AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.111

E91 316 problem med kylning

Ri
9
Rilleee
316 -09
Hej.

Här om dagen blev jag tyvärr stående vid vägkanten med min bil. Några hundra meter innan började en gul tempvarning lysa i instrumentpanelen och motorn tappade effekt. Kort efter detta övergick det till en röd varning och då stannade jag vid vägkanten.

Hade felkodsläsare med och fick fram två felkoder, 2EF7 (DME MAP Thermostat - activation) samt 2E82 (electrical cooling pump - switch off).

Brukar dessa felkoder komma tillsammans? Kan det vara så att termostaten enbart är trasig och att vattenpumpen inte fungerar pga detta? Eller är sannolikt båda delarna trasiga? Pratade med en lokal verkstad som sa att det skulle kosta ca 11 000kr om det är båda delarna som behöver bytas.
Bilen börjar bli gammal så vet inte riktigt om det är värt investeringen då.

Med vänlig hälsning,
Rilleee
Hej,

Vattenpumpen är den skyldige.

Termostaten har en elektrisk tilläggsfunktion som inte är absolut nödvändig att ha, om man bara kör normalt. Funktionen gör bara att termostaten öppnar lite mer/tidigare under vissa belastningar.

Men 11k verkar ju lite ”går det så går det”. Om du inte byter själv, kolla med en annan verkstad. Termostaten kostar original (gissar jag) runt en tusing och kan väl antagligen bytas till noll merkostnad för arbete, när ändå pumpen måste bytas.

/Lennart
Kollade för intressets skull.

Jo, BMW original är inte gratis precis. Och den billigaste oem inte heller.

Länk

(Hoppas att jag fått till länken.)

Sen finns det ju Autodoc m fl att undersöka. T ex Länk

/Lennart
Ri
9
Rilleee
316 -09
Aj aj, tack för utförligt svar, synd det inte var mekanisk pump. Verkar mycket billigare. Hade tänkt ge mig på att byta på egen hand först, finns ju bra guider online. Men verkar som att delarna landar på ca 7k. Får ta mig en funderare och begära in ytterligare offerter. Bilen har ju 23k mil på mätaren 😅
Men hoppa termostaten då (inte viktig) och satsa på Skruvat.se! Minns inte riktigt priset nu, men det börjar åtminstone på 3.

Vad är ditt alternativ? Du kan ju inte skrota bilen. 23k är väl inte ”på gravens kant”? :)

/Lennart
Alternativet Pierburg 7.02853.20.0
elektrisk vattenpump i premiumkvalitet finns att få för 3203.59:- inkl frakt säljare amazon.se.

Länk
Ri
9
Rilleee
316 -09
Tack för hjälpen. Blev att beställa den från amazon. Allt går med hjälp av youtube 💪🏼
:)

Berätta gärna sen hur det gått!

/Lennart
Ri
9
Rilleee
316 -09
Absolut, det ska jag se till att göra!
Ri
9
Rilleee
316 -09
Update 1. Pumpen är borta efter mycket slit. Riktigt svårt att komma åt de små bultarna. Men nu inväntas den nya pumpen. Beräknas komma imorgon!
Gött!

Håller tummarna för en bra avslutning! (Ibland är det ju lite knöligare att skruva ihop än isär. :). )

/Lennart
Ri
9
Rilleee
316 -09
Fick tillbaka allt och fyllde systemet. Båda felkoderna för vattenpumpen och termostaten försvann, så verkar lovande. Såg pumpen arbeta. Testkörde ca 2 mil och både kylarvätskan samt oljetemperaturen kom upp i ca 103 grader, dock inga varningar.
Kanske kan vara lite för lite kylarvätska i. Lät som luft i systemet när jag stod på tomgång. Ska fortsätta imorgon 💪🏼
Grattis så långt! Snabba ryck! :)

Jag vet inte hur motorn i din bil vill ha det, men jag - tror - att runt 110 grader är normal arbetstemperatur.

Sen är det säkert en bra idé ändå att kolla vätskenivån. Alltid är det någon lite luftbubbla som gömt sig och nu vill ut.

/Lennart
Ri
9
Rilleee
316 -09
Va ivrig att få det gjort haha. Åkt i en Kia under tiden min bil strulat. Fick tag i pumpen klockan 16 idag 💪🏼

Jaha. Så pass högt som 110 alltså. Är det kylarvätskan eller motoroljan som bör ligga där?
Kylarvätskan. Eventuellt kan du få en indikation genom att kolla påfyllningslocket, som ibland är märkt ”2 ATA”. Kan också framgå av RealOEM eller reservdelskataloger.

Motoroljans temp bör väl också ligga däromkring antagligen lite högre, men jag har egentligen ingen aning.

/Lennart
Snabbt jobbat och bra återkoppling! Arbetstemperatur på lite äldre BMW brukar väl vara runt 90-100C, iaf hos M54.
Vad jag hittat med ledning av dina tillgängliga uppgifter om bilen, heter locket
17117639020 och släpper övertryck från 1,4 ATA (eller ca 1,4 MPa). Det i sin tur antyder att motorn kan nå en temperatur över 100 grader utan att ”koka”.

110 grader kräver ett lock som håller tätt till (åtminstone) två ATA.

Hur mätte du temperaturen?

/Lennart

EDIT: hittade till sist uppgiften:
” En blandning av 50 procent vatten och 50 procent glykol ger en fryspunkt på ca -40 °C samtidigt som den höjer kokpunkten till ungefär 108 °C.”

Så det är nog lugnt.
Ri
9
Rilleee
316 -09
Okej, se där. Tog en provtur idag på ca 5 mil och det gick bra. Felkoden om termostaten kom tillbaka. Men luftade kylsystemet och fyllde på ytterligare lite innan provturen. Inga bubblande ljud eller så utan allt gick bra.

Mätter temperaturen med en OBD-läsare i realtid. Oljan va uppe på ca 105 som högst och kylväskan höll sig som max ca 102 tror jag. Men ganska stabilt runt 100.

Tack ännu en gång för hjälpen!
Ri
9
Rilleee
316 -09
Blev mest landsväg men lite stadskörning samt lite motorväg. Så blandad körning ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.