AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.065

Någon ljudisolerat hjulhusen BMW F40?

Jo
11
Johanw1978
2003 e39 touring 530d exclucive edition. Under lätt renovering till mint condition :)
Hej.

Jag köpte en 2023 120xd M sport väldigt fin bil. Men sjukt högt väg/däck ljud på grov asfalt, och som ett reaplan med Nokian Hakka 9 vinter däcken.

70db redan vid 80kmh uppmät med ljudapp och 70.5db vid 110kmh jämförbart med min förra bil 2017 Peugeot 308 sw 68.5 db @110kmh och 66.5db med bästa bilen BMW e39 @110kmh alla efter samma väg.

Jag har bestämt mig efter att ha ägt bilen bara i 1 vecka att hjulhusen och innerskörmar måste ljuddämpas alt. byte till annan bil.

Jag har tittat på siltentdirect.se produkter och för ca 2000kr har jag material till alla 4 ljudhus, 4 mm dämpmatta plus ljuddämpningsmatta.

Även mailat och fråga lokal rostskyddsverkstad om dom kan inrikta sig mot ljudisolering genom tjocka underredesmassor inuti hjulhus och underbilen, inväntar svar.

Sambon har en 2019 F20, den är bättre ljudisolerad

Fråga, har någon ljuddämpat en F40 här och hur blev resultatet?
.
Testa byta däck. Hjälper inte det - byt bil.

Det finns inget sätt att isolera bort den typen av ljud. Pengar rakt i sjön.
bl
2.293
blixten
325i -88
Det skall finnas ljuddämpande "mattor" som man kan lägga mellan insidan av däcket och fälgen som tydligen skall dämpa vägljud.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Är det nya dubbdäck? Jag höll på att bli tokig när jag köpte X2an med nya Nokia Hakka dubbdäck. Lät som man åkte med en tanx. Tack och lov försvann det efter ca 200 mil.
Sen är ju en del asfalt jäkligt tråkig. Det beror ju även på vilken profil du har på däcken. Ju lägre ju sämre och olika märken bullrar ju också olika.
RFT är ju också en orsak till mer buller eftersom stommen är hårdare.

/ Peter
Jo
11
Johanw1978
2003 e39 touring 530d exclucive edition. Under lätt renovering till mint condition :)
Ja det är nya Hakka 9or men kört snart 200 mil, det är ingen skillnad. Bilen var okey med sommar däck på superslät väg, men nog är f40 dålig ljudisolerad.

Tror inte det är slöseri med pengar ca 2000kr att ljudisolera 4 hjulhus, och uppepå innerskärmarna. Därifrån 95% av ljudet kommer ifrån.

Men får köra med öronproppar till nästa sommar och göra jobbet i värmen.
Några magiska ljudisolerande mattor hjälper inte. Den typen av ljud går inte att isolera bort (då hade alla bilar varit perfekt tysta).

Sök lite på nätet så får din min info bekräftad.

Som sagt byte däck hjäper inte det byt bil.
Jo
11
Johanw1978
Precis vad jag gjort och det går att sänka väg/däck ljud, hjulhusen och innerskärmar är första steget. Du har läst om dessa hopplösa gamla bilar var ljudet går genom hjulupphänhlingar och dyl.

Du har framfört din punkt.

Återtill frågan, någon som provat ljuddämpa f40 hjulhus och eller innerskärmar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.