|
|
|
|---|---|
|
Hej Kamratposten, Har ett problem med min kupefläkt. Den fungerar nämligen inte, Fungerade när jag åkte till jobbet men fungerade inte hem. Det jag kollat är; Säkringar (även mätt dom med multimeter) Kopplat 12 volt direkt på fläkten och då gick den som den skulle. Mätt inkommande ström till fläkten som var mindre kul. Kablaget såg dock bra ut. Finns det någon med någon ide om vad jag ska kolla? | |
|
Hej, Ett rent höftskott: kabelbrott (inte sällan ”osynligt”) i bakluckans gångjärn kan ge många konstiga effekter. Kolla noga där, även om allt i luckan och bakänden fungerar. /Lennart |
|
|
Men kan verkligen något i bakluckan påverka kupefläkten som sitter bakom handskfacket? Jag börjar ju tro att det är något styrdon som gett upp. |
|
|
Som sagt, ett skott från höften. Men om det t ex uppstår ett jordfel nästan var som helst i bilen, kan de underligaste effekter uppstå. Och bakluckan (-s gångjärn) på en äldre kombi kan bjuda på mycket i den vägen! Ta nu inte detta som att det ÄR så! Visst kan, som du skriver, klimatstyrningen plötsligt ha gett upp. Det börjar kanske luta åt felkodsutläsning? /Lennart |
|
|
Eftersom en del plötsliga och konstiga elfel kan botas genom att göra bilen strömlös en längre stund, kan det ju vara värt att prova. När radion (och allt annat ljud som slussas genom den) på min bil nyligen dog under färd, fruktade jag det värsta. Men jag hade turen att googla fram en tråd, som handlade om just att återställa ljudet med denna ”norska reset”. Lossade negativa batterianslutningen ca en timma. Jag hade nog aldrig kommit på själv att försöka detta - på radion! - trots att metoden nämns ganska ofta i andra sammanhang. Som sagt, värt att prova, kanske. /Lennart |
|
|
Jag får testa, återkommer med resultat. Kollat felkoder, får bara några med egr'en, men det visste jag redan om. ingenting relaterat till ac. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.