AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.238

Mercedes elbilar EQ

fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Har lånat en Mercedes EQA en del på sista tiden av en bekant, och det finns absolut trevliga aspekter med bilen, men överlag så känns det kvalitetsmässigt ett hack under BMW.

Är väl medveten om att EQA är snikversionen, men den måtte ju dela mycket grundteknik med sina dyrare alternativ.

+ tyst & bekväm
+ helt ok prestanda
+ smidig på vägarna

- räckvidd & ladd hastighet vid snabbladdning

- bilen har panikbromsat av sig själv flera ggr med adaptiva farthållaren (har aldrig hänt på BMW)

- helljus-assistansen är totalt värdelös på motorväg (ungefär varannan/var 3e lastbil blinkar med helljuset vilket är riktigt irriterande (det händer 1 gång om året i BMW i jämförelse)

- ladd luckan gick EJ att öppna vid ett tillfälle då jag behövde ladda, (enl. MB service så var det inget fel på den...) ,illa ifall det hade varit vid fel tillfälle!

& vid ett tillfälle så gick det ej att få loss sladden, den valde dock att lossna av sig själv efter många svordomar & 30 menlösa minuter...

Överlag en trevlig bil, för dom som kanske skulle klara sig med en hybrid, eller är i behov av något som klarar sig sig något längre och där hybriden inte räcker till.
Eller för dom som pendlar lite kortare sträckor.

Har inte provat EQA men däremot en EQE 500 SUV som jag lånade för ett par veckor sedan. Otroligt bekväm, tyst och skön bil med alldeles lagom prestanda. Och precis så välbyggd som man förväntar sig en bil i den prisklassen skall vara. Hade lätt tagit den alla dagar i veckan framför Kinabygget iX som BMW säljer i samma prisklass. Tyvärr blir den för dyr för att ta ut som förmånsbil för mig.

Krånglande autobroms och likaså automatisk helljus som irriterar andra på motorväg har jag haft exakt samma problem med på både Porschar och Volvo med förbränningsmotor. Misstänker det är samma eller liknande leverantör av denna teknik. Problemet verkar som störst på vägar med våra vajerräcken där sensorerna har svårt att bedöma mötande strålkastare. På vägar med betongklumpar eller andra typer av räcken går det ofta bättre.

Att sladden ibland fastnar beror ofta på 1) att man glömt öppna ”hela” bilen. Laddluckan ihop med kontakten är som en extra liten dörr. Att låsa/öppna upp hjälper där. 2) Vissa offentliga laddare kräver att man blippar med laddkortet eller stänger av laddningen i appen innan sladden kan plockas ut bil och laddstolpe. 3) Sen finns det stolpar som bråkar ändå. Brukar hjälpa genom att låsa/låsa upp bilen ett par gånger.

Ja, 1-3 är skitstörigt och får mig att börja titta på bilar på Blocket som AMG och Porsche Cayenne utan batterier…men trots det gillar jag elbilar som bruksfordon.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Länk

Även jag har testat en EQE 350 + och var väldigt nöjd. Mer kan ni läsa på länken ovan eller se konto "330_motor" på instagram.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag har testat EQE 500 SUV också. Läckert med bakaxelstyrning. Tycker dock luftfjädringen var alldeles för svajig. Bilen lät lite som ett rytande lejon när man gasade. Kul i början iaf.

Väldigt bekväm, tyst. Men kanske inte lika tyst som E-Tron.

Skulle absolut kunna tänka mig en sån. Är inte läge just nu dock pga ändrade omständigheter i privatlivet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.