|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska byta olja och filter på växellådan på min e39. Är inte helt hundra på vad som passar, finns massor olika, ganska säker på att jag har zflåda (kolla bild). Vilken sats funkar? Nån som har nån rekommendation? Länk till bild: Länk Mvh Filip | |
|
Jag har en e39, 520i, 2001 md. 35000 mil. Jag ringde BMW i Lund och frågade om oljan. Mekanikern sa att jag inte behövde byta, om jag inte hade några problem med att växla. Oljan skulle hålla "evigt". Vet ej om han hade rätt, men min låda fungerar som den skall. Differentialen däremot...den tror jag har en skada. |
|
|
Okej, för jag har läst lite och folk säger ju att det inte är lifetimeolja i lådorna, det är nämligen så att jag har problem med lådan det är därför jag ska byta olja och filter. Läst att det skulle va bra att byta efter 20-25k ~ mil, sen byta var 4-5k mil. Kanske är helt ute och cyklar men har läst det nån stans ;) |
|
| Men sålänge man inte har några problem ska man nog inte byta | |
|
Hej, De flesta, ”alla”, som rapporterar om utfört oljebyte, upplever en förbättring i form av ett mjukare uppförande. Och det är nog få av oss som skulle direkt avråda. Har bilen problem, är det nog också lämpligt med byte av filter. Min aj-fån är inte på humör, så jag kan inte länka. Men sök här i vänster spalt under Gör-det-själv/Mekartips och leta rätt på (sök) ”Oljebyte på ZF automatlåda”. Principen är nog fortfarande densamma, även om din låda heter något annat. Men hur som helst finns det också lite allmän info att ta del av. /Lennart |
|
| Okej! Kikar på det, tack för infon! :) | |
|
Man bör komma ihåg att BMW tillverkar inga växelllådor, de köper dem direkt från utvecklaren och tillverkaren ZF Friedrichshafen AG. ZF är ganska tydliga med att deras automatlådor skall ha service med oljebyte och saluför även kompletta olje+filter servicekits. Länk "ZF recommends an oil change after 150,000 km for its transmissions. In operating conditions with high temperatures and loads, or with unknown vehicle use in the past, it can make sense to change the transmission oil at shorter intervals." |
|
|
Men är det nån som kan svara på vilken låda jag har så jag vet 100 att det är den? Kolla länkade bilden längst upp |
|
|
Det står i länken till ZF. Sidan 4 : "- Transmissions with green type plate or with green label on the oil pan. ZF LifeguardFluid 5 (ZF No. S671 090 170) => BMW Oil No. 8322 9407807" |
|
|
Den här oljan brukar användas för lådor med grön etikett. (Numera också för dem med svart etikett.) Länk /Lennart |
|
| Någon som vet om det går att använda Biltemas olja eller MÅSTE man köpa bmws olja som kostar 400kr litern, blir ju väldigt dyrt med bara olja om det kommer från bmw? | |
|
Googla (Mobil) LT71141. Många alternativ. Det är inte bara att ta vilken automatolja som helst, det måste åtminstone finnas någon referens till den på den olja du köper. /Lennart EDIT: Alternativt en referens till BMWs olja, naturligtvis. |
|
|
Eller så använder man ett komplett ZF original-kit för växellådsservice. För BMW e39 med ZF 5hp19 (om det är den du har) med 7 liter ZF Lifeguardfluid 5, ZF växellådsfilter, oljetrågspackning, skruvar etc. för 1684:- hos denna firma som jag själv beställt delar från utan problem. Länk |
|
|
Update: Jag blir lite fundersam på hur mycket olja jag ska ha, läste tråden som är länkade uppe hur man byter olja steg för steg och vilken volym vissa lådor har men, 5hp19 med grön etikett har jag, då enligt inlägget ska jag ha 6,2 liter olja, enligt BMW ska jag ha 9,2 liter?? Vad är det som gäller egentligen, har dom skrivit fel i forumet eller är BMW helt åt skogen? /Filip |
|
|
Lådan består av två avdelningar. Efter motorn kommer momentomvandlaren, convertern, därefter själva växellådan. En helt ny ”torr” låda, aldrig tidigare påfylld, kräver antagligen 9,2 liter. Men, när du byter olja i lådan, får du inte ur all olja ur convertern. Så därför krävs det en mindre mängd för återfyllning. Det betyder naturligtvis, att inte all olja blir förnyad. I de flesta fall räcker det med 75-80% ny olja, men naturligtvis kan man öka andelen ny olja genom ett nytt byte. Sikta på 7,2 men påfyllningsmetodiken kräver marginal, så ha mer i beredskap. /Lennart |
|
|
Fan va du kan alltså, har sökt överallt och blir helt snurrig av alla svar ;) då förstår jag lite mer vad som gäller! Beställt hem 7 liter i ett paket, får fylla på och se hur mycket som går i tills det rinner över. /Filip |
|
|
Det bör tilläggas, eftersom du uppenbarligen tänker byta även filtret, att de torx -skruvar, ca 20 st - minns inte exakt, men i a f en drös - som håller tråget, är väldigt mjuka, lätta att dra sönder. Se till att ha rätt dimension på bitsen och gardera med ett större antal nya skruvar. Om du skulle råka förstöra torx-spåren, kan en skarp huggmejsel i periferin chocka loss skruven. Bara som ett tips. /Lennart |
|
|
Håller hel med lenwib, detta stämmer. Om man skall tömma hela lådan, måste man ha rätt verktyg för att pumpa ut all olja. Sen är det några företag som tvättar lådan invändig med ett speciellt rengöringsmedel, för sen fylla på 9.2 liter helt ny olja. Om du skall lägga ner arbete på att byta 7 liter olja, tycker jag du skall också lägga ner jobben på att byta filtret. Jag gjorde det på en annan bil, Mitsubishi pickup. I tillägg får du se i bottenpannan om det finns några metallspån. Önskar dig lycka till |
|
|
Yes, jag ska byta filter och packning, gjort rent tråget och magneterna med, så blir nog bra tror jag! Tack! /Filip |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.