|
|
|
|---|---|
|
Hej. Köpte en 525i för ca ett halvår sedan med följande 3 fel: -Varvräknare och förbrukningsmätare ur funktion (alla andra mätare fungerar). -Farthållare ur funktion. Indikerar inte ens i instrumentpanelen när jag trycker på den (stereoknapparna på ratten funkar som dom ska). -Antispinn ur funktion. Indikerar inte i instrumentpanelen när jag trycker på knappen. Obs! Inga varningslampor lyser i instrumentpanelen. Värt att nämna är att ABS-modulen var bytt när jag köpte bilen (begagnad BMW orginal) och jag tänkte att felen kunde härledas till detta. Men nu har utfört en kodning av modulen med NCS expert (både ABS-modul och styrvinkeln) men felen kvarstår. Är det någon som har några misstankar kring felen? Kan alla tre fel kopplas ihop eller bör man se på dom enskilt? Mycket tacksam för alla tankar och förslag. | |
|
Välkommen! Alltid lurigt med gamla bilar där det bytts grejer. Det är väl närmast standard, att allt inte redovisas. Det glöms och mörkas. Som jag ser det, hänger förbrukningsmätaren, farthållaren och antispinn ihop. Det är väl inte otänkbart, att ABS-modulen antingen är av fel modell eller defekt? Du kör ju NCS Expert, så har du väl kollat felkoder med INPA? Lyser *alla* lampor i instrumentet, som de skall, när du slår på tändningen? Bortkopplade/övertejpade är ju en olycklig standardfejk. Är batteriet på topp? Antagligen ja, och symptomen är inte heller typiska för ett dåligt laddat batteri. Men eftersom BMW generellt är grinig vad gäller strömförsörjningen, är det åtminstone alltid en punkt att kolla. Varvräknaren är en ovanlig fel-variant. Skild från de övriga, som jag ser det. Verkar snarast bero på fel i instrumentet självt. Länk /Lennart |
|
|
Här är en annan diskussion på temat. Vattenskadad DME handlar det bl a om. Länk /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.