AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.067

740d 2010 felmeddelande drivlina

Hej!
Jag har en 740d 2010 som har gått 24000mil. Jag får en felindikation som heter Drivlina. I info står det ”Fortsatt färd möjlig. Låt din servicepartner utföra en kontroll.

Meddelandet kommer efter att motorn har varit igång i ca 10min, oavsett om den kör eller står på tomgång. Detta gör att jag tänker att det inte bör vara växellåda. När jag kör känner jag inget fel alls, någongång har den hackat till lite i acceleration. Jag tänker EGR-ventilen. Vad säger ni? Jag får ingen felkod på min amatörmätare och tänkte att om fler tror på EGR så byter jag den och snålar in på en felsökning.

Tacksam för killgissningar!
Mvh John
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Kan väll vara något helt annat än egr. Tänker du ekonomiskt så måste du få fram felkoderna på något sätt. innan du gör något.

När du har en bil med mer mil är det nog klokt att investera i en bättre felkodsläsare.

Mvh Henke
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Håller med, du behöver en felkodsläsare.

Länk
Tack, köper en läsare som klarar BMW och börjar där.
Återkopplar för kommande med samma fel.

Köpte en felkodsläsare på Biltema och denna kod på bilden var den som släckte varningen när den raderades. Dock kom det tillbaka igen när jag körde nästa gång. Åkte till min verkstad som kodade om den (som att det fungerande partikelfiltret vore bytt). Nu var varningen borta hela dagen :) Skönt!

Länk

Mvh John
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Nu kapar jag tråden lite...

Denna felkod dök upp på min (F11-2015 B47D20A) precis när mätarställningen trillat över 22500 mil. Ser det som osannolikt att detta skulle vara en slump, utan jag drog slutsatsen att detta sannolikt ärbprogrammerat utefter en förväntad livslängd av BMW. Efter mycket sökande om detta på nätet så blev jag inte ett dugg klokare. Nu till mina funderingar:

1) Kan man nollställa räkneverket utan att byta/rengöra dpf och då utan risk för andra problem föreligger?
2) Tydligen skall tryckgivare före och efter dpf mäta tryckskillnaden före och efter filtret - om trycket är utanför specifikation ger det då samma felkod som ovan eller en annan felkod?
3) Vilka villkor skall vara uppfyllda för att felkoden ovan skall dyka upp? Är det enbart räkneverket, enbart tryckskillnad, både och eller rent av andra parametrar som spelar in?

Nu gjorde jag en ordentlig rengöring av mitt filter, dvs. hade loss burken och lät den bada i dpf-cleaner. Först därefter nollställde verkstaden felkoden (funkade inte med Carly vilket jag själv försökte med). Dock tycker jag filtret var hyggligt rent och kändes som detta var ett projekt som jag hade kunnat slippa. Jag hade ju liksom inga problem med bilen förutom en felkod och irriterande felmeddelanden... Har nån av er andra bra koll på detta?

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nicklasson, jag kan svara delvis.

Det är en ren counter, är DPF igensatt så får man andra felkoder.
Så egentligen kan man nolla och vänta. Men troligtvis är denna counter hyfsat vältrimmad för att vara lagom till åtgärd.
Det går att nolla denna counter med ISTA, jag har sålt många diagnos-kit där enkom detta ska göras. Det är ingen kodning utan en ren nollning.
Mycket enkelt att göra.

Dcan-kabel för E-serie, ENET-baserad kabel för F/G.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Japp, som jag misstänkte OlaO. Har redan spanat in dina produkter - blir ett köp när min xd närmar sig det magiska miltalet! Tänker dock lämna in filtret nästa gång till firma som spolar dpf.

Lo
8
Lobbix
740dX -12
Hej,
Jag har just nu en 740d och jag hade samma problem som du har just nu och problemet orsakades av insugningsröret och ingen förutom BMW kunde hitta problemet. Jag tror att du kan få det kollat ​​någon annanstans, om det inte fungerar, jag rekommenderar att du går till BMW-servicen.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@Lobbix: Vad var problemet med insugröret?
Lo
8
Lobbix
740dX -12
@Kane: BMW sa att det var en trasig bit inuti insugningsröret och jag var tvungen att byta ut luftmassmätaren också eftersom det hade kommit in sot i sensorn.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Lobbix: Om de bytte insuget så var det garanterat en (eller flera) swirl flaps som gått sönder eller dess länkage - inte ovanligt det blir problem här om det byggs upp mycket med sot kring dessa komponenter.
Nu är det inte ovanligt att ställdonet går sönder men det kan bytas separat (och då behöver man inte byta hela insuget), så därför var det nog inte problemet här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.