AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
714

E38 strul

Göran Berg
Är inne på min andra E38 och erfar, som vanligt, får jag säga en del strul med bl.a. manöverenheten till ACC'n. Det börjar med att LED displayen blir mer eller mindre oläslig då några lysdioder lägger av. Sedan en tid tillbaka så har också fläkten slutat fungera dvs ACC'n kan ej reglera innomhusklimatet då det ej finns som fläkt som kan förmedla kylan. Verkstaden säger att manöver /kontroll enheten är kass och måste bytas till det facila priset av ca 4500:- + ca 900:- för jobbet. Exakt samma sak har nu hänt på mina båda 94-or. Vid ca 13' respektive 10' mil. Tycker det är för dåligt av BMW att inte ha bättre kvalite på sina nyckelkomponenter. Har någon annan råkat ut för liknande problem så hör gärna av er, Skall ta en diskusion med BMW Sverige om deras "goodwill" i detta sammanhang.

Har också råkat ut för en udda grej vad gäller vindbruset i bilen. En E38 skall vara tyst och bekväm att åka i även om man inte har dubbla rutor. Vid +140 km/h kan man knappt sitta kvar i bilen då vinden går in mellan taket och undertaket via vindrutan. Enligt verkstaden så "läcker" den limmade framrutan!! Vad är detta? Skall man behöva limma om framrutan vid 10' mil.

Mera strul. Vid semesterresa med bagaget full med packning och 4 personer i bilen så klarar automatväxellådan ej av att växla upp på ett korrekt sätt. Vid acceleration från stillastående och uppnåd hastighet så hamnade lådan i en för låg växel i.e. för högt varvtal och ville sedan ej växla upp. Lösningen var att fortsätta accelerera upp mot 5500-6000 rpm och därigenom tvinga fram en upp-växling.

Lite smått och gott som man gärna skulle vara utan på en prestige vagn som E38'an.

520-E34/325-E36/735-E32/328-E36/740-E38/740-E38
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla under rubriken många mil, jag har skrivit lite historik t o m 26000 mil där på en 740-95.
AT-klimatautmomatik, ny manöverdel 14925 mil(5900:-) vid 15000mil gick den sönder så du verkar inte ensam. I och försig fick jag en uppgraderad manöverdel som lämnar jämnare snabbare värme/ kyla. Men billigt att åka BMW är det ju inte ibland. Har inte haft några problem med vindbrus vid rutan. Måste på din bil vara att dom bytt ruta och fuskat vid bytet, vert det nu blev gjort. Men mer än 10000 mil på samma ruta inträffar inte så ofta. Lycka till!

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lådan an vara lite seg att växla upp när den är kall, men det blev bättre sen olja+9 filter byttes.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
ch
6
chalm
750iA -96, 523i -97, 540iA -93
900 spänn för att byta klimapanel!
Det är ett jobb som vem som helst kan göra på 5 minuter. Jag har själv köpt en ny panel med automatisk fläktstyrning Mod 97- i tyskland för 3200:-.Detta fungerar utmärkt. Att lysdioderna är trasiga i både kombiinstrumentet, radio/dator samt klimapanelen är mycket vanligt, jag har haft problemet på 3 st E38 or av varierande ålder. En teori är att de smäller i samband med mätarskruvning? Är det någon som vet om det går att byta några komponenter i dessa instrument eller är det bara att byta ut?

Chalm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.