AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.306

Montera bort FRM3. Vart sitter den?

Me
4
Mella73
BMW 116D -12
Jag skall lämna in min FRM för att kika om det är den det är fel på? Halvljus väster går inte. Vart sitter den monterad på en BMW 116D?
Välkommen! :)

Det verkar handla om en E87? I så fall sitter FRM innanför klädseln t v om pedalstället och på sidan framför dörren.

FRM stänger av utgångar till lampor som (den uppfattar) gått sönder och som inte åtgärdas relativt omgående. Då hjälper det inte att bara byta lampa, utan modulen måste återställas, en operation som du inte får BMW att utföra; de installerar bara en ny FRM, som dessutom måste kodas in.

Kanske har du letat rätt på någon firma som återställer eller på annat sätt fixar modulen?
Annars, om du känner på dig att FRM kan ha låst sig p g a av ett för sent lampbyte, kan du återställa den själv med en laptop och programvara. Länk

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja precis, utgången kan ha låst sig bara. det brukar vara fallet på FRm när enstaka saker inte fungerar. har man konstiga lampvarningar i kombination med att inte elhissarna fungerar så brukar den vara rökt och behöver skickas på reparation.

Med denna kan man låsa upp utgångar på FRM(jäv):
Länk

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Me
4
Mella73
BMW 116D -12
Alltså, jag plockar bort kåpan runt handtaget för att öppna huven och allt runt det, men hittar ingen FRM? Kan den sitta under golvklädseln?
Den sitter snett upp till vänster om du tagit bort handtaget till att öppna huven.
Även om du har lampvarningar // elhissar // blinkers som inte fungerar går det till 99% att återställa en sådan FRM med rätt utrustning. Det som händer är att eeprom med information om vad den ska "göra" blir korrumperat och saknar information. Samma information finns dock i själva flashen, så det går att kopiera nödvändig info och lägga in i eeprom igen och sedan fungerar det hela igen.

Me
4
Mella73
BMW 116D -12
Alltså… det är helt tomt där runt handtaget till huven? Hela vägen upp under panelen också?
Är det en E87 eller en kanske en F20 du har?
Är det en F20 så har du ingen FRM utan en FEM och den sitter vid handskfacket.
Me
4
Mella73
BMW 116D -12
Jag har en FEM box så då borde det vara en F20. Kan man koda om en FEM box också, eller måste den bytas om något är fel på den?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok, F-serie. Där har jag inte samma koll tyvärr men det verkar som det går fint att reseta FEM med Tool32 där också.

(Enerverande musik)

;-)

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.