AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.081

530e G30 resonans/missljud?

Jag har nyss införskaffat en BMW 530e sedan (G30-kaross) årsmod 2020. Drygt 5000 mil på mätaren. Har börja märka av flera (miss)ljud som jag börjat störa mig på. Garanti finns på bilen men vet av tidigare erfarenhet att min märkesverkstads tekniker hör väldigt dåligt så tänkte försöka forska lite på egen hand först innan jag ev lämnar in bilen.

1) Det klonkar på höger sida, troligtvis bak, när jag kör över tvära ojämnheter/gupp (ex vis nu när vägen blivit ojämn efter snöfall). Här misstänker jag stabilisatorstag/pendelstag så denna borde vara en enkel fix.

2) Vid hastighet över ca 85km/h hörs lågfrekvent svepande/trummande ljud. Det ändrar lite i karaktär efter hastighet och är mest märkbart vid 105-110km/h. Låter inte jättehögt men klart märkbart. Tror att ljudet kommer framifrån men inte helt säker. Jag har testat tre olika hjuluppsättningar men ljudet påverkas inte. Har även testat köra på enbart eldrift utan skillnad i ljud så har uteslutit bensinmotorn. Kan det vara ett hjullager som börjar ge upp även fast det inte hörs i lägre hastighet? Drivaxel?

3) Till sist vad jag tror är ett svårlöst problem. Vid körning i lägre hastighet, upp till ca 50-60km/h så uppstår lågfrekventa "dunsljud" som hörs tydligt inne i kupén vid minsta ojämnhet i vägen. Nu pratar jag alltså inte om när man kör i gupp utan i minimala ojämnheter i en till synes slät vät. Ljudet avtar med hastighet. Ljudfrekvens samma som i 2). Hjulen som sitter monterade är 18" friktion Continental Viking Contact 7 som i övrigt är väldigt tysta. Möjligtvis något lägre ljud med annan hjuluppsättning, men kan bero på att de däcken bullrade mer och "dolde" detta ljud. Jag reagerade lite på samma sak i min föregående bil (G31 520d) på 18" sommarhjul men är mer i min nya bil tror jag. Jag har testat variera däcktryck utan skillnad. Något som upplevera samma och vet vad det kan vara?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.