|
|
|
|---|---|
|
Lämnat in bilen för mkt dyrt kamremsbyte, vet att rotor och fördelare byttes, noterade att bilen låter illa från motorn, gnekande nästan slammrande, men inte metall mot metall ljud. Kör sällan med bilen och trodde det var slapp fläktrem, spände den och det blev ialllafalll lite bättre. Remmen är ny och verkar inte orsaka detta missljud helt, kan man montera rotor då det uppkommer missljud? Bilen går typ som en M40 ska bara att det viner och grejar när man drar iväg på 1an och 2ans växel samt på tomgång. Det verkar kunna komma från fördelaren detta ljud, men lite osäker. Firman har funnits länge och har erfarna mekaniker, vad tror ni rent spekulativt det kan handla om? Ljudet går ju i takt med varvtalet, skall pröva att koppla av remmen och provstarten, men efter att jag bytt fläktrem 1år tidigare uppstod inget ljud. | |
| Många komponenter som kan ge ifrån sig ljud... -vattenpump, löphjul, spännare, generator, ac-kompressor etc. De tre förstnämnda bytes ju ofta i samband med kamremsservice -inte kommit på plats korrekt eller fel delar? Även kompetent verkstad kan göra missar. Rätt ac-rem, multirem monterad? | |
|
Sjukt länge sen jag skruvade M40, men mins att remmen ska spännas med ett vist förfarande, spänningen ska mätas med ett instrument eller våg, inte bara att dra dit. Fråga verkstaden om de har haft den kunskapen. |
|
|
Ja sa det innan, killen som bytte har haft flertalet E30 och många andra BMW så han borde veta. Alla hjul och rullar nya till kamrem, vattenpump 5000mil skall vara rätt fläktrem, åtminstone lär jag märka det när jag provar utan. Kan kanske komma till klarhet med problemet. |
|
|
Generator 2000mil, så vattenpumpen har varit med längst, den är gammal i och för sig, sedan 2010 och har kanske åtdraget dig problem, bilen står mycket och ute. |
|
|
Har kollat det mesta nu och inget verkar fel, förutom det märkliga ljudet vid tomgång. Vet att verkstaden bytte rotor, kan den ha satts felaktigt? Det konstiga är att ibland kommer ljudet igång lite senare, tro det eller ej men iidag var bilen normal på tomgången i ett antal minuter fram till att jag slog på avisningen för bakre rutan, då började "missljudet" låta framifrån. En annan konstig grej är att det är torrt i oljelocket, ingen olja som är kladdig där inne heller, har ioförsig ett svart inre plastskydd så kan inte se direkt in i toppen som på E34 orna, så antar det fångar upp oljan innan den når ventilkåpan på något sätt, Oljan är fin på stickan annars.) |
|
|
Om ljudet kommer i sbd med att strömuttaget ökar (avisningen), kan man nog misstänka generatorn. Lager t ex. Var det en fanriksny generators för 2000 mil sen? Eller en renoverad? Spelar inte så stor roll egentligen. Allt kan gå sönder. Råkade nyss själv ut för att det bakre lagret skurit. Det sitter i en distans av plast, och jag hörde inget. Men andra konstruktioner kanske ger ifrån sig ljud. /Lennart |
|
|
Ny Valeo, tycker ljudet kan hänföras till området där rotorn sitter, men blir stetoskop som nästa åtgärd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.