AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.038

520i e39 från 2003 misständer när den är kall

jr
2
jrudholm
520i -03
Hej!

Jag har fått så mycket hjälp genom att läsa detta forum under de 10 år som jag haft min BMW, ett fantastiskt ställe! Nu är det dock så att jag absolut inte kommer längre själv med felsökningen och ber därför ödmjukast om tips. Såhär ligger det till:

Bilen: 520i, e39 från 2003, M54B22-motor, gått 29000 mil.

Bilen har stått över natten och jag startar den. Den går bra i ungefär 20-30 sekunder, därefter börjar den misstända. Den misständer på en eller flera cylindrar så länge som temperaturmätaren ligger inom det blå området. Oftast misständer en cylinder så ofta att datorn stänger av insprutningen.

Omstart av bilen (eller tömma felkoderna med diagnosverktyg) hjälper mot detta, men problemet återkommer efter några sekunder. Det spelar ingen roll om bilen går på tomgång, eller om jag kör i t ex 50 km/h på trean. Startar jag om bilen när temperaturmätaren lämnat det blå området går den hur bra som helst.

Symptomen blir tydligare om bilen stått fuktigt tycker jag. Är utomhustemperaturen 25°C eller över går bilen dock fint. Problemet verkar alltså vara väldigt relaterat till motorns temperatur.

Jag läser ut felkoder då och då (med INPA). Oftast är det bara misständningar på olika cylindrar, dock alltid med övervikt mot cylinder fyra. Några gånger har lambdasensorn varnat ("Abweichung fett"), och några gånger har gnistan i cylinder ett varit för kort ("Funkenbrenndauer zu klein").
Någon som har något tips på vad jag kan testa härnäst? Tycker jag har gått igenom många av de klassiska problemen jag hittat på forumet och på nätet i övrigt. Nedan följer listan över vad jag testat utan resultat:

1. Bytt tändstift (Bosch FGR7DQP)
2. Bytt tändspolar 4, 5, 6
3. Bytt kamaxellägesgivare på avgassidan. Nya givaren till insugssidan var defekt, bilen gick dåligt även när den var varm med denna.
4. Bytt luftmassemätare
5. Bytt impulsgivare på vevaxeln
6. Jagat vacuumläckage med startgas (fast jag kom kanske inte åt överallt)
7. Kört injector cleaner (Rislone)
8. Gjort motorsköljning med Rislone och kört WD-40-metoden eftersom den senaste året börjat dricka mer och mer olja
9. Funktionskontroll av DISA-enheten (

10. Rengjort tomgångsventilen
11. Bytt ventilkåpans packning
12. Bytt bränslefilter
13. Bytt vevhusventilation med oljeavskiljare (

14. Renoverat VANOS-enheten (gjorde ingen skillnad över huvud taget, de gamla O-ringarna verkade ha varit OK) (

15. Bytt lambdasond 1 på bank 1 (främre sonden innan katalysatorn). En teori var att värmeelementet i sonden kanske slutat funka. Chansade alltså på att bara byta en och inte alla fyra. Trasigt värmeelementet borde ju också givit en felkod, någon sådan har jag inte.

Så vad är kvar att testa egentligen? :) Jag har haft problemet sedan 2016 och är ganska van vid det här laget, men någon gång hade det ju varit kul att bara kunna glida iväg med bilen utan strul...

Vänliga hälsningar, Johan

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Hittar inget om att insugsbälgen är bytt? Vanligt med torrsprickor i den.
På M54 är den tvådelad:
Länk

Du har bytt en del givare, kvalitet på dessa? Kinesium rekommenderas inte.
Hej,

Ibland händer det att temperaturgivaren, i ditt fall, tror jag, integrerad i luftmassemätaren, ger fel information (temperatur) till DME. Om en högre temperatur än den verkliga rapporteras, underdoserar DME bränslet i förhållande till vad som egentligen behövs, vilket leder till kallstartsproblem.

Som sagt, detta har hänt förr.

Eftersom du har tillgång till INPA, borde temperaturen på insugsluften kunna avläsas ”live”. Jag har aldrig provat detta själv, så därför skriver jag ”borde”. Men det skulle förvåna, om inte INPA registrerar det värdet.

/Lennart
jr
2
jrudholm
520i -03
Tack för svaren!

Insugsbälgen har jag ju faktiskt inte bytt, kanske får bli nästa del att prova. Har planer på att göra en smoke-test för att se om det finns några andra läckor på ställen där jag inte kommit åt att spraya startgas.

Jag har faktiskt monitorerat alla temperaturgivare jag kunnat se i programmet, när motorn varit kall har de alla visat utetemperaturen. Annars kändes det ju som en rimlig felkälla med tanke på temperaturberoendet.

//Johan

Hej,

Bra att temperaturgivarna tycks vara friska.

Men nu reagerar jag på din uppgift om startgas-tester. Jag tror att hålen nästan måste vara lika stora som garagedörrar för att ge utslag. M a o ett rätt värdelöst test, som tyvärr fått en status av att leverera ”sanningen”.

Ett röktest tar dig definitivt närmare den.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.