|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Brottas just nu med ett delikat bekymmer. För några veckor sedan började bilen ge ifrån sig missljud från bromspedalen typ ett knorrande ljud i samband med inbromsning samt kraftigt skrik ljud. Bilen har rullat strax efter 2000 mil. Får nu ett märkligt samtal av BMW att man har hittat felet och det är då att bilen är för ren eller att man tvättar den för ofta så att man har spolat av smörjningen på bromsoken, alltså kopparpasta mellan ok och klossar, observera att det är sport bromsar med dubbla kolvar. Man har demonterat klossar och lagt dit ny smörja och problemet är borta. Nu vill BMW debitera mig 3000kr för det, bilen är 1 år hämtade ut den helt ny från Fabrik. Enligt BMW har man garanti på klossar 2000 mil men enligt BMW är inte klossarna som är problemet vilket blir då motsägelsefull då smörjning borta alltså inga problem med klossarna. Hur går jag tillväga med detta nu? Jag har ingen lust att betala 3000kr för felsökning som dom påstår sig vill ha betalt för. Är detta ens rimligt på en bil som tvättas några gånger max per månad? | |
|
Känns lite som ett missförstånd från deras sida. Om garantin är 2000 mil på klossar så är det för slitage på klossarna. Nu är ju inte klossarna som är problemet, det är smörjningen i bromsoket. Jag skulle lyft diskussionen igen att det är en relativt ny bil och kanske pratat med annan person om möjligt. Lite ansvar för en 12 månaders gammal bil borde de känna... |
|
| Håller med, har mailet dom så får vii se vart det landar . | |
| Man blir ju tyvärr inte förvånad. Att dom kan med och va så jävla krångliga. Bedrövligt, Det är precis sånt som får en att fundera på annat bilmärke tyvärr. Stå på dej, Jag hade aldrig accepterat sådana dumheter på så ny bil. Lycka till. | |
|
Känns som BMWs premiumstämpel blir allt blekare för var ny generation av bilar som dom lanserar..... Känns lite som: Men har du ANVÄNT bilen????? Det måste du ju förstå att det klarar den inte!!!! Den kostar ju faktiskt bara runt 800.000kr, vad förväntar du dig?!? Jag skulle lyft frågan, vilket du redan gjort, och om dom vidhåller sin mycket dåliga förklaring ta det ännu ett steg. OK om det var några hundralappar dom ville ha för "felsökning" så fine. Men 3000kr är inte ok. Dom kopplar upp bilen, hittar garanterat inga felkoder, sitter en stund och funderar och sedan kommer kanske nån fram till att dom borde kolla bromsoken löper fritt. Dom hittar felet och kladdar på nån gucka. Den processen bör inte ha tagit en kompetent meck mer än en kvart. Nyckelordet i meningen är kompetent! Det finns inte många sådana hos BMWs auktoriserade verkstäder längre. Det dom kan är att läsa av felkoder och byta hela komponenter. Att bilen är för ren..... då kan det inte ha varit mycket gucka på från början direkt... Stå på dig och vägra betala. Niklas Fransosen |
|
|
Håller med, oseriöst att dra en rövarförklaring, "du har tvättat bilen för mycket" . Måste va ett skämt. Bilen ska klara flera säsonger av tvätt, regn snö slask, damm. Börjar bromsarna kärva på 1 år är det inte brukaren som gjort fel. |
|
|
Har nu blivit kontaktad av min säljare som ska lyfta det med verkstadschefen så vi får se vart det landar. Återkommer med resultat . |
|
| Just det här är väl om vi ska vara petiga inte BMW, utan en BMW ÅF likt Bavaria eller Bilia… så vi kan ju inte vara allt för snabba att säga att det var bättre förr med BMW när det är deras återförsäljare vi pratar om. | |
|
I sak håller jag med dig grelle, men problemet är ju att återförsäljarnas dumheter spiller över på varumärket BMW ändå. Jag fattar inte hur en märkesverkstad tänker när man gör så här - tänk istället om trådstartaren skrivit nåt i stil med att ÅF XX "fixade mina skrikande bromsar kostnadsfritt, de hävdar dock att jag tvättat mina fälgar för noggrant - kan det verkligen stämma? Men toppen att ÅF XX var så smidiga med att hjälpa mig!" Det hade de tjänat bra mycket mer på i längden än några fjuttiga tusenlappar för att få budgeten att gå ihop just den dagen... Suck... |
|
| Gör en anmälan hos ARN så får du fart på BMW kan jag lova, har hjälpt mig vid problem. | |
|
Har observerat under helgen att mina skivor får väldigt snabbt flyg rost angrepp, Det är inte ovanligt men det regnade i Lördags och söndag var det soligt och torrt men skivorna såg förjävligt ut på bara 7-10 stillastående Inte så konstigt att flyg rost som slipas bort med inbromsning landar på OK och klossar. Jag börjar bli nojig att detta kommer att bli värre sen står jag där men rostiga skivor. någon som känner igen det på sin bil? |
|
|
Nä kommer ingen vart med detta, BMW vill ha betalt för felsökningen. Trots att jag har påpekat och har inte trott annat än att detta är garantiärende fick jag till mig att garanti endast för bromsar upp till 2000 mil. Dom hävdar att jag har skrivit under det i samband med inlämning av bil vilket är rätt men ska då ha godkänt priset trots service mottagaren inte gett mig kopia eller upplyst mig om kostnad. Vill jag vända mig till ARN får jag göra det meddelar dom. vad gör man nu? |
|
|
Kköpl/Ktjl är ganska tydlig med att du aktivt skall godkänna tillkommande kostnader, detta är upp till dem att bevisa i så fall. Som det verkar har ju du lämnat in bilen till dem i tron om att detta berör ett garantiärende - dvs. felsökning och åtgärd utan kostnad för dig som kund. När de sedan drar slutsatsen att detta inte faller under någon garanti gör de ett kostnadsanspråk på felsökningen förstår jag det som. Detta kan de ha rätt till om kostnaden är "skälig" som lagen föreskriver, dock är det så att de är skyldiga att informera dig som kund om detta. Har du då skrivit under ngt slags avtal vid inlämnandet där det framgår att du kommer debiteras om det inte faller under garantin så får du nog anses vara informerad om detta. I så fall återstår det att bedöma om kostnaden för felsökningen är skälig, de kan tex. inte lägga på arbetstid för åtgärd och kalla det för felsökning - utan åtgärder (tillkommande kostnader) som kommer bekostas av dig som kund måste först godkännas av dig. Du kan läsa mer om detta konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen under "anbud och accept". Jag hade definitivt prövat frågan hos ARN. |
|
|
Betala och glöm det hela. Inte värt att slösa energi på det. Nästa gång vet du att du måste fråga innan. Ord som står mot ord brukar vara svårt att få någon rätsida på. EB |
|
|
När man lämnar in så får man ju skriva på papper att man får betala för felsökningen max xxxx kr. (Ofta max 1h arbetstimme, runt 2000kr) Men de får ju inte börja jobba om man inte godkänt mer. Har de verkligen inte ringt eller någonting? |
|
| Har du fått en spec på vad det är du debiteras för? Vilka poster samt hur stor varje post är? | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Står det i bruksanvisningen till bilen att en har denna ”egenskap” att man inte får tvätta bilen så ofta, eftersom bromsarna då inte kommer att fungera som dom skall? BMW garanti enligt BMWs hemsida: Länk Där framgår det att garantin är utan milbegränsning. Det framgår inte att det finns några andra begränsningar. Finns dessutom ingen länk till några kompletterande villkor. Det är bra däcksförsäkringen som dom informerar det finns ytterligare villkor som dom hänvisar att man skall kontakta återförsäljare för. Som kund kan man tro det är dessa villkor som gäller för garantin. I annat fall är väl detta falsk marknadsföring? |
| Det hela påminner lite om Svenska Volkswagens hanterande av modellen Passat för ett antal år sedan. Bilarnas bromsar tappade bromsförmåga på saltade vintervägar och Volkswagen hävdade att det var de svenska vägarnas fel att bromsarna inte tog... | |
| Jäkligt surt och inte kundfokus men jag håller med Pula, betala och gå vidare. | |
|
Hej Ledsen för sen återkoppling, fick precis besked att jag inte behöver betala något utan BMW tar det på goodwill. Eloge till min handläggare som var mycket behjälplig i frågan. |
|
| Skönt att höra! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.