AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.365

Fel på Adblue - laga eller koppla bort?

Hej
Ny här å tacksam för alla råd!
2016 F10 på 16000 mil, fullservad.

Fick felmeddelande(defekt adbluesystem, kontakta verkstad) för 3 dagar sedan o bokade in tid för kontroll.
Om en dryg vecka. Då visade den även att det fann 2,5 liter kvar(Adblue)
Idag kom meddelande att Adblue snart var slut och nedräkning började från 50 km?
Fyllde direkt på 5 liter men nedräkningen fortsätter.

Ska man hoppas på tur och tro detta kommer bli billigt( knappast troligt) eller
Är det lika bäst att åka direkt till typ Svensk Motoroptimering o kolla bort skiten o effektoptimera
samtidigt? Priserna på detta varierar på ca 6500-11000. Gissar att reparation hos Mbilar skulle bli mer.

Blir det problem att optimera den om bilen är startblockerad när den lämnas på Adblue-delete?

Mvh

Vetgirig
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Kan inte bidra med så mycket expertis men hade nog kört på bortkoppling hos optimeringsfirma om jag tänkt ha kvar bilen länge. Ev om du felsöker lite själv, kanske bara nån givare som behöver bytas. Ibland är det lättare att fixa själv än man tror.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Steg ett är att läsa ur felkoderna, precis som Henrik335i skriver så kan det vara hur enkelt som helst - eller precis tvärt om. Själv är jag, precis som du, nyfiken på vad en adblue-delete gör med bilen och vad det ger för fördelar/nackdelar/risker förutom att jag slipper fylla på tanken med vätska. Någon kunnig här på forumet som kan belysa oss? Gött å veta om man bara kan rafsa ut systemet den dagen det börjar krångla och samtidigt riskerar att bli dyrt.

Tack för input.
I kontakt med firmorna som pysslar med Adblue-delete hävdar att det är enkelt och snarare påverkar positivt, främst jämnare gång? Ingen här på forumet som jobbar med detta?

Vetgirig
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför skulle gången bli jämnare? AdBlue sprutas in i avgasreningen, inte motorn. Det är totalt struntprat att det skulle påverka motorgången.

Helt rätt Löwet, det var jag som blandade samman infon om motoroptimering.
Det enda en delete gör är att ta bort framtida risk för felkoder o startproblem

Vetgirig
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vad kostar det att göra en delet? Måste man lämna in eller kan man bara svänga förbi? Klart intressant.
Varierar lite enligt hemsidorna men från ca 4500 kr och uppåt
Fått pris på Adblue-delete inkl motoroptimering på totalt 6900:-

Vetgirig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.