|
|
|
|---|---|
|
Hej, Först och främst hoppas jag stort på all den samlade kompetens som finns här inne med o få lite hjälp här :) Jag får fram följande felkod via "iCarsoft" på min 335a; -Permanent fel: A6CF - JBE: AUC-sensor Sen finns följande koder under rubriken "Fel föreligger inte för tillfället": 29E0 DME: blandningsreglering. Felet kan inte aktivera någon varningslampa (avgasvarningslampa eller varningssymbol motor) 2D33: Absoluttryckssensor, insugningsrör: signal. Felet kan inte aktivera någon varningslampa (avgasvarningslampa eller varningssymbol motor) 2D2E DME: Gasspjällvinkel - insugningsrörundertryck - korrelation Felet kan inte aktivera någon varningslampa (avgasvarningslampa eller varningssymbol motor) Någon som vet om AUC-sensorn kan göra att motorlampan tänds? Tänker det är tveksamt med tanke på att AUC-sensorn verkar ha med luften in till kupén att göra. Vore också väldigt tacksam om någon har uppfattning kring vad övriga koder kan bero på (förstår det finns många orsaker såklart men tacksam för all input). Jag antar att även om något av de koderna inte ligger framme för tillfället så räcker det att motorn uppfattar något fel om det så är för en sekund så kan motorlampan tändas och koderna ligga kvar? Motorn går bra i övrigt, inga misständningar, dock kan jag uppfatta en knappt märkbar skillnad på tomgång efter att motorlampan tänds.. Tack på förhand! | |
|
Väldigt märkligt att iCarsoft tycker att de tre senare felen inte skulle tända motorlampan. Klockrena lamptändare alla tre, om någon frågar mig. (Fast i o f s verkar det handla om koder som inte längre föreligger. Men ändå, när de var aktuella, borde de ha tänt lampan.) AUC-sensorn kan ge sig tillkänna ibland men har ingen betydelse här. Som du skriver, den handlar om kupéluften (”Automatischer Umluft Control” - sensorn skall stänga av luften utifrån, när t ex dieselavgaserna från lastbilen framför blir för jobbiga). Felkoden för AUC-sensorn brukar, åtminstone på min bil, alltid försvinna av sig själv, när sensorn har fått tvätta av sig genom t ex regn, eller genom tvättvatten från mig. /Lennart |
|
|
Tack för ditt svar lenwib. Ingen annan som har någon input kring felkoderna? :) |
|
|
Hej igen, Den första koden handlar om blandningsförhållandet bensin/luft, där DME doserar extra bensin i en sådan utsträcknig att den tycker att något inte stämmer = felkod - och kan mycket väl hänga ihop med de två senare. Grundtipset är tjuvluft. Besiktning av alla slangar. Röktest är ju bäst. Här är en tråd, där vevaxeltätningen var skyldig… Det är nog ett rätt udda fall, men det ges också en del tips under diskussionens gång. Länk /Lennart |
|
| Tack lenwib. Fanns endel matnyttigt i länken där :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.