|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Mitt första inlägg som ny medlem, så ber på förväg om ursäkt för min n00b-ton. Ska försöka hålla mig så kort som möjligt. Frågan formulerad kort. Vad ska jag välja för BMW för att få en så pålitlig bil som möjligt med så lite problem som möjligt. Förbrukning, årsmodell, bensin/diesel osv, allt sånt är sekundärt. Och även omformulerat. Finns det något jag absolut ska undvika? Motor, år, modell? Lite mer utsvävande formulerat. Min son behöver ny bil. Vi bor på Värmdö och han kör 3-4000 mil per år. Den senaste bilen han nu äger är en Volvo V50 som ställt till med ohemula kostnader i reparationer. Så nu har vi gett upp och insett att det är dags att byta. Och vi tänker oss BMW. Framförallt undrar vi/jag vad vi ska välja om vi ska ha en bil som ställer till med så lite problem som möjligt? Lite problem är mycket viktigare än driftskostnad. Även om det också såklart nånstans väger in. Men har rejält tröttnat på att ha bilen på verkstad eller att motorlampan lyser jämt. Har inte tummen mitt i handen, kan byta olja-filter-tändstift och nån mindre reparation, men jag är ingen mekaniker och inte heller sonen, så om den behöver repareras blir det oftast verkstad. Med det menar jag att det är en fördel om konstruktionen är hyfsat enkel så att enn allbilsverkstad kan göra så mycket som möjligt. Önskemål: 3-serie, eller möjligen 1-serie. Ålder: Helst 5:e generationen och senare. Budget: ca 70-80k Bränsle: Diesel/Bensin spelar ingen roll Motorstorlek: Helst utan turbo för att bilen skall bli mindre komplex och därmed enklare att reparera när det behövs. Växellåda, spelar ingen roll Tar gärna tips i båda riktningar, dvs, undvik-detta, och rekommenderar-detta. | |
|
Det här lär jag få skit för men kan han ladda hemma och milen beror på dagspendling snarare än långkörning så kan han skaffa en i3 eller en annan elbil. 4000 mil per år med dagens bränslepriser blir väl 5000:-/mån bara det? Eftersom bränslet blir så mycket billigare blir det mer pengar över till räntekostnader och värdeminskning. Dvs det går att köpa en dyrare bil och ändå få en lägre totalkostnad. |
|
|
Tack snälla för svar. Uppskattar det. Du landar ganska rätt i bränslepriser. Och tack för tänka-utanför-boxen med elbil Och ja, elbil vore klockrent. Vi har redan sen länge det i familjen. Får dock inte riktigt ihop det tyvärr. i3 vore absolut möjligt, men då är inköpspriset 100k mer än budget. Skulle väl kanske gå att räkna hem på iskt ändå som du är inne på. Alternativ är något riktigt tråkigt som zoe, men då är räckvidden för dålig. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Här är några generella förhållningsregler för att minimera problem (jag kan bara bensinmotorer så det som är om motorn gäller den typen): * absolut bare minimum utrustningsnivå The name of the game här är att minimera antalet failure points (saker som inte finns kan inte gå sönder). Det betyder inget auto-ditt-datt, manuellt på så mycket av allt som är inställningsbart, ingen taklucka, inget start-stopp, ingen farthållare, inga nedfällbara backspeglar, ingen extra-ultra-stero, så enkel klimatanläggning som möjligt, inga backkameror, inga parkeringssensorer, ingen dragkrok, osv osv osv... * ingen fyrhjulsdrift * manuell låda * non-turbo * non-GDI (dvs ingen direktsinprutad motor) Steve Martin summerar det hela extremt bra till Edie McClurg bakom disken hos Marathon Car Rental : "four f*****g wheels and a seat!" En 3-Serie E90 med den stabila gamla M54-motor hade ju suttit fint, men den motorn var för gammal för det (E90 fick den modernare N52-motorn redan från början). En E90 LCI (dvs facelift)? E90 LCI 325i betyder ju N53 och det är en GDI-motor (med alla de barnsjukdomar det var med det). E90 LCI 320i betyder ju N43-motorn och det är också en GDI-motor. E90 (icke-facelift) hade ju N52 (6-cylinder) och N46 (4-cylinder) motorn och de har sina fördelar med att de inte är några GDI motorer. Men samtidigt har de ett par andra svagheter som man kan råka ut för om man har otur. Jag skulle nog sikta på en som inte är alltför gammal och med inte alltför många mil - vid 20 000 mil så är det normalt att "intensiteten" kring fel börjar så sakteliga öka (helt normalt). En 1-Serie är lite samma sak där. Du har E87 118i/120i med sin N46-motor som inte är GDI (men å andra sidan vissa andra svagheter). Tar du E87 LCI 118i/120i så får du N43-motor som är GDI (som har flera failure points då det är en komplexare motor och dessutom en del barnsjukdomar pga GDI som introducerades på bred front vid den här tiden). En 3-Serie E46 (det är dock 4:e generation och nu börjar det bli gamla bilar) typ 320i, 323i eller 325i i riktigt fint skick och runt 10 000 mil eller så - det hade ju varit perfekt! Dessa är relativt okomplicerade och ganska raktfram när det gäller felsökning och reparation på verkstad (man behöver inte släpa runt det till femtioelva verkstäder för att hitta någon som kan arbeta på den). Men alla dessa är över 20 år gamla så du får andra problem på halsen automatiskt där.... Fast en Volvo 850 runt årsmodell 95-96 eller däromkring är fasiken svårslaget när det gäller enkelhet, pålitlighet och billigt underhåll... Edit #1 : Bra poäng där från Verdi2 om att man ska se på totalkostnaden (inte bara inköpspris). Bränslekostnaden när man kommer upp i dessa miltal går inte längre att bortse ifrån och finns fördelaktiga laddningsmöjligheter (och körprofiler) som möjliggör billig laddning hemma (eller via jobb) så kan ju det faktiskt vara något som kan passa vissa. Edit #2 : Jag sökte för skojs skull på BMW, 70-80K och under 10 000 mil och fick 1 bil i retur. Var en 3-Serie E91 LCI (Kombi) 316i 2010 (dvs med N43-motorn). Så det var nog att fråga efter lite för mycket på en gång... Sätter man gränsen på 15 000 mil tillkommer en 1-Serie E87 LCI 120i 2008 (dvs med N43-motorn). |
|
- bmw-slangen När det kommer Steve Martin referenser, då jävlar är vi på rätt nivå. Har läst ditt svar nu några gånger. Och kommer läsa det några gånger till. Mer än allt annat. Stort tack för att du tog dig att svara så utförligt. MYCKET uppskattat |
|
| Med den årliga körsträckan så skulle jag satsa på en tidig F31 318d. Pronomen med kamkedjan på N47 motorerna var lösta när F3X lanserades. Finns som både manuell och automat. Jag hade valt en rwd automat. Förbrukning går att få ner mot 0,4 L/mil. | |
|
Har läst inlägget och lyfter på hatten för vettig info. Kruxet är att ju modernare bil desto fler saker som kan gå sönder. Men samtidigt ju nyare bil desto nyare saker som har "livslängd" kvar i bästa fall. Är egentligen ingen förespråkare för elbil men här med tanke på antalet körda mil så är det nog ett vettigt val. Under förutsättning att räckvidden räcker till. Om en i3 ligger 100k över budget så tar det inte mer än 20 månader att räkna hem det hela. Så där hänger det på hur länge han brukar behålla bilen osv. Annars är det vettigaste jag kan komma på en 520d F10 sedan. Automatare eller manuell kan kvitta då det sällan är problem med lådorna. Går hyfsat billigt. Hittar man ett ex som gått mest långfärder så är det en vettig bil och du slipper standardfelet med luftfjädring som kombin lider av. Det enda som jag kan komma på som är sisådär på dom är att kedjan kan sträcka sig och att den har partikelfilter. Har bilen rullat långa sträckor så varar det dock LÄNGE. Ej bil med Adblue. Kontrollera så att EGR har blivit bytad. |
|
| Eller för den delen F30 320d. Jävligt driftsäker. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Med tanke på miltalen så är nog en diesel något man bör överväga - bör dessutom finnas i drivor till salu i just det segmentet du letar efter då det är ungefär 10 år sedan som dieselhysterin peakade här i Sverige Länk Så nusnas och mj_mj_mj_mj förslag är inte dumma. Nu kan jag som sag väldigt lite om dieselmotorer men till en sådan så hade jag nog valt automatlåda. De är relativt driftsäkra men det är ändåså elektronik, solenoider och lite fler failure points trots allt. Och byta olja någon gång är rekommenderat (vilket är en krångligare procedur på modernare automatlådor än vad det var förr). Men ingen dealbreaker så att säga - men man bör vara medveten om det. DPF kommer att sitta där, så det får man ha i beräkningen (ekonomin). Men definitivt undvik (precis som mj_mj_mj_mj säger) en motor med SCR (Selective Catalytic Redcution) dvs där man använder en urealösning som reducing agent (benämns ofta AdBlue men det är bara ett varumärke av en urealösning) - det är ett komplicerat system som alltid orsakar dyra reparationer! |
| Den tråkiga sanningen är att en budget på max 80 helt steker alla F-bilar. Kvar är bara E90 med hyfsat höga mil. En 320i E90 är kanske det säkraste motorvalet där. Men kör man 3000-4000 mil per år är ju driftkostnaderna viktiga och skulle avgöra mer för mig än eventuell verkstadsbesök, det kommer man ju inte riktig ifrån annat än att köpa nytt och då händer det också, men med garanti och lånebil på annat vis. | |
| Slår ett slag för 1-serie av f20 generationen -vad gäller driftkostnader svårslagen för en bil med förbränningsmotor. Låg skatt på 1400/år, (var som ny miljöbil t o m helt skattefri 5 år), billig försäkring för att vara BMW. Ägde själv en 116d (2.0) Sportline med de bekväma sportstolarna som med lätthet gick att köra under 0.4l/mil. Manuell 6-växlad och lättrullade 16-tumsdäck Goodyear Efficientgrip Performance gjorde nog också lite på förbrukningen. Det borde gå att hitta ett exemplar inom budget efter sedvanlig prutning. Betalade i forntiden (2016) 105k för en 9000-milare. Dagens begagnatmarknad ser ju tyvärr något annorlunda ut efter åratal av intensivt pengatryckande med kvantitativa lättnader etc... | |
|
Nu vill jag egentligen inte vara den som helt raserar drömmarna om att äga en fin BMW. Vi är dessutom på ett BMW-forum så man får hålla sig lite fin i kanten =) Men om ni ändå ska minimera problemen och köpa en BMW utan allt lull lull som vi alla är överens om mest skapar problem. Men på något vis också gör BMW till den bilen som gör att vi alla i slutändan står ut med problemen bilarna har: Varför då ens köpa en BMW? Varför inte titta mot en pålitlig asiat? Typ Kia Ceed, Hyundai i30 eller Toyota Auris? Jag kan också vara lite konstruktiv här. En del av problemet är ju också att BMW skapar sina egna problem genom för långa serviceintervaller för vårt klimat. Samt "livstidsolja" i diffar och växellådor vilket inte ens de som tillverkar komponenterna påstår att de är byggda för. Ta Toyota som exempel. De håller fast vid att byta olja i motorn årligen / var 1500e mil. Samt att byte av oljor i växellådor och diffar utförs i ordinarie service enligt tillverkarens rekommendationer. Detta hjälper ju de som äger bilarna senare i livscykeln säga att ha bättre förutsättningar för ett problemfritt bilägande även vid 10k mil och till och med 20k mil. Det finns ju också en anledning att de kan hålla fast vid sin kvalitetsgaranti som sträcker sig till 10 år och 20 000 mil. De inte bara bygger enkla men hållbara bilar. De tar ansvaret genom att serva bilarna åt kunderna på ett sätt som gör att de håller över tid. Det gör INTE BMW. De lägger över problemet på försäkringsbolagen och ägarna som kommer efter 3 år och 10 000 mil. Personligen ser jag inte poängen att äga en BMW som gått mer än 12000 mil när maskinskadeförsäkringen gått ut. Risken är helt enkelt för stor att åka på en så pass stor kostnad att man lika gärna kunnat köpa en nyare BMW för de pengarna. Med det sagt finns det jättefina gamla BMW. Och jag har ägt många av de bilarna som nämns av andra i denna tråd. Och jag har varit uteslutande nöjd. Men jag har också ägt många Toyota. Och det är viktigt att veta varför man kör ett visst bilmärke och till vilket syftet. Samt skilja bilarnas olika egenskaper åt. |
|
|
Deimos har en bra poäng i sitt inlägg - om just driftsäkerhet är det allra viktigaste ihop med att man har en budget så är Toyota ett av de allra bästa märkena man kan välja. Oavsett ålder så går bilarna inte sönder så länge de servas regelbundet. Vill man lyxa till det kan man ju kika efter Lexus! Dessutom, den dagen man tröttnar på sin begagnade Toyota så säljer man den på en eftermiddag till ”vanliga människor”. Dvs det kommer ingen snubbe med mjukisar och sedelbunt i näven… Men - om det nu bara måste vara en BMW - och gillar man att köra bil så är Toyota kanske inget alternativ - så skulle jag kika efter en 118i F20 med facelift. Hade en sådan bensinare - trevlig bil och bensinsnål. Annars är faktiskt Verdis förslag på i3 inte dumt alls. Den behöver ju inte ens servas… |
|
|
Helt "blown away" av alla som har engagerat sig. Svårt att veta var jag ska börja kommentera. Jo. Nån asiatisk bil är inte dumt alls. Det gäller dock en 20-åring som ska äga bilen, så det går bort av "uppenbara" skäl. Men tro mig, har kört påverkanskampanj i den riktningen. Stort tack till alla konstruktiva förslag och rekommendationer. Har en hel del läsning att göra nu. |
|
|
Finns mycket matnyttigt i tråden och vill egentligen mest tillägga att man inte ska underskatta eldemonerna som brukar kunna dyka upp efter 10 ish år på BMW (och antagligen många andra moderna europeiska bilar). På min E91 330d har det funnits en del, men utöver detta har det varit en kanonbil för pengarna. Hade apropå Auris en sådan från 2011 med 1.4 dieseln som köptes krockad av en kollega för kaffepengar och lagades upp. Tanken var att sälja den vidare, men den blev kvar ett antal år. Helt sjukt vettig bil. Utöver den uppenbara avsaknaden av rakt fram prestanda så var den fantastisk. Kostade noll och ingenting att äga och var omöjlig att tycka illa om. Svårt att sätta fingret på vad som gjorde den så bra, men det är en av de bästa bilar jag haft. |
|
|
Mj_mj_mj_mj,Skiljer det 100 tkr och du sparar 5 tkr/mån så tar det inte 20 månader innan du tjänat in den. Säg att en bil med den åldern tappar 10% i värde per år. Då tappar i3:an för 180 tkr 1500:-/mån i värde. Bilen för 80 tkr tappar 667:-/mån. Skillnaden är 833:-/mån. Räntan på 100 tkr är kanske 7 tkr/år till. Eller 583:-/mån. Totalt 1416:-/mån. Elen kostar ca 800:-/mån så tillsammans med extra värdeminskning och räntekostnad hamnar vi på på 2214:-/mån. Dvs en besparing mot en äldre bensinbil på nästan 2800:-/mån. Lägg till högre servicekostnader, fler saker som går sönder på en äldre bil med fler felkällor... Ja i3:an kommer utklassa en 118i ekonomiskt. Och jag tror nog de allra flesta tycker att en i3 är trevligare att både köra och att sitta i. Är en luftig och välbyggd kupe. |
|
|
Nyaste BMWn du kan få med skapligt hållbar motor är en 130 E87, den hade kvar N52 motorn till slutet. Det är därför jag har en 130 =) E90 är du hänvisad till årsmodell 325/330 05-06. Kolla Blocket, det finns en E46 320 Touring med 13" mil/ en ägare tillsalu i Stockholm. |
|
| Tackar ödmjukt för allt engagemang. | |
|
Undvik alla 4 cylindriga som riktlinje! Kedjan verkar alltid ge med sig till slut (i förtid) på både diesel samt bensin modeller. N52 motorn som sitter i E90 är en väldigt robust modell. Det enda den råkar ut för är att packningarna upptill tar slut som är en lite jobbigare åtgärd. (Ca 24000 Mil & 15 år) Annars är det kamaxelgivarna/solenoiderna som går åt men de kan man faktiskt byta själv då de sitter åtkomliga och till slut tändspolarna. Elektriska vattenpumpen och termostaten ger upp till slut med.. Sen skall man på alla E90/E87 trycklyfta bort all smågrus och sten som lägger sig bredvid AC rören vid påfyllningen för spolarvätskan så vintern inte gör att det gnager hål i AC röret. Men för övrigt så tuffar den och går. Sen byter man bara slitdelar. Äger en sedan 2014 som då hade gått 9300 Mil som jag äger än idag på 26300 Mil som jag vill påstå har varit en moneysaver på snart 10 år. Det som börjar komma upp snart är ABS ringen som till slut tog stryk men det kommer ju alltid förr eller senare och bilen har ändå fyllt 18år. Har aldrig bytt dessa driftdelar: bromsok (bara renoverat och smörjt) , kamkedja eller spännare, lambdasonder, stötdämpare, vanos motorn, avgassystem trots att jag kör högre etanolinblandning. Med det sagt så är en 325i från 2005 (N52) en väldigt bra miltuggare och en M57 diesel 3L motor |
|
|
Hej, jag köpte 2012 en 125i Coupé ny. Har N52-motorn, 3 liter och 218 hästar. Har kvar bilen och har inte haft några problem alls med den. Samma batteri sedan ny, samma bromsar sedan ny, inga problem alls. Enkel, kul och bra bil. /M Mina bilar: Länk |
|
| Tegel, det låter bra! Har den gått året runt? Hur långt har den rullat? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.