|
|
|
|---|---|
|
BMW 523 E61 2009 Har ett litet bekymmer. Den bakre vindrutetorkaren fungerar inte. Det verkar inte heller som om värmen till bakre rutan fungerar heller. Torkarmotorn verkar fungera som den ska. Säkringen går direkt, 20Amp, säkring nr 58. Nu kommer vi till det finurliga. På verkstaden har de kontrollerat kablarna och de ska vara hela, annars ett vanligt fel vad jag har förstått. Just nu håller på med lite sliparbete på det så kallade ”fågelbordet” så jag har plockat bort inredning kring bakluckan etc. Tänkte börja se om jag kan lista ut om kabeln ändå är åt skogen eller om torkarmotorn är paj. Sagt och gjort. Satte i en säkring och torkarmotorn hoppar till, torkarbladet går en 10 cm och säkringen går. Tog ur kontakten till torkarmotorn, ny säkring och samma resultat. Alltså inte torkarmotorn som är orsaken. Då slog det mig, jag har inte ens nyckeln i, ingen tändning är på, inte heller motorn är på. Kontrollerar att bakre vindrutetorkare är avslagen ändå. Provar igen med tändning påslagen, samma resultat. Så min fråga är varför går säkringen direkt även när tändning är avslagen? Är det kabeln som är kaputt ändå eller ligger felet mellan reglage och säkring? Är det någon som har någon idé? | |
| Ja just det, spolaren fungerar och det är inga problem att öppna den lilla luckan. | |
|
Hej, Det finns ju en del att gissa på. Ett inte alltför ovanligt fel på kombi-bilar är att torkarens axel/lagring/genomföring oxiderar och blir så trög att motorn inte orkar. Att säkringen går, trots att tändningen är av, skulle kunna bero på att vissa funktioner, särskilt torkare, skulle kunna vara programmerade att avsluta korrekt, trots att tändningen slås av. Dvs torkarna vill parkera där de brukar innan de går till vila. Men motorn orkar inte, så säkringen går. /Lennart |
|
|
Öppna shoppingluckan och dra runt torkararmen, går den trögt har du hittat felet, man kan ju tycka att verkstaden borde kollat detta iofs. Den ska gå jättelätt. Om den trögar kan det gå att motionera upp genom smörjning och rörelse. Men det brukar vara en högst temporär lösning innan det fastnar igen. Jag hade detta och bytte hela axeln på min 2010 e61. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
| Tack för råden. Tyvärr går torkararmen lätt och smidigt. Sedan går säkringen all världens väg även när jag drog ut kontakten till torkarmotorn. Jag funderar på om det är något relä som gått åt skogen. Men jag gissar bara. | |
|
Ok, bra. Då är nog nästa steg att titta i en el-schema. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Torkarreläet ligger i bagageutrymmet (under golvet?). Det mittersta av tre stycken ca kl 11. Jag tänker mig att det borde gå att mäta fram en kortslutning "bakifrån", dvs med en multimeter i "pip-läge" i kontakten till motorn. Sen kan jag inte släppa de typiska kabelbrotten i gångjärnen. Lär vara lätta att missa. /Lennart |
|
| Tack för råden. Ska börja försöka mäta mig till vad felen ligger. Ska även se om relät krånglar. Då jag redan nu river i bilen så ska jag nog försöka som om kabeln är paj vid gångjärnet. | |
|
Ett citat från forumet motor-talk.de: ”Es gibt übrigens 3 E 61, die noch keinen Kabelbruch in der Heckklappe hatten.Bei denen wurde die Heckklappe nie betätigt.” (Det finns f ö tre st E61, som ännu inte haft kabelbrott i bakluckan. På dem har bakluckan aldrig använts.) :)) /Lennart |
|
| Humor. 😀😀 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.