|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett problem med min e39 touring från 2002. Gaspedalen funkar inte som den ska, när man trycker på den varvar det ingenting, den funkar om man pumpar pedalen lite lätt några gånger. Bilen överlag går jätte bra, växlarna går i på skärmen och när man väll har åkt iväg så funkar det som den ska. Händer bara när man stannar, då får man pumpa pedalen lite så hoppar den iväg sen igen. Någon som har haft liknade problem? Vad kan vara problemet? | |
| Kan vara "gasspjällspotensiometern" som behöver bytas. | |
|
Kolla felkoder är en bra start. Själva pedalen och dess kablar känns som en misstänkt grej om felet kommer och går. // Magnus |
|
| Har en enklare felkodsläsare från biltema som jag testa att läsa ut koder på men ända koden som kommer upp är p0102, har den något med pedalen att göra? | |
|
Luftmassemätaren verkar inte vara frisk. Skulle mycket väl kunna ha samband med ditt problem. Men försök få det bekräftat, innan du satsar på en ny (OEM eller original i så fall). Vilken typ av luftfilter använder du, förresten? /Lennart |
|
| Det sitter nu ett öppet luftfilter, rött sport skit | |
| Hela boxen är borttagen av tidigare ägare så själva bälgen och allt bara hänger nu i stripes, vilket känns som att det kan ha att göra med koden kanske? | |
|
Jaha, då finns det ju en del att ta tag i. ;) Innan du kan börja leta efter andra eventuella fel, måste du försöka återställa originalskicket. Det borde gå att hitta alla grejer på skroten. Var bara uppmärksam på LMM. Den kanske säkrast bör köpas ny. Försäkra dig sen om att motorn inte drar tjuvluft förbi LMM. Många gummidetaljer torkar och spricker med tiden och ställer till det. Se också till att skicka den där röda sportisen så långt bort du bara orkar!! När allt det är gjort, och om dina problem med gaspedalen kvarstår, får du återkomma. Som tidigare sagts, kanske pedalsensorn och gasspjället inte lirar. Men det blir alltså en senare fråga. /Lennart |
|
|
Yes, får försöka hitta luftburken och allt annat och se om det löser sig, ska kolla bälgarna samtidigt också så att dom är hela. Tack så länge! Återkommer :) |
|
|
Update: Har monterat en luftbox med filter och allt men gaspedal beter sig fortfarande likadant. Bilen går jätte bra i övrigt och växlar jätte fint. Vad kan man gå vidare och felsöka? Mvh |
|
|
Bilen har ju gått (länge) med ”sport”-luftfilter , så det kan ju ha blivit följdverkningar, som inte bara försvinner när rätt grejer är på plats. Nu är det nog läge för nästa steg: en felkodsläsning med ett verktyg anpassat för BMW. Om gasreglagets olika sensorer och andra delar är starkt misstänkta, är det ju ändå bättre att få det verifierat (så långt det går) innan du byter fler grejer ”på chans”. OlaO här i forumet har grejer och ”håller handen” när du kör igång eller undrar om något. Har du, förresten, provat din Biltema-grej efter att du bytt saker? /Lennart |
|
|
Jaha okej, får testa kör lite med den då och se om det försvinner, biltema felkodsläsaren läser lite ut live data men fortfarande bara samma felkod p0102. Ska ta bort felkoden och kolla om något ändras nu annars får jag försöka hitta nån annan avläsare som kan se värden och grejer |
|
|
Ja, du måste släcka/ta bort den tidigare satta felkoden. Annars vet du ju inte hur läget är nu, när du jobbat med filter, LMM osv. /Lennart |
|
|
update: Jag har tagit bort felkoden men nu har en ny kod kommit upp, P0798 som verkar ha med växellådan att göra. Hittar ingen svesnk tråd med detta problem men vad jag kan läsa mig till så kan det vara ett elfel, två kablar som sitter på växellådan som man kan kolla utifrån bilen kan va skadade och sen att det kan va dåligt med olja eller smutsig olja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.