AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
861

Bmw e39 2002 styrservoolja volym?

sl
49
slinky
E39 525i - 02
Hej!
Jag har haft lite dåligt med styrservoolja i min BMW för det har läkt ut under en lååång tid, ska nu fylla på bara i behållaren tänkte jag, men hur mycket? Just nu är det så att det täcker botten av behållaren.
Finns det nån märkning i behållaren eller på stickan som man ska hålla sig efter?
Har ju läst 1 liter men hur mycket är det i behållaren? ;)

Mvh Filip
Hej,

Det är viktigare VAD du häller än hur mycket. Det finns ett par oljetyper som inte får blandas, för då går det illa för diverse tätningar.. Men det har du kanske koll på? Annars försök hitta märkning på behållaren.

Sen köp en liter och häll på tills nivån når stickans märkning (kall).

/Lennart
sl
49
slinky
E39 525i - 02
Var förbi hos BMW och köpte en liter pentosin chf (grön etikett), så har rätt olja iaf, fyllt upp till mitten i behållaren vilket blev ungefär i mitten av dom två markeringarna på stickan vilket känns logiskt :)
Så bra! Biltema har också, ifall det fortsätter att läcka. ;)

/Lennart
sl
49
slinky
E39 525i - 02
Ja jag såg det med efter jag hade köpt men ville va säker först, men då vet jag till nästa gång! Tack för hjälpen :)
På min bil läckte det vid returen från servooljekylaren. Svårt att lokalisera, eftersom fartvinden skickade oljan till ”fel” ställen.

Det visade sig vara en ganska kass metallkrymp av tunn plåt runt returslangen - antagligen av BMW betraktad som lågtryck-slang och därför onödigt att kosta på en riktig hydraul-krymp - som fått olja att läcka förbi. När det väl började, tog slangens snittyta upp oljan och mjuknade/”ruttnade”.

Kanske din bil har något liknande? Servooljan ställer till det med allt gummi, när den kommer lös.

Ett annat typställe är in/ut på servobehållaren(s undersida).

/Lennart
sl
49
slinky
E39 525i - 02
Min är fuktig under behållaren precis, alltså ingen riktig läcka än, har ägt bilen i 2år snart och det va fuktigt när jag köpte den så det har tagit tid innan det har börjat ”vina”
Så jag fyller på nu bara, kanske byter i framtiden när jag har lust och ork ;)

/Filip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.