AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.050

Eftermarknadsljuddämpare Bmw G31. B58.

Et
65
Etnica
E46 M3 Manuell ESS VT 575 Kompressor -01
E46 M3 -02 Smg.
E46 330i sedan M-sport -02.
G31 540ix -19. Bm3 e30 Xhp.

BMW CS #6552
Finns det någon här som kör med eftermarknadsljuddämpare på sin B58? Just nu kör jag med RM Catless dp och resterande i originalutförande. Är inte nöjd med ljudet och undrar ifall det är så att femman är så sjukt tyst i kupén att det inte kommer att hjälpa oavsett vad jag än försöker sätta dit? Är det bästa alternativet att beställa en original M-Performance eller ska jag rent utav satsa på ett Supersprint eller Remus? Rensa originalburken med risk för galen resonans?

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har inte någon eftermarknadsdämpare själv men har kört både 540i med B58 och nu M550i och jag tror det behöver väsnas bra mycket utanför bilen för att det ska höras bra inuti bilen, det är i alla fall min känsla. :) Som du är inne på så är den välisolerad och även med öppet avgasspjäll på M550n så är det inte särskilt mycket ljud som kommer in från avgassystemet.
Et
65
Etnica
E46 M3 -02 Smg.

BMW CS #6552
Skönt att höra att det inte bara är jag som upplever den som galet tyst då :) Kör också med helöppet spjäll konstant, och utanför låter det såklart lite mera, men noll i kupen typ. Min arbetskollega har precis införskaffat sig en M340, och ljudbilden mellan min och hans är helt annan. Såklart att det är en 3-serie och att den ska vara något mellanting mellan en M och en vanlig ordinär 3-serie, men ändå. Det är galen skillnad ljudmässigt mellan dessa bilarna. Känns lite konstigt när allt är så tyst inne i kupen i min bil bara. :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Även jag upplevde ljudet väldigt tamt så jag gjorde som så att jag plockade bort spjällen men även tog bort bakre ljuddämparen och ersätta den med rak rör.

Ljudet blev mycket fint samt lagom högt i kupen.

PS min bil är en 545e men fortfarande B58
Et
65
Etnica
E46 M3 -02 Smg.

BMW CS #6552
Bort med bakre dämparen säger du? Hur gjorde du med mittendämparen ? För på min sitter det en dämpare i mitten under bilen. När jag var inne hos Bmw och frågade sa de att den kallades för partikelfilter, så var tvungen att fråga mekanikern på stället. Denne svarade att det var en vanlig ljuddämpare och inget filter. Du upplever inte någon jobbig resonans när den bakre dämparen är borta? Kör Supersprint race på en av mina M3:or, och såhär i efterhand var det jäkligt korkat att göra, för långa resor går ej att åka i den bilen pga det. Samtidigt rullar den 50 - 100mil om året så jag överlever, men att få det ljudet i familjebilen kan bli jobbigt i längden, iaf för barnen. Isf känns ju detta som det självklara valet att göra annars. :)

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ledsen för info, jag menade mitten dämparen förstås ljudet blev mycket trevligare , nä ingen partikelfilter där inte det är alltså den dämparen som kommer direkt efter partikelfiltret . Ingen resonans alls körde på det viset genom Europa i somras funkade kanon och jag älskar ljudet varken för mycket eller för lite .

Känner igen resons från min gamla m3 som också körde med super sprint. Men detta är inte alls .

Enda nackdelen är att den har tänt motorlampan 2 gånger på 6 månader för när jag väl kollade felkoden visar den fel lufttryck värde på partikelfilter som jag släckte. Googlade som visade sig att man måste koda den men jag har inte brytt mig faktiskt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.