AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.001

Ej byta slitagevarnare

Az
9
Aztorboy
Bmw 520D Touring Xdrive 2014
Behöver man även byta slitagevarnare vid beläggbytet? Nuvarande frambelägg är lite snedslitna men ej slut och tar ej på hela skivan, därav att jag skall byta till nya.

Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Nej, det måste man inte så länge du inte slitit ner beläggen till den grad att slitagevarnaren börjat ligga an mot skivan. Har kört med den gamla flera ggr utan problem. Dock är det väldigt lätt att ha sönder den när man demonterar den från belägget, så var försiktig och använd gärna lite bromsrengöring och/eller WD40/5-56 innan du försöker lossa den.
Az
9
Aztorboy
Ok så bra 👍 Får ta det försiktigt mao.
Var någon som sa att man då ej kan återställa i systemet om man ej byter slitagevarnare?

Hej,

@Aztor...: Det låter som om du fått den "första varningen"? Dvs att den första av de två varningstrådarna i någon slitagevarnare har slitits av.

Om det är så, måste varnaren bytas.

(Din ursprungliga fråga ställdes på ett sådant sätt, att man (åtminstone jag) kunde tro att det handlade om ett byte av belägg innan du fått en varning.)

/Lennart
Az
9
Aztorboy
Nej ingen varning i bilen, utan byter för att jag vill att belägget skall ta på hela bromsskivan. Besiktning påpekade detta. Beläggen är ej slut utan snedslitna pga att någon tidigare ägare troligen ej rengjort okets glidytor innan montering.

Ja, då är det ju lugnt på den fronten.

En del senare modeller har väl ett "räkneverk" som tycker att det är dags för byte efter en viss tid eller körsträcka. Dina kompisar for kanske efter något sådant, när de talade om återställning?

/Lennart
Az
9
Aztorboy
Ja enligt tidmätare i bilen är 35000km kvar innan klossar fram. Byter man till nya klossar vill kan ju radera så räkneverk börjar om på nytt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.