|
|
|
|---|---|
|
Tjenare Vad rekommenderas egentligen för motorolja och viskositet till b47 motorn 520D? Slog på oljemagasinet och blev rekomenderad Castrol edge 5w30 vilket jag också beställde men läste runt lite i efterhand och det står lite olika viskositet samt att det är Shell helix ultra som gäller? Bor i norrland så är ju rätt kalla vintrar här uppe. Funkar det att köra på denna oljan och viskositeten eller bör jag rent skicka tillbaka oljan och byta? Isf till vilken? I instruktionsboken står det att viskositet mellan 0w30 upp till 5w40 är ok. | |
|
Jag kör på Valvoline 5w-40 och ibland 5w-30 både sommar som vinter. Här är iofs inga direkt kalla vintrar nuförtiden. 5w-40 är bättre på att bibehålla sin viskositet även när omgivningstempen är 50 grader. 5w-30 skyddar motorn upp till 30 grader. Här blir ju aldrig 50 grader så det går lika bra med båda, ingen större skillnad. Tänk bara på att det ska vara godkänd motorolja för just din bil (står i instruktionsboken). För min bil ska det vara Bmw longlife-04, skulle tro att det är samma spec för din bil också men kolla för säkerhetsskull. Skillnaden tempmässigt på dessa oljor är - 5w-30 går från -35 till + 30 grader och 5w-40 går från -35 till +40 grader. Så man klarar sig rätt långt ned i kalla vintrar. Är det ännu kallare så satsa på 0w-30 lr 0w-40 olja bara den är specad för bmw. |
|
|
Så länge du väljer en LL04-klassad olja så kan det inte bli fel - detta oavsett om det står Shell, Motul, Q8, Castrol eller ngt. annat märke på dunken. Dock givetvis mycket rimligt att göra en avvägning i att anpassa vinterviskositeten efter hur låg temperaturen kan tänkas bli. Jag kör med 5W-30, men jag har sällan en temperatur under -5 grader vintertid, hade jag bott i norrland hade jag definitivt övervägt en olja med bättre flytbarhetsegenskaper vid kallare temperaturer än 5W-30 i normalfallet gör. Med det sagt så behöver det dock inte vara jättestor skillnad på en 0W-30 och en 5W-30 då det finns en viss gummibandsfaktor i viskositetsklassningen, dvs. en viss 5W-30-olja kan ligga ganska nära en 10W-30 samtidigt som en annan kan ligga nära en 0W-30-olja. Nu är jag långt ifrån någon expert på detta men i produktdatabladen för varje olja finns de tekniska egenskaperna redovisat, en parameter som jag sneglar på lite är just vid vilken temperatur oljan övergår från fast till flytande - enkelt förklarat så brukar det vara så att ju lägre redovisad temperatur desto "bättre" olja. Nu är ju detta garanterat en tokförenklad tolkning jag gjort för mitt behov av olja till min bil då det säkert finns oändligt med andra egenskaper som kan ha betydelse för oljans kvalité. Tex. om det är en äkta syntetolja, hydrokrackad olja (brukar typ heta synthese technology), andel PAO-olja, tillsatser etc. etc. Johan B här på forumet har skrivit metervis om detta och verkar vara lite av en oljeguru - spana in hans trådar så förklarar han en hel del begrepp och intressanta slutsatser. |
|
| Okej hörrni tack för svar. LL-04 klassning på oljan jag beställde så kör på den. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tänk på att alla B47-motorer inte är godkända för LL-04 klassad olja. Ni ser här vad jag menar Länk Jag gissar trådskaparen har en B47D20 motor. Som ni ser så är första revision av dessa B47-motorer godkända för LL-04 (och även LL-12 FE förutom T varianten som INTE är det). Men andra revisionen av dessa B47-motorer är INTE godkända för LL-04. Så det gäller vara MYCKET observant och veta EXAKT vad kraven är (speciellt viktigt är det såklart när det gäller garantier och försäkringar). Det är LL-klassningen du ska gå på - den betyder ALLT. @Selan92 : Det är kravställd LL-klassning du ska leta efter i instruktionsboken. I det här fallet tror jag LL-04 är en godkänd klassning, då andra revision av B47-motorn kom runt 2017/2018 (kommer inte ihåg exakt). Men som sagt - det gäller att vara uppmärksam och LL betyder allt! Kuriosa : Det där med T-varianten (näst sista tecknet) anger motorns "effektklass" (förenklat hur mycket effekt som en viss motormodell tar ut): K = Lowest U = Lower M = Middle O = Upper T = Top S = Super |
|
Helt riktigt bmw-slangen - kolla alltid instruktionsboken om vilken olja som föreskrivs för säkerhets skull! B47 i F10/F11 190hk är vad jag läste mig till för några år sedan alltid ok att köra med LL04. B47 rev. 2 kom först till 5-serien genom G30/31. Enligt uppgift skall B47D20T0 (224 hk) inte monterats i F10/F11. (C-motorer är endast för framhjulsdrivna bilmodeller BMW/Mini) Länk Nu rekommenderar BMW LL12-FE i första hand på flera motorkoder, dock så är min gissning i detta fall att detta endast beror på att FE-oljorna har skillnaden med att vara mer bränslebesparande än LL04. |
|
|
Tack för bra input! Yes LL04 stämmer både enligt instruktionsboken samt från tidigare servicar från bmw. |
|
|
Jag äger en G30 bland de första modellerna som kom 2017 med den modifierade motorn B47 (I princip samma motor som N47, förhoppningsvis har de förbättrat kamkedjan) och jag kör med LL04 oljor. I min instruktionsbok så står det: Dieselmotor: BMW Longlife-04 eller BMW Longlife-12 FE. Oljespecifikationen BMW Longlife-12 FK+ är endast avsedd för vissa dieselmotorer, vilket inte är den motorn jag har i min bil. Skulle man inte ha tillgång till LL04 oljor så får man i undantagsfall använda sig av ACEA C3. |
|
| Longlife-12 FE+ ska det vara. Förmodligen så har TS likadan motor i sin bil. | |
|
Har ni laddat ner appen ”BMW Driver’s Guide”? Mycket smidig, jag bara söker på motorolja och får då upp exakt info. Lämpliga motoroljesorter, Alternativa motoroljesorter, viskositetsklasser. |
|
| Mycket bra tips MUC - har den nedladdad nu. Synnerligen smidigt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.