AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
904

stötdämpare eller annat?

im
123
immis
520d -14
hej,längesedan sen sist
idag körde jag över ett farthinder av betong av den vanligaste typen
körde på 2:s växel (typ krypkörde) small till högt sen efter det började
den "klonka" ungefär som om jag hade baljor av plåt i bagageluckan
(låter även i låg fart,nästan mer) stack in handen vid hjulhuset och märkte
en viss nivåskillnad,hö bak hade sjunkit en aning jämfört med vänster sida
vad kan ha skett? dämpare,fäste?

någon som har en någorlunda klar bild efter min beskrivning?
tacksam för råd

immis
im
123
immis
520d -14
förlåt glömde en del
bilen i fråga är en 520 d manuell f10
gått ca 25200 mil

immis
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Ajaj, låter tråkigt...

Om bilen sjunkit bör det vara en fjäder som antingen hoppat ur eller tom. gått av. Fjäderbenslager hade jag kikat på om du inte hittar ngt. uppenbart när du tar en närmre syn på det hela. Stötdämparen har inte den huvudsakligt bärande funktionen och den bör således inte leda till att bilen sjunker nämnvärt, dock är koppen som stötdämparen är fäst i upptill i aluminium med en o-ring som skall hålla tätt från vatten och vägsalt m.m. Är o-ringen slut/otät så ärgar aluminiumen efter ett tag och så kan hela koppen tillslut hamna på lösen och i värsta fall lossna helt.

Bara för att säkerställa - för det är en F10 du har och inte en F11 med luftfjädring?

im
123
immis
520d -14
ja en f10 sedan

immis
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Lyft upp bakändan och lossa hjulet, ser du inget uppenbart så börja med att dra lite i grejerna. Mtp det dramatiska ljudet när du körde över farthindret så bör du hitta något som sagt upp sig, bänd annars lite försiktigt med plattjärn/kofot i fjäder, stötdämpare, länkarmar, stabilosatorstag, spindelledsbussning och andra ställen där du har bussningar som tex. upphängningsramen för bakvagnen etc.

im
123
immis
520d -14
tack så jättemycket för tips och råd men är mer ute efter om någon visste
mer säkert. kommer inte fixa själv utan lämna in till verkstad.
har lite noja för dom,litar nämligen inte fullt ut på dom.
vill inte höra att du måste byta hela bakvagnen samt alla skivor
stor service osv.

immis
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Om du saknar förtroende för verkstäder och inte gör en egen bedömning av vad som kan ha gått fel - ta bilen till flera verkstäder och be om att få offert på det hela. Är de olika offerterna samstämmiga om vad som behöver göras så kan du nog räkna med att det också stämmer.

Blir väldigt svårt att avgöra exakt vad som kan vara trasigt över ett forum även om du har en rimlig beskrivning, detta då det finns ohyggligt många komponenter i bakvagnen som kan vara orsaken.

im
123
immis
520d -14
tack för input.har nu fått försäkringsbolaget att stå för besiktning i allafall
inte en chans att få detta på försäkring antar jag?

immis
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Njae, för att försäkringen skall gälla så krävs det vanligen att det skett vid en särskild händelse och att det inte kan härledas till slitage. På en bil som rullat 25k mil så blir det nog svårt att uppfylla det senare kravet så tillvida du inte nyligen gjort någon reparation/renovering av det som nu verkar ha fallerat. Men det skadar ju aldrig att fråga förstås - ibland har man ju tur.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.