AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
977

Pulserand oljud vid körning.

Ar
21
Argaostar
520iA -03, touring sen 2011
Mycket välhållen bil.

Har över tid haft ett pulserande brummande ljud i bilen, som förstärks när jag svänger vänster.
Trodde, efter hur jag uppfattade ljudet, att det var vänster hjullager, och fick det bytt.
Men
det blev inte bättre, så jag åkte till en verkstad som med stetoskop
lyssnade på alla hjulen, och kom fram till att inga lager var dåliga.
De föreslog diffen. Byt olja sa de.
I går kväll kände jag på diffen efter att ha kört 4 mil, och den var mycket varm. 50-60 grader minst.
Jag letar uppe i över-etagen, efter svar på vad et kan vara, men finner inte svar.
Drivaxel, yttre lager på differentialen?
Hastigheten på det pulserande ljudet ökar med hastigheten på hjulen, och inbillar mig det följer varje varv på hjulen.
Är det yttre lager i diffen, så stämmer det med hjulhastigheten.

OM det skulle vara differentialen, lönar det sig att laga, eller byta hela gjutjärnet?
Har kostat på bilen rätt mycket senaste tiden, så den börjar bli “värdefull”
Några inspel?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Men om ljudet förstärks när du svänger vänster, bör det vara höger hjullager. Du kanske inte skall ge upp tanken på hjullager. De ljud du beskriver stämmer med hjullager.

Kan så klart vara ngt annat, men kan vara värt att titta noga igen på höger lager.
Ar
21
Argaostar
Mycket välhållen bil.
Hej Mattias.
Jag lyfte upp bilen bak nu och kollade visuellt om bussningar var dåliga, men de såg ok ut.
Så roterade jag bakhjulen för hand, medan jag hade huvudet under diffen.
Då hör jag ett knackande ljud inifrån den. Hast. på knackningen ökade med hastigheten på hjulet. Någon stor hastighet fick jag inte upp ensam, men nog till att knackande hördes.

Hörde fortfarande inge ljud från hjullagren.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
ok, då får du flytta fokus till diffen eller drivknutarna, har aldrig haft ngt med detta att göra så ngn annan får hjälpa till
Ar
21
Argaostar
Mycket välhållen bil.
God morgon Mattias.
Jag har på nytt legat under bakändan och försökt hitta svar.
Tror jag börjar med höger hjullager bak. Ev. drivaxeln. Har fått fram ett glapp-ljud, eller knack-ljud när jag ruckar hjulet fram och tillbaka.

Knackningen i diffen, finns där endast när hjulen roteras så ett hjul rullar framöver, och det andra motsatt. Roterar jag hjulen vid hjälp av drivaxeln, är det helt tyst.
Om det skulle visa sig vara höger lager bak, så har det nu gäckat mig i två månader. Det konstiga är att ljudet fortplantar sig i karossen, så det hörs ut som fram vänster, men där står ett nytt lager nu :)

Och ja, ljudet förstärks när jag svänger vänster. Då borde belastningen öka på just det lagret.

Jag uppdaterar om några dagar, när jag bytt, gör det antagligen på Torsdag.

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Nej - svänger du vänster öka belastningen på höger sida!
Ar
21
Argaostar
Mycket välhållen bil.
Ursäkta Mattias, jag skrev fel.
Jag menade så klart det samma som dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.