|
|
|
|---|---|
|
Misstänker det efter många år av mysko bemötande just på bilverkstäder. Bild vid länken här nedan av mail som jag skickade för några dagar sedan, därefter en påminnelse och sedan en ny påminnelse. Detta till en verkstad i Örebro som jag blivit rekommenderar för att de skulle vara ovanligt bra. Är det underförstått att ifall man arbetar på en bilverkstad – oavsett befattning – saknar man kunskap om hur kontakt med kunder går till? Grundläggande kunskap alltså. Inte att vara skicklig eller kompetent, utan bara besitta grundläggande kompetens. Jag tänker på sådant som att minst en gång om dagen kolla ifall det har kommit något mail. Speciellt uppmärksamma ifall det är en kund som har hört av sig. I så fall svara. Och speciellt ifall det är en potentiell kund som hör av sig och svara denne. Visst kan man glömma. Sånt händer. Och ifall en potentiell kund påminner – ja, då måste man ju verkligen svara. Eller? Länk | |
|
Skrev idag till en annan verkstad, rekommenderad för sitt kunnande (se länk här nedan), och ska bli intressant att se ifall jag får något och i så fall ett annorlunda bemötande av dem. Länk |
|
|
Tyvärr gäller detta många branscher. Jag försöker själv, i mitt lilla företag, att hålla hög service och vara alert. Bättre att svara "jag vet inte" eller "på västfronten intet nytt" än att bara låta bli. Det märkliga är att jag får otroligt positiv respons när jag bara gör mitt jobb. Dvs skickar grejer i tid och informerar om vad jag gör. Reaktionen blir "Wow, vilken service" och då känner jag ändå att jag inte gjort något speciellt. Så det har gått rätt långt det där. Folk har vant sig vid urusel service. Det man verkar glömma är det faktiskt är kunderna som betalar ens lön. Ingen annan. Man får helt enkelt prova sig fram och anlita de som är bra och sen försöka vara trogen. Sen är det talade ordet via telefon eller ett fysiskt möte underskattat. Ringer man till folk eller står och stampar i receptionen så händer det mer än om man mailar givetvis. Men det borde inte behövas kan man tycka. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Jag märker att olika verksamheter har kommit olika långt i det digitala. I mitt jobb så är det digitala 100% av den etablerade kontakten. Men i många yrken är det inte det. Där är telefonen fortfarande det bästa sättet att kommunicera. Ska jag ha tag i en bilverkstad eller ÅF och mailar eller använder något onlineformulär så känns det mer lottomässigt än säkert. Men ringer jag känns det säkert. Så man kan välja att bedöma en verksamhet efter deras sämsta kontaktkanal, eller genom deras bästa. Så istället för att leta en verkstad som är bra på att hantera mail eller onlinetjänster så ringer jag istället och letar efter de som är bra och prisvärda. |
|
|
Mitt råd. Åk dit och "skaka hand", tala om vad du vill ha hjälp med. När du skapat en relation, då kan du vid behov även mejla, om ni kommit överens om det. Att bara skicka mejl och sedan skicka upprepade mejl med, "andra påminnelsen", etc. Det tror jag bara gör att du hamnar längre ifrån dit du egentligen vill. När du väl hittat en "bra verkstad", en verkstad som du gillar, så försök underhåll relationen. Detta eftersom en sådan relation kan vara guld värd. Det gäller i övrigt alla former av hantverkeri. |
|
| För en massa år sedan frågade min chef en av våra större kunder hur jag skötte mig. En del av svaret var att "han ringer på den tid han har sagt". Kan tyckas vara självklart, men det var med andra ord inte helt vanligt att leverantörer hörde av sig (på utsatt tid) förr heller... | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om det var något jag lärde mig under min utbildning (informationsdesign) är det att har man ett kommunikationsalternativ (telefonnummer/e-mail/online-formulär o.s.v.) ska man svara på dom, gör man inte det ska man ta bort dom som alternativ. Annars resulterar det i för mycket bad will. Jag har många gånger använt företags online-formulär men det är inte helt ovanligt att dom inte svarar, Bilia nu senast när jag skulle hjälpa morsan. Precis som OlaO kör jag med full transparens och ständig kommunikation när jag kör mitt lilla projekt, det vinner man på i längden. Har handlat av OlaO flera gånger och uppskattar den typen av kommunikation och därför rekommenderar jag honom till andra också. När det gäller bilverkstäder och svara på mail så tror jag det faller lite på att dom har fullt upp utan att ens svara på mail, tyvärr. Det är bättre att ringa eller besöka dom på plats. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.