AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
835

Min startkrans går spricker och converter lossnar hela tiden på bmw e34 525TDS -93

Ca
6
Casper97
525tds -93
Hej, har ett återkommande problem på min 525 tds med att den trekantiga plattan som converter/momentomvandlaren sitter skruvad i mot startkransen spricker vilket i sin tur drar med sig startkransen och bilen blir totalt hopplös och köra tack vare oljud och misständningar, har bytt krans och denna plattan 3 gånger men minsta lilla så verkar denna plattan gå sönder igen och vet inte vad som orsakar problemet. Någon här inne som varit med om samma problem eller har hört talas om problemet och vet vad felet kan vara? Är en 5hp-18 låda som sitter i nu
Mvh
Hej,

Jag vet absolut ingenting om hur grejerna ser ut och fungerar. Men i o m att du - själv, antar jag? - bytt dem flera gånger, lutar det åt att du gör något grundläggande fel.

Som sagt, inga detaljkunskaper, men åtdragningsmoment kan vara viktigare än man tror (egen erfarenhet ;) ). Alla bultar kan/skall inte dras på känn. Ibland handlar det om icke återanvändbara sträckbultar, som skall dras tills man knappt vågar längre, ibland om bultar som knappt skall dras mer än vad gammelmormor ens skulle tänka sig orka.

Kanske finns det också något precisionskrav på centrering?

Har du tur, kommer snart expertisen in här. :)

/Lennart
Ca
6
Casper97
525tds -93
Hej, har följt konstens regler när jsg bytt grejjerna är även bilmekaniker i grunden så nya bult osv bytt pratat med många personer och även googla men finner ingen som verkar haft eller ens hört talas om problemet är lite inne på om converter skulle vara dålig då den sett bättre dagar tror jag, denna gången small den trekantiga plattan av pga att växellådan gjorde ett ryck och växlade lite hårt men skulle tycke dom skulle tåla det?
Mvh
Jaha, då vet du betydligt mer än jag. Som sagt, får hoppas att nån mer anmäler sig.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.