|
|
|
|---|---|
|
Bara att inse - sommaren snart slut och dags att köpa nya vinterhjul till min 435i Gran Coupe 2015. Kör i princip bara på asfalterade vägar i och runt Stockholm, dvs mer vått och slask än kyla och djup snö, och därför är dubbfria friktionsdäck det som gäller (inte run flat). Har googlat runt och nu komprimerat urvalet till två alternativ; - Continental Wintercontact TS860S - Bridgestone Blizzak LM005 Pris och prestanda ser ut att i princip vara samma, om än att Bridgestone ser ut att vara lite bättre på våt väg. Någon som har erfarenhet av dessa däck och som kan bidra med kloka råd? Kommer också antagligen att köpa online, är det någon av de vanligare leverantörerna/siterna man ska undvika? | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Kan rekommendera Continental TS860s. Minns inte vad som satt på från början men provade sedan Michelin Pilot Alpin PA4 (som slets ganska snabbt) innan jag vid senaste bytet körde på Contintental. Tycker de både ger bra grepp i halka och komfortabelt och bra i skånsk "vinter". |
| Continental Wintercontact TS860S är ett jättebra däck för milda vintrar, men det slår inte ett dubbfritt Continental vinterdäck för nordiska förhållanden. På en bakhjulsdriven bil märker i alla fall jag väsentlig skillnad. I Stockholm kan det dessutom bli ganska mycket mer vinter än i Skåne. | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Så är det säkert blixten. Blev dock själv imponerad över TS860S egenskaper under vintersemester till Jämtland där det i alla fall presterade betydligt bättre än mina tidigare europeiska vinterdäck av annat märke. Dock ska tilläggas att jag har xdrive. |
| Om du har fyrhjulsdrift blir det ju en annan situation. Vi har en framhjulsdriven bil i familjen också och den har generationen före TS 860 och det fungerar väldigt bra. | |
|
Vinterdäck har man väl för säkerhetens skull och inte framkomlighet? Dvs xDrive spelar inte så stor roll? Jag kan rekommendera Goodyear nordiska dubbfria annars. Tysta, relativt stabila däck trots status som "nordiska". Nästan som ett mellanting mellan nordiska och mellaneuropeiska. |
|
| Verdi2 gör sina prioriteringar vi andra resonerar ofta annorlunda... | |
| Han menar nog att det är viktigt att kunna bromsa och det har man inte awd till | |
| Ett däck som bromsar bra/bäst är inte alltid bra på annat, tex framkomlighet. Om man är intresserad så väljer man ett däck som passar ens egna behov. Inte verdi2 behov. | |
|
Jag värdesätter mitt och andras liv. Acceleration är väl det minsta problemet? Är helt obegripligt hur man kan ha andra prioriteringar. Vad gäller "framkomlighet" så kör jag på vägar som plogas. Har aldrig förstått det argumentet. |
|
|
Att hitta rätt däck är ganska komplicerat. Acceleration och retardation är två parametrar men finns såklart många fler. Vattenplaning och sidogrepp är också väldigt viktiga egenskaper. Vill man ha friktionsdäck så är första valet, europeiska eller nordiska. Kör man mestadels på blött/slaskigt underlag skulle jag välja europeiska eftersom de är så pass mycket bättre på just blöta vägar. Och givetvis tvärtom. Sen när man har bestämt det, så köp ett premiumdäck som har de egenskaper som bäst matchar ens egna preferenser. Det finns en mängd tester av däck på nätet som ger en rimlig vägledning. Egentligen, ju dyrare däck desto bättre men man får detaljstudera och välja ut vilka egenskaper man själv prioriterar högst. |
|
| Ja, verdi2 du har vanligtvis väldigt svårt att förstå att folk väljer att prioritera annorlunda än vad du gör. Folk har olika behov helt enkelt. MUC har ju ett nyanserat/situations anpassat resonemang -positivt. | |
|
Gissar på att du inte använder bälte heller? Jag tycker man ska välja det däck som passar ens körmönster bäst. Kör du oftast på blöta vägar så kan ett mellaneuropeiskt vara bäst också. Allt är en kompromiss. Det jag vänder mig mot är "framkomlighet". I vad? Isiga backar eller djup snö? Vilka vinterdäck är bra på det? Jo dubbade på is är ju en självklarhet. Men djup snö? Nordiska dubbfria? Spelar däcken så stor roll i djup snö verkligen? Sajpningarna fylls ju med snö ändå och hjulen tappar fästet lil förbannat. Finns ju inget fast att få friktion mot och man skulle behöva riktiga offroad-däck för att få mönster som kan fungera som skovlar i snön. |
|
| Har haft lite olika däck men dock gamla versioner nu men har haft mkt dubb släpp å både michelin och conti aldrig en dubb på nokia hakka. Jag köper bara bara hakka som vinterdäck och är nöjd | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.