|
|
|
|---|---|
|
Jag har en manuell 520d (tydligen ganska ovanligt med manuell?), och kopplingen slirar. Den har känts trött en tid, och jag har in i det längsta hoppats att det ska visa sig vara något annat, men det verkar vara den. Saken är att bilen gått 26000 mil och jag försöker avgöra om det är värt pengarna att byta. Bilen är i ganska bra skick i övrigt, motorn låter fint och allt annat fungerar så här långt (men man vet ju inte när nästa grej går sönder...) Jag kan inte göra arbetet själv utan har begärt in lite offerter från verkstäder. Det är dyrt om man också ska byta svänghjulet. Om någon vänlig själv vill tycka till om detta - om det är lönt att lägga kanske 25-30000 på det, skulle jag bli glad. Bilen är i helt skick enligt automatiska värderingar värd kanske 100k ungefär. Hur skulle ni gjort? | |
| Glömde säga att modellen är från 2016. | |
|
Klart det måste bytas, alternativet är ju att ge bort bilen. Tyvärr funkar det inte så att du kan sälja bilen för 75k om reparationen kostar 25k. Du kommer få bud på 30-40 tusen om du säljer den med trasig koppling. Just nu får man löjligt bra betalt för begagnade bilar så du kommer säkert göra en bra affär ändå. |
|
| Jag tycker absolut att du skall byta koppling på en så pass ung bil. Varför tycker du att man skall byta svänghjulet i samband med kopplingsbyte, det fördyrar ju det hela rätt mycket. Kopplingsbyte inkl jobb borde gå att få under 10 k. | |
|
Tack för återkoppling. Jag vill ju gärna behålla den - gillar den mycket och känns rätt dumt att göra av med den till underpris som det skulle bli, äen om det är bra pris just nu. Det var mekanikern som helst ville byta svänghjulet också. Det finns ju en poäng - då ligger man kanske steget före och sparar eventuellt en del på att inte riva ner allt igen om det skulle paja. Efter lite tankemöda blir det säkert byte och en tunnare plånbok men gladare bil. |
|
| Tycker att det krävs en väldigt bra motivering till varför man skall byta svänghjulet samtidigt och det har du inte fått. | |
|
Det ska vara låg materialkostnad i förhållande till arbetskostnaden (som man ändå sparar in då den sker för kopplingsbytet ändå) för att göra utbyte av delar som inte är trasig lönsamt. Vad blir merkostnad för svänghjul också? Helst material och arbete redovisat separat. Vad är det för verkstad du för dialog med? |
|
|
Hej Forum, @Blixten75...Jag har faktiskt åxå en 520d manuell MY 2014/15... så jag följer denna tråd med spänning då jag börjat inbilla mig att saker händer med kopplingen. Min har dock bara gått 16k... Kan man få det under 10k så låter det OK... @Blixten75, har du bytt olja i vxl-lådan någon gång ? Trevlig Helg //MK Ekerö |
|
|
Hoppsan... nu blev det fel med alla namn..... men jag tror ni förstår... :-) |
|
|
Jag har inte bytt olja själv då jag inte har någon lift och det inte är ett dyrt/tidskrävande jobb. Jag har dock varit med när den har bytts. När man byter olja i växellådan får man vara observant på att det kan vara olika olja till samma bilmodell. Ett tips när kopplingen känns konstig och inte tar ordentligt kan vara att lufta kopplingscylindern, den har samma vätskebehållare som bromsvätskan. Kopplingens funktion försämras då hydraulvätskan tar upp fukt och det bildas luftbubblor i systemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.