AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.056

AGM eller vanligt batteri på en 120 -05

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Dotterns 120 -05 behöver ett nytt batteri, sitter ett vanligt från Biltema där idag som är dåligt.
På Mdecoder står det under "Other Equipment" SA080 AGM till min egen 130 -08, men på 120in står det ingenting om batteriet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vanligast på dessa är att Auto Start/Stop eller Brake Energy Regeneration triggar att den har ett AGM batteri.

Men tror inte det var så vanligt på 120i med N46. Exempelvis min 120i -06 har inte något AGM batteri.

Har den något av följande utrustningskoder?
SA1CC
SA1CD
SA146
SA536

Om inte, så har den med största sannolikhet bara ett vanligt batteri.

En annan indikator är huruvida IBS sitter monterad ovanpå batteriet eller inte. Om det inte finns någon IBS så är det oftast ett vanligt batteri som sitter där.

Bild på en E87 120i utan IBS (dvs inte massa klüdd på minuskabeln)
Länk

Naturligtvis så ska du vid batteribytet kolla vilken typ av batteri (vanligt eller AGM) samt vilken storlek (Ah) som är programmerat i bilen idag. Om något av dessa parametrar inte stämmer överens med det nya batteriet du köper så ska du programmera om så det gör det.

Du skall dessutom alltid registrera ditt batteribyte i bilens energy management system.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bilen har IBS med inte nån av de koderna.

En helt annan fråga till dig som har en 120. Motorn läcker kylarvätska i bakkant av topplocket, helt omöjligt att se var, men det rinner ut på kabelfästet till lambdasonden och droppar ner på katen.
Det sitter ett lock i plast på baksidan, se länk, kan det vara kylarvätska bakom det ??
Länk
Alltså lock nr 17
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det är kylarvätska bakom det locket, det var det som läckte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Först nu jag kunnat svara...

Yes, då kommer ett vanligt blysyrabatteri fungera absolut finfint.

På dessa modeller är det främst ett auto-start-stopp system som berättigar ett AGM (andra tillverkare använder ibland EFB på lite mindre och enklare bilar men som ändå är utrustade med auto-start-stop).

Och man märker om bilen har ett förbaskat auto-start-stop system. Det är nog det mest irriterande som finns när man kör en sådan bil. Och går man omkring i morgonrusningstrafiken så låter det löjeväckande när alla kedjerökande bilar hostar igång i bilkön samtidigt när det slår om till grönt!

Stämmer, det är kylarvätska bakom det locket (är kylarvätska i båda hålen om jag minns rätt).

Minns det ifrån när man bil började läcka kylarvatten (var initialt på listan över misstänkta när jag såg kylarvätska på garagegolvet).
Fast i mitt fall läckte det dock längre ned och längre fram på höger sida av motorblocket, så då avskrevs det täcklocket ganska snabbt.
Istället föll misstankarna direkt på termostathus eller vattenpump - mycket riktigt var det termostathuset i mitt fall.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tack.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.