men vill ju inte snedslitna vinterdäcken också. Jag ser inga trasiga fjädrar eller ser något läckage på dämpare, varken fram eller bak. Jag kör inte särskilt ofta med tung last eller släp Är det 4hjulsintställning som är första åtgärd om inte verkstaden ser något annat som ser dåligt eller trasigt ut? Bilen är en 330XDA E91 och kör med 225/40-18 fram och 255/35-18 bak - enligt vad BMW rekommenderar för Xdriven. Däcken Continental premium contact 6. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
| Om framhjulen är ok så behöver endast bakhjulen justeras, sannolikt är det för mycket toe out på bakhjulen, kan även vara för mycket negativ kamber eller en kombination av båda. Ta reda på vilka värden som bmw rekommenderar så att du vet vilka värden du skall ha innan du lämnar bilen på hjulinställning. | |
|
Jag lämnade in på 4hjulsinställning (inte BMW märkesverkstad) och fram hade stagen rostat fast så det blev nya stag och sedan 4julsintsällnig och nu känns bilen inte alls lika slingrig på djuptspåriga vägar, som den var före. Tyvärr glömde de ta mätvärden (både fram och bak) innan de bytte stagen fram så jag vet inte hur mycket de justerade bak. Hoppas och tror på jämt slitna vinterdäck till våren. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.