AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.271

m62tub44 video på missljud, glidskenor?

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej, missljud efter stillastående ca 2veckor, och jag misstänker glidskenor som är orsaken(?)

Blien har precis passerat 18000mil och bytt olja 1ggn/år ca500mil(valovoline synpower 5w40).
Samt bytt skedjespennaren vid 14500mil. Vilken jag tycker borde minimera att glidskenorna ska gå sönder så tidigt(mil).

Aldrig haft kedjerassel vid start efter byte av kedjespennaren.

Huv nere: Länk
Och vid motorn:

Kan inte lyfta bilen där den är parkerad, mjukt grus, annars hade tittat i oljetråget.

Älskar bilen, och skulle klara av jobbet med glidskenor, men är långtidssjukskriven pga utbrändhet.
Jag viill bara ha ev, tips på om det kan vara något annat? Innan jag säljer eller skrotar, bilen kan inte stå parkerad där den är nu mer än ett par veckor till max.

Man känner knacken i växelspaken, samt även lite i ratten.

Låter ej mer när man gasar, utan mest vid tomgång.

Råd önskas.
Vänligen
Mattias

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja det låter ju som att glidskenorna gått. Generatorn kan också ge upphov till missljud. Tyvärr drabbas 100% av alla M622TUB44 av detta förr eller senare oberoende hur man sköter dem. Det är värmen som tar dem, precis som man ofta har problem med kylsystem på dessa motorer.
Det enda som man kan göra i förebyggande är att köpa en termostat som tar ner arbetstemperaturen från standard ca 105 till 85-90 grader.

När mina glidskenor rasade på min 540 så gav den felkoder på kamaxelgivare. Samma på min svågers.

Nästa steg är ändå att ta ner tråget och kolla efter plastbitar.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Hade kollat lagren, i generatorn. Kan ge upphov till otäckt knackande/ missljud, som OlaO skriver. Kolla även remspännaren. samt löpjul. Även servopumpen, kan ge upphov till missljud. Lyssna med ett stetoskop. Biltemas 20-338 159 kr. Lyssna med aluminiumsonden monterad. Förändras ljudet, när ac kopplas in?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej,

Ska testa utan multirem, och se ifall missljudet kvarstår.
Samt köpa ett stetoskop när jag får möjliget har låna bil.
Generatorn är nybytt(lager skar) ca 300mil sedan, samt vattenpump.
Även termostat på 88° har varit monterad en längre tid.

Knacken dämpas med typ 50%+ när man vrider på ratten stillastående, rpm varierar inte vid rattutslag. AC på/av gör ingen skillnad.

Vänligen
Mattias

ka
280
kalopps
Cater-pillar
Håller tummarna att det försvinner, när du tar av multiremen.
Kolla, så servopumpen sitter åtdragen.
Har för mig, att den kan sitta löst med tiden.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kalopps bra input! Mycket vanligt med lös servopump på M62.

Subsoil, då verkar det ändå finnas hopp! Du har ju gjort allt rätt med termostat etc.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.