AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.251

N46 ryker vitt

He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Hej.
Har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med.
Bilen (320i -06 med N46 motorn som snart gått 20 000mil) ryker vitt och blått, stora moln med vit rök och då oftast efter motorbroms så kommer vit rök vid gaspådrag.

Bilen går förövrigt väldigt fint i motorn inga lampor och ingen knepigt tomgång.

Googlat massor och kom fram till vevhusventilation.

Under helgen så börjades det med att jag körde en STP engine flush.
Bytte alla slangar och plastlådan med membranet till vevhusventilationen.
Bytte tändstiften (kändes dock onödigt då de gamla såg ut som nya)
Ny olja aningens tjockare. Castrol 5-40 och slog även i en flarra STP stop oil leak.
nytt luftfilter.

körde 2st längre turer igår men utan resultat då det fortfarande ryker vitt. vet ej om det ryker blått då det var mörkt ute men den ryker precis lika mycket nu som innan åtgärden.

kan även konstatera att när man öppnar oljepåfyllningslocket så skvätter det en massa olja ur oljepåfyllningshålet, motorn ändrar inte karaktär och jag har ett lätt undertryck.
Trodde först att jag hade ett övertryck då jag la ett papper över hålet och det blåste all världens väg men tog en 3l plastpåse och höll över hålet och då sög det ur luften ur påsen. så ett lätt undertryck verkar det vara men som sagt det skvätter olja ur hålet.

Vad tänker ni är näste steg? ventiltätningarna??

någon som har erfarenhet av mitt problem och sitter på lösningen så är jag ytterst tacksam för inspel
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du har uteslutit att topplockspackningen gått?
He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Inte uteslutit men ingen vatten i oljan som byttes och inte heller olja i kylarvattnet. vad har du för teori om att det skulle vara just block packningen som gått? (mer än att röken är vit)
He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Eller är blockpackningen ett ”vanligt” fel på modellen?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nej, inget jag känner till. Men den vita röken gör ju att det är en möjlighet. För att utreda förvirring så när du säger att det ryker vitt/blått så är det alltid från avgasröret? Det kommer inte från motorhuven?
He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Alltid ur röret.
Provade lite till idag och den ryker bara när den blivit varm, när den är kall så ryker den inte (mer än vanlig kondens)

Sen är även problem med att värmen i kupén bara fungerar när man lägger sig på 1500rpm och över. På tomgång blåser det bara kallt.
Drar den kylvätska? Kylvätskeläckage in i cylinder (=vit avgasrök) pga dålig topplockspackning kan av egen erfarenhet ske även utan att olja eller kylvätska kommer i kontakt med varandra och blir mjölkiga. Att kupevärmen är dålig leder ju också misstankar åt detta håll.
Hej,

Det sista är ju en minst sagt viktig information!

Jag hade tidigare tänkt fråga om kylsystemet förlorar vätska. Om så hade varit fallet, hade det ju utan vidare kunnat kopplas till vitröken.

Men ett viktigt nytt inspel är ju just det där med värmen. Uppenbarligen cirkulerar inte kylvätskan utan vidare genom värmepaketet. En vätskeförlust skulle ju kunna maskeras av att det är värmepaketet som dräneras och att det då inte syns när du kollar nivån i expansionskärlet.

Dvs motorn förlorar kylväska, men det är (tillsvidare bara) värmepaketet som dräneras.

Tillbaka till topplockspackningen?

Bara en idé…

/Lennart
He
120
Henric_E
BMW X3 2.0D -13
BMW 320i -06
Citroen Berlingo HDi -15
Fyllt upp både vätska å olja till max nu. Kör tills nått minskar så återkommer jag då.
Glömde förut: Att de gamla tändstiften såg ut som nya (såvida de inte var nya), kan bero på att de blivit "ångtvättade" av kylvätska som läckt in i cylinder. Just dessa symtom: skinande rena tändstift, motor gick bra med rejält med vit avgasrök när motor blivit varm, usel kupévärme men fortfarande ingen synlig förorening av olja eller kylvätska var topplockspackningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.