AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.529

Elproblem F34 hjälp

Hej,

Har haft problem med min F34 ett tag nu.
Nytt batteri på BMW (inkodat) maj 2023
Ingen access comfort.

Bilen drog ur batteriet efter att stått still några dagar. Lokaliserat att eftermonterat ljudsystem (DSP) drog ur - så säkringen drogs ur.

Nu har bilen stått 10 dygn. Startade - allt funkade. Dock blev det 4 starter på några km körning bara, sen när start och stopp aktiverades vid rödljus så ville den inte starta, blev julgran i panelen. Försökte några gånger och vips startade den, inga felkoder.

Har Defa larm installerat med. Förstått att de kan dra ur efter några år, men borde ju inte vara den nu. 10 dygn gick ju bra.

Någon som har hjälp / tips? Är det ett speciellt start och stopp batteri? Kan det vara dåligt?
Har du testat att ladda batteriet helt fullt? (Vanlig körning räcker inte)

Läst eventuella felkoder?

Det är inget separat batteri för start/stop.
Normalt inaktiveras start/stop vid låg batteristatus för att ovanstående inte ska inträffa men det kan ju bero på fler saker.

Laddat på batteriet nu. Får vi se, olustig händelse - men får
Hoppas den hänger ihop med att jag för ovanlighetens skull haft bilen stående och sen 4 starter utan att motorn hunnit ladda något.
Gamla snälla bilar, som min och även en hel del senare generationer, brukar anges ha en viloström, dvs när allt nedsläckt och alla system efter ca 16 minuter har somnat, på 20-40 mA. På ett dygn förlorar bilens batteri då max runt 1 Ah. Lägg till en halv för självurladdning och andra förluster.

En månads stillestånd skulle då innebära en kapacitetsförlust på, avrundat, 50 Ah, antagligen hälften av ditt batteris nominella kapacitet. Ganska rejält men inte dödande.

Dvs ditt 10 dagars stillestånd borde inte på något avgörande sätt påverka batteriets uppförande.

Att parkera en fossilbil tio dagar skall ju inte behöva en laddstolpe! ;)

Ladda batteriet ordentligt, 24h och gärna längre. Har du sedan tid och lust, försök mäta bilens ”sovström” med en seriekopplad multimeter (men läs på om tillvägagångssätt!). Om den verkar vara i överkant, får du leta upp vilken enhet eller modul som är skyldig.

Metoder hittar du, om du söker på t ex ”tjuvström” här ovan i sökfunktionen. Den elegantaste metoden i så fall är att mäta spänningsfallet över varje säkring. Den finns beskriven av bmw-slangen i en av trådarna.

/Lennart
Tydligen cell fel i batteriet - som byttes i maj. Återstår att se om handlaren tar det på garanti. Men solklart garanti ärende då BMW har 2 års garanti på batterier.
Tu
56
Turborulle
328 GT X-drive, M-sport -15
Iggeman: Jag har också batteriproblem med min F34. Fick ett nytt BMW originalbatteri installerat hos Bilia Lidingö i februari 2021. Det gamla tappade snabbt laddningen på vintern när det var kallt (57 % kapacitet kvar) men det var acceptabelt att byta eftersom batteriet var från 2015.

När jag fått det nya så larmade bilen igen, dagen efter jag hämtat den, för urladdat batteri. När jag kontaktade verkstan så sa de att batteriet nog bara var dåligt laddat vid leveransen och att jag själv skulle ladda upp det. Jag gjorde så och batteriet har fungerat fram tills nu.

Nu är det samma sak igen, bilen larmar för urladdat batteri och när jag mätte så låg spånningen på 11,96 V. Efter att ha laddat i 4 dygn med en ctech-laddare, så kommer jag upp i 12,56 V. Något är helt klart fel med batteriet och i morgon ska bilen in kapacitetsmätning av batteriet.

Nu är ju mitt nya batteri drygt 2,5 år gammalt, så BMW:s garanti har ju naturligtvis gått ut. Men det verkar ju som om vi båda två har råkat få dåliga batterier monterade, så frågan är hur vanligt förekommande det här är. Fick du ditt nya batteri monterat på Lidingö också?

Tjena Turborulle, - spännande sammanträffande. Samma verkstad.

Har du provat att ha bilen olåst 30-60 minuter? Det räckte för att mitt batteri skulle vara helt utan kraft att starta bilen.
Tu
56
Turborulle
Iggeman: Jag har inte testat att ha bilen stående olåst utan batteriladdning ,däremot så hade jag den olåst en hel dag med motorhuven på glänt medan jag avslutade två dagars laddning av batteriet. Efter en sådan laddning fick jag 12,95 V polspänning, men så fort som jag låst bilen och låst upp den igen, så fick jag bara 12,28 V i spänning. Om bilen får stå låst några dagar med ett fulladdat batteri, så har jag 11,97 V vilket är riktigt dåligt.
Jag lämnade in bilen i eftermiddags så ska de ladda fullt i morgon och mäta konditionen hos batteriet. Jag skulle tro att de kommer fram till att det är dåligt och i så fall så kommer jag ta upp en diskussion om goodwillgaranti. Ett batteri ska hålla längre än drygt 2,5 år, speciellt eftersom jag brukar sätta det på underhållsladdning då och då under vintrarna. Är batteriet OK så får man väl börja mäta viloströmmen när bilen är i sleep mode, men då börjar det dra iväg i felsökningskostnader. Bara startavgiften är 2 500 kr.
Men ni konstaterade att ditt batteri var felaktigt vid leverans. Har du fått ett nytt på garantin?

Morrn - det är en process fortfarande. Enligt chefen där skulle det ta 3 veckor att få besked om batteriet går på garanti.

Jag kommer såklart driva detta så högt det går om inte Bilia tar det. Har kontakt med en jurist som säger att det är glasklart att garantin gäller.

De bytte batteri i maj, redan efter 1 månad hade jag larm efter att bilen stått ett par veckor. Har papper på felkod ”kraftig urladdning” från början av september. Enligt verkstaden va det Defa larmet som ställde till det, ”många sådana fall”. Kopplade ur det och ytterligare tid gick, men samma problem.

Tog en felsökning för 2500kr, de programmerade om batteriet, dagen efter startade inte bilen efter att stått olåst en halvtimme.

För mig blev det avgörande, då de kunde mäta under tiden bilen va olåst och fick cellfel. Tydligen väldigt svårt att få det på garanti säger de. Men som sagt, jag kommer köra det i kaklet om det behövs. Felet finns på papper inom 6 månader.

Det finns några riktigt bra gubbar där utan att nämna namn. Nu är det inte klart vad som sker men jag har ändå fått stukat förtroende, det är så glasklart att garantin ska ta detta och i sådana fall ska man bara få nyckeln och köra hem, inte behöva vänta på en process.

Som det ser ut nu ger jag upp över 10 år på ön och kör konkurenterna framöver.
Om batteriet är yngre än tre år borde väl 3 års regeln gälla. Dvs om felet är ursprungligt, vilket du har bevis för, så gäller att BMW ska ersätta med ett nytt. Ta det till Arn i värsta fall detta är glasklart!
Tu
56
Turborulle
Iggeman: Trist att det har blivit så här på Bilia Lidingö. Jag har själv också börjat undra efter ett antal negativa upplevelser.
När de installerade motorvärmaren lyckades de skada en oljekylare som måste bytas ut. Kostade mig ingenting, men bilen stod en vecka extra på verkstaden utan kompensation.
När de bytte batteriet skadade de en sensor på jordkabeln till batteriet, så att kabeln måste bytas. Samma sak där, en vecka extra i väntan på reservdel, men då krävde jag en rabatt för väntetiden, vilket jag fick.
Senast var byte av en Bowdenkabel till fällning av ryggstödet bak. När jag lämnade in bilen så visade det sig att de beställt fel reservdel vilket ledde till tre dagar extra på verkstan. Hade fått prisuppgift på telefon ("Vi kan inte skicka skriftligt") på 2 187 kr, men när jag hämtade bilen kostade det 4 582 kr.
I ditt fall beträffande batteriet så är det ju inte bara ett garantiärende, utan även ett solklart reklamationsfall enligt konsumentköplagen: Du har ju tydligen också en bra dokumentation. Vägrar de ersätta dig så anmäl direkt till ARN. Om du vill kan jag hjälpa dig med formuleringen i anmälan. Jag har skrivit ett antal stämningsansökningar till domstol och när jag en gång gjorde en anmälan till ARN, så använde jag mig av samma struktur och formuleringar. Det tog skruv och min motpart vek ner sig direkt.
Jag väntar nu på att de ska ladda mitt batteri och göra en konditionstest. Får de vad de säger. Talade du direkt med Hoffresson angående ditt ärende, eller har kommunikationen gått via meken?

Låter inge vidare med alla dina problem och dåliga lösningar. Minns när jag gick från Solna till Lidingö och upplevde en enorm förbättring, men det va på Blombergs tid och vet att de kämpade hårt för kunderna, flera gånger direkt mot Tyskland när man inte fick gehör i Sverige gällande en del saker. Ska inte bara bakåtsträvare men saknar den servicen och kundfokuset.

Förhoppningsvis hör jag inget mer och saken är klar, men går inte att undvika att jag kollar skräpposten extra ofta. Ska man hårdra det borde även felsökningen betalas tillbaka. Men jag låter det gå om allt är klart nu, blir det en saftig faktura så kommer jag yrka på den samt hyrbilskostnad etc.

Då allt löste sig med bilen men kärleken till den försvann efter allt strul bytte jag mot en G26. Allt via Bavaria Vällingby, de har gett ett mycket bra intryck hela vägen.
Å Turborulle! Tack för erbjudandet, hör av mig iaf!👍

Lycka till med din, luktar som du har samma problem som jag hade, antingen dåliga batterier från början eller fel inprogrammerade antar jag?
Tu
56
Turborulle
Iggeman: Fick besked nu sent i eftermiddag att batteriet ska vara OK. Så antingen har det laddat ur för att jag inte kört så mycket, eller så är det något som drar tjuvström. Har originallarm men Comfort Access och det senare kan tydligen få fnatt ibland. Det var -14 ute när batteriet började krångla, men jag laddade upp det direkt och efter ett par dagar var det samma sak igen. Nu är det fulladdat med verkstans laddare, så vi får se hur länge det håller. Det kan ju vara något fel med min laddare som gör att den inte toppar upp batteriet.
Kul med en G26! Hur upplever du skillnaden mot F34?

Min första F34a hade jag bara några månader, den hade elproblem som slutade med att jag reklamerade hela bilen (ej via BMW) Den va 3 år och hade rullat 7500 mil. Men precis vid nollan och kallare temperatur kom larmet ”kraftigt utdraget batteri” Lidingö hade den inne 7 gånger, bytte batteri och allt, men löste aldrig problemet. Sen ville inte Tyskland ta i den då föregående ägare varit lite sen med en service.

Så köper aldrig mer en bil som varit sen med service. Troligen va det comfort access trodde de då, det krävdes en del tid för att felsöka. Antar att du läst att handtaget blir varmare om det är kortis i det? Kanske bra att mäta?

Haft bilen i två veckor nu så nykärbilsfasen är på topp, precis som när man är nykär, finns inte ett enda fel på henne. 😂 Men klart det hänt en del saker från F34. Kvalitén känns väldigt mycket mer gediget på denna, otroligt fina detaljer, sömmar etc. Riktigt bra bagage, djupt som jag önskar. Sen vette tusan om det någonsin byggts en snyggare bil i mina ögon, hel rätt kombo med Brooklyn grå och shadow detaljer.
Känns riktigt bra, ler mycket.

Sen bensin igen, över 10 år sen sist. Rapp i varven och skönt motorljud.

Lycka till nu med laddningen, jag hade också ok batteri när de mätte. Tills bilen stått olåst en kvart, då va det slut. Jag hade försökt triggat nu direkt när du ändå är inne på felsökning - låt den stå olåst 30-60 minuter. Mät temp på handtaget.

Tycker uppriktigt synd om dig, det är precis som en psykisk misshandel. Man vet aldrig när larmet kommer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.