AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.285

Tips inför presumptiv köp av X3 f25

Hej, ny på forumet. Går i bilköparfunderingar och överväger nu ett första begagnat köp. Har för närvarande en BMW X1 från 2021 men behöver något större för familjen.
Har alltid gillat BMW x3 f25.

Har följande tankar men behöver gärna input kring felslut, tips eller andra tankar.
Jag är sugen på en 2017, gärna under 8000 mil (diesel 190 hk) och har sedan tänkt att teckna IFs helförsäkring plus som täcker motor, el och drivlina upp till 15000 mil eller 10 år.

Bilen får kosta Max 350k. För att försäkring ska ersätta fullt ut vid haveri så krävs korrekt servicehistorik, vad är 100% korrekt servicehistorik för denna bil? Vad kostar i snitt service framöver sedan och hur ofta? Är det någon reparation som ”alltid” behöver ske på denna bil mellan 7000-12000 mil?

Om ni var i mina skor, vad hade ni gjort/inte gjort? Är det något stort fel i mina överväganden? Borde man köp den nyare modellen från 2018 men med fler mil?

Med vänlig hälsning, Bruno-Henry
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För 350', borde det vara möjligt att få senaste generationen då. Jag tänker att en 2018/2019 bör vara möjlig så länge du inte har för höga krav på utrustning. Det är vad jag hade letat efter då jag tycker det är en markant modernare bil samt mer estetiskt tilltalande.

Så länge alla servicar har en grön symbol istället för gul eller röd i bilens dator så kommer det betraktas som fullständigt korrekt servicebok.

De har inte ett fast serviceschema, men krasst sett så är det nog något varje år som ska göras. Beroende på hur långt du kör per år avgör om det är sträckan eller tiden som slår i behovsvarningen.
Ji
5
Jiha
520d (G31) -19
Var i samma sits för ca 6 månaders sen. Men efter att ha provsuttit, kört, innerutrymmen och utvärderat en 2019 G31 (520D X-drive, Sportline, hifi och värmare samt vinterdäck) med 7k mil var valet väldigt enkelt.
Jämförde även kostnader som försäkring, skatt, inköpspris (310k med 1 års garanti) var valet ännu enklare.
Toppar man med att en X3 är en 3-serie i utformning av reglage, stolar, instrument och rymdkänsla mot att 5-serien är just 5-serie med allt det innebär.
Grelle: Jag är osäker på vilken jag tycker ser bäst ut men givetvis lockar en avsevärt nyare bil. Värmare hade varit trevligt men kanske får väljas bort. När jag dock kollar begagnade x3 från typ 2018/19 med under 10000 mil så är det inte många i rätt prisklass. Men borde kanske verkligen hålla koll på segmentet.

Avseende service så är korrekt intervall omöjligt att säga med en siffra som jag tolkar dig. Man måste titta i själva bilen? Men vad vore eftersträvansvärt och samtidigt ändå möjligt att hitta hos en begagnad bil? Varje 2000 mil?

Hade det bara varit jag så hade det nog blivit 5-serien men vissa tycker motorhuven känns för lång och man sitter för lågt :/. Så den är utesluten men tack för fin input!
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
När jag beställde min X3 -17 års modell så var det massa fina erbjudanden på den. Bl a innovation och 30 D motorn för knappt inga extra pengar. T ex så var värmaren med och panoramatak som är trevligt. 30D motorn är ju fantastisk. Borde finnas några ute nu tycker jag.

BMWCS #8925
be
113
begell
X3 30e -20
Om du funderar på en 30e som har M-bromsar, så tänk på att hålla dessa bromsar i skick kan kosta mer än vinsten samlade på både lägre bensinförbrukning och lägre skatt!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag hade nog letat efter en 20d av senaste modell, då blir det väl från -18. M-paket hade jag kunnat leva utan då jag tycker de ser bra ut ändå.

Min kompis sålde sin 20dM, -19 med ca 7000 mil för 385' i Juni. Den försvann hyfsat fort, då en handlar köpte den av honom. Med det sagt tycker jag det borde finnas lite mindre välutrustade, men ändå okej specade bilar för 350'.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.