AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.086

Bmw 530 e60 2006, stått i 1 år startar ej.

Visa användare
5
H1nk
525i Touring -02
Hej, Jag har en 530 e60 som stått ett år nu, testade ladda batteri (ström finns) men inget gehör när man skall starta.
Jag har kollat runt lite och vissa pratar om CAS? enheten som kan gå sönder, kolla min res. balja där dom sa den skulle sitta men hittade ingen.
Någon som har varit med om liknande eller vet vad felet kan vara, vart cas enheten sitter etc etc? Minns att innan jag ställde den så slockande info skärmen.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
CAS är en av enheterna som är inblandade i bilens elektroniska antistöldsystem.

Blir det något problem här så kommer motorn att dras runt av startmotorn men inget mer händer (motorstyrenheten vägrar att släppa på bränsle och gnista och således så startar inte bilen).

När du säger "startar ej" - vad innebär det?
Är det ett crank no start scenario eller är det ett no crank no start scenario?

Och jag antar du inte hör ett skvatt när du försöker starta bilen (inget litet svagt klickande eller högt vinande ljud)?

Det låter som det sistnämnda (dvs no crank no start).

Utan att gå in på alltför djupa detaljer (som ingen ändå bryr sig om eller orkar läsa) så är detta antistöldsystem förenklat sett en tvåstegsraket.
Systemet som sitter i E60 är i stora delar samma som i E65 och är mycket likt EWS 3.3 och fungerar i princip på samma sätt.
I första steget försöker nyckeln läsas av och denna autentiseras (kommer man inte vidare här kommer ingenting alls att hända).
I andra steget kommer systemet att släppa och låta startmotorn gå runt och efter det kommer CAS och DME (motorstyrenheten) att utbyta nycklar och information och går denna autentisering bra så släpper DME på bränsle och gnista (men misslyckas autentiseringen kommer startmotorn fortsätta bara gå runt runt runt).

Så det kan vara värt att helt enkelt prova med en annan nyckel.

Men förutom det så vad man gör i denna typ av situation är att man börjar med en metodisk felsökning (felkodsutlösning, signalaktivitetsverifiering och signalintegritetsverifiering och spänningsfallsmätningar är några exempel på typiska aktiviteter vid dessa scenarios).
Det är det absolut snabbaste, enklaste och billigaste sättet att hitta och åtgärda problemet.
Hej,

Om jag är rätt informerad, sitter CAS-modulen framför ratten och ovanför knäna på föraren.

Men jag tror inte att den informationen hjälper dig så mycket, om det inte skulle vara så att modulen/kontakterna visar tydliga fuktskador, ärg etc. Det är ju inte bara, bara att byta den. Eller laga. Den är ju en väsentlig del av ett allt grinigare stöldskydd.

Startspärrfunktionen har ju utvecklats hela tiden, så jag vet inte hur den ser ut på en E60. Men ofta handlar det om en kombination av låst tändning och låsta insprutare plus att startmotorn inte aktiveras. Dvs heldött.

Om alltså startmotorn inte går, kan du kanske utgå från att CAS/EWS slagit till.

Å andra sidan ställde du undan bilen (inomhus/utomhus?) med ett ”mystiskt” fel på displayen. Allt det där kan ju hänga ihop.

Om du verkligen vill ha igång bilen, är nog en investering i någon diagnos-/kodnings-utrustning att rekommendera.
Kontakta i så fall OlaO här i forumet för rådgivning! Länk Han vet.

/Lennart
Visa användare
5
H1nk
525i Touring -02
Hej och tack för svaren, det är då ett no crank no start scenario, skall åka upp imorgon och se om jag kan få ut några felkoder igen, hade bara batteri till nyckeln fel innan.

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lenwib, på e60 är går startmotorn runt om startspärren slagit till. Felkod 4A63.
Lätt att synca ihop med Inpa.

Har man som här no crank no start kan det ju i princip vara vad som helst.
Man kan dock kolla, med rätt verktyg vilka steg i startprocessen som funkar.
Nyckel>CAS>DME/DDE.

Det kan ju vara startmotorn också eller någon skarv i pluskablaget som har dålig kontakt.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5
H1nk
525i Touring -02
Felet åtgärdat, fukt/vatten i ecu var problemet, grönt överallt med korrosion.

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bra jobbat! Kul med återkoppling.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag måste också tacka för uppföljning - det uppskattas enormt och gör ett forum så mycket värdefullare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.