AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
838

E46 320-01 går knappt när det ät kallt

Ro
2
Robbanmd
E46
E 91
Vid plus 5 o kallare kräver bilen en del omstarter för att gå bra.
Bilen dör och man måste starta om och när den kommit upp i motor temp så går den bra,
Motor värmare hjälper lite men omstarter krävs.
Bytt massamätare stift tändspolar landa sonder kamaxel givare stift och kollat kallstarts motor som rörpost sigi alla fall.
Tips någon snäll människa
Välkommen till forumet!

Det finns rätt mycket att gissa på. Men när du nu redan bytt så många dyra grejer, kan jag föreslå en lite billigare: temperatursensorn i luftfilterburken.

Sen är det ju det där med kvaliteten på de delar som du redan bytt. Allt ifrån tändstift till spolar och LMM bör/måste vara av OEM-kvalitet. Chansar du på nätets billigaste, vet du snart inte var du står i felsökningen /-avhjälpningen.

På tal om det, har du provat att läsa av felkoder? Det finns en forummedlem som både kan råda dig till lämplig utrustning och ge support.

Länk

Om du tänker behålla din bil ett tag till, eller ö h t fortsätta med BMW, är ett riktigt diagnosverktyg tusen gånger bättre och billigare än att bara byta grejer på chans.

/Lennart
Ro
2
Robbanmd
E46
E 91
Tack Lennart !
Ska kolla den givaren
Jo jag har köpt diagnos verktyg nu men hittar ingen lösning. Misstänker att luftmassa,ätaren inte håller måttet... trodde för övrigt att tempgivaren satt i den.
Du har nog rätt, när jag tänker efter. Temperatursensorn är (nog) integrerad i LMM. Vill minnas att jag sett det tidigare någon gång, men glömt.

Hur som helst får en felaktig information om utetemperaturen följder för bränsledoseringen, särskilt vid kallstart om sensorn visar för hög temp.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.