AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
2.109

Räkna ut återstående räckvidd.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hur gör en BMW för att räkna ut återstående räckvidd? En gammal fossilare gör väl som så att den dividerar återstående bränslemängd med genomsnittsförbrukningen den senaste uppmätta X kilometerna? En elbil borde väl göra likadant, fast jämföra återstående ström/spänning med genomsnittsförbrukningen?

Är det då den genomsnittsförbrukning som syns i färddatorn, som är sedan jag senast återställde färddatorn eller finns det ytterligare en genomsnittsförbrukning sparad som inte syns i färddatorn? Det bör ju vara en ganska enkel divisionsuträkningen, men hur kommer bilen fram till vilket tal som ska användas i nämnaren?

Någon som vet svaret på denna detaljerade fråga?
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Jag kan inte algoritmerna men upplever att det är på samma sätt som en fossilbil. Så när jag kör med lägre elförbrukning en tid så förlängs återstående räckvidd.

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte heller de uppfunnit hjulet på nytt utan tror tillverkarna gjort som tidigare och jag upplever det likadant som på förbränningsbilar.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
i4 tar hänsyn till topologin också om du matar in din rutt i navigationssystemet. Räknar med högre förbrukning på Autobahn om din ruttplanering har längre sträckor med Autobahn i. Skall till och med ta hänsyn till vädret också om jag inte har helt fel för mig. Definitivt smartare än alla bensinare, inkl. min sista 330e.

"Uppfinna hjulet" är kanske att ta i, men definitivt bättre än gamla bensinbilar som endast på ett ungefär hade koll på hur mycket bensin du hade i tanken. Förbrukningen räknades ut på ett mycket primitivt sätt, eftersom innehållet i tanken var i princip grovt uppskattat, inte mätt exakt, så som man kan göra med kapaciteten i ett batteri och förbrukningen av ström kan också mätas ganska exakt, liksom el hel del annat som är lättare med el än med flytande bränsle. Med en flottör som indikator blir mätningen inte så exakt... :)

Sen finns det bilar som är bättre eller sämre på att uppskatta återstående räckvidden. BMW tillhör en av dem bästa enligt min erfarenhet. Med den bilen vet man alltid hur långt man minst kan köra eftersom den räknar ganska pessimistiskt, vilket är bra. Vissa bilar är optimister, och det är klart ingen bra grej på en långresa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.