|
|
|
|---|---|
|
Hallå änna gött folk har en köpt en bmw 525i-09 inte för så länge sen. Motorn skakar l på tomgång har inga symboler som dycker upp på instrument panlenen. eller misstäningar . När bilen är varm så är problemet borta. Har hört det kan beror på en sjuk många saker som vanos eller tändspolarn eller tändstiftet eller membran till ventilfiltrert . Bilen går jätte fint inga knackingar eller sådant. Har fått ett fel kod på OBD läsare det är OA2 om jag minns rätt det kan la vara katalysator sensor som spökar att den blir så vid tomgång . Vill bara tiiläga att den går i från 1000rpm till 650rmp ungefär sen så börjar den hoppa ner till 400 och upp till 650 igen ett par minuter | |
|
Hej å välkommen, asså! :) För å få lite feeling, änna, prova å sök liksom. Här uppe finns de en variant där man kan leta efter sånt som folk har tjötat om förr, änna. Ja tjangsade på ”n53 near tomgång” änna. Fy f-n va många hits, asså! Här e änna en: Länk N53, en känsli j-v-l, asså. Mycke å tänka på, om man säjer, änna. Men dö, fixa änna en sån där diagnos som liksom är gjord för BMW. En sån, änna, e nog va du behöver både nu å sen. Prova å snacka med OlaO. Länk En go kille å hålla handen på, änna. Lennat, asså ;) |
|
|
Tack aa 53 är lite pain in the a.. om man säger så dock är mitt största problem är att jag inte vet exakt vad det är så jag kan mecka med bilen själv. Får la kolla mig lite runt och se vad jag hittar . Tack igen för hjälpen uppskattas verkligen |
|
|
Hej igen, Jag ber om ursäkt för den första länken i mitt förra svar. En siffra föll bort, så det blev mega-tok. Jag har ändrat den nu, men här är den igen. Som sagt, en av många diskussioner som handlar om N53. Länk Men skaffa dig något bättre än en vanlig (generisk) OBDII-läsare. OlaO har bra grejer och ger dessutom engagerad support. /Lennart |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Misständningar alt förbränningsfel. Vanigaste är ju en läckande spridare så bilen inte tänder på en cylinder när den är kall . Dom gillar inte 95oktan i de första årgångarna bytt åtskilliga spridare När byttes stift senast. ? Dåliga stift brukar kunna knäcka tändspolar. Som övriga säger du behöver nått bättre att läsa av med. Icarsoft till BMW är rätt hyfsade sägs det och ingen laptop behövs. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Ok jag antar det med dock så dök problem upp efter ett ventilkåpspackning byte . Så tror det har mer med att göra ett vakuum läckage eller att membran pcv är sönder . Som sagt spekulera här just nu | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är menbranet trasigt brukar det bli ett rejält vakuumsug under kåpan så att oljelocket knappt går att få bort. Och får man bort det så brukar tomgången bli hyfsat bra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ska byta membranet imorgon ska vi se hur det blir kommer uppdatera hur det blev . |
|
|
Svarar lite sent här märker jag, men jag har dina symptom och jag håller på att bli smått galen av det. Men kom du fram till vad det var för fel? //Drell |
|
| Troligtvis en eller fler dåliga/läckande spridare. Man kan se vilken/vilka med misfire count i Ista. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.