|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Vill sälja min döda fars BMW 535d 2006, endast 1 ägare, papper finns på allt i en tjock pärm med all historik. Inkl 3 underredsbehandlingar, glödstift bytta osv bara för att nämna några. Har alltid gått igenom bilbesiktningen utan problem. 4 nya vinterdäck dubb följer med på aluminiumfälgar. Helt felfri, svarta lädersäten, ser mycket bra ut invändigt som utvändigt. Vågar man sälja bil på Blocket i dag? Vill slippa komplikationer. Behöver råd? | |
|
Den låter jättefin, E60 antar jag. Du borde få rätt bra betalt samt en den går ju även att exportera inbillar jag mig men det är ju lite knöligt som privatperson. Du märker på mailen du får om det är seriöst eller inte. Svara aldrig om du inte får komplett kontaktinformation så att du kan spåra vem som är på andra sidan. Lämna inte ut mail eller telefonnummer utan att du känner att det känns bra och rätt. Som alternativ kan du ju kolla med några bilhandlare så du vet ungefär vad du får där. Ett annat alternativ är att lägga upp den på Facebook i lämplig grupp. /Anders |
|
|
Det finns vill jag påstå inget "läskigt" med Blocket på det sättet. Det går mycket rövarhistorier kring hur spekulanter beter sig men jag har sålt bil i 15 år på Blocket och endast vid 1 tillfälle har en spekulant varit "krånglig" efter köpet. Innan köpet märker man direkt om nån är seriös eller inte. Seriösa frågar om bilen, oseriösa prutnissar frågar enbart om priset och priset endast. Just nu är det enormt sug på begagnat, bli inte förvånad om många bilhandlare kommer höra av sig men kräv då att de kommer till dig och tittar på bilen, inte att du ska ta dig till dem. Om du väl gör det så chansar de ofta på att du inte orkar åka tillbaka igen och bjuder inte sällan lägre än de sagt på telefon/mejl. Om de åker hem till dig (skickar en chaufför) så är det större chans att de håller sitt bud eftersom de har mer att förlora. |
|
|
Miltal? Vad tänker du lägga dig i för prisklass? Svårt att se något vettigt alternativ till blocket om du inte ska anlita en förmedlare som i sin tur lägger ut den på blocket. |
|
| Nuförtiden kan man inte ha telefonnummer i annonsen (om det inte går att skriva i annonstexten) så det är hur lätt som helst att filtrera bort oseriösa. Märks direkt på tonen i mailet. | |
|
Om du prissätter bilen rimligt och den är i fint skick så kan jag vara intresserad. Behöver en andrabil med dragkrok ;) Skicka PM i så fall när du tagit lite bilder och sammanställt allt info. |
|
|
Jag beklagar förlusten av din far. Jag hade absolut vågat sälja en bil på Blocket, men det finns för och nackdelar med alla tillvägagångssätt. Jag vill dock lyfta ytterligare ett alternativ som inte har nämnts än och det är auktion. Jag har tyvärr varit i en liknande situation som dig några gånger de senaste åren, både i form av dödsfall och sjukdomsfall som resulterade i indraget körkort av medicinska skäl. Det är en situation där väldigt mycket landar på den anhöriga utöver att sälja väck en bil, och i mitt fall var prioriteringsordningen sådan att bilarna hade parkerats tills dess att jag orkat ta tag i dem. Någon föreslog auktion för mig och i vanliga fall har jag inga problem att sälja en bil privat på egen hand, men med facit i hand var det bekvämt att kunna lämna över hela uppgiften till någon annan. Det finns lite olika aktörer men jag anlitade KVD och det fungerade smidigt. De tar en provision förstås, men i just mina fall och med den överhettade begagnatmarknaden vi har undrar jag hur mycket det egentligen kostade oss. En anekdot: I samtliga våra fall trissades priset upp långt över priset för motsvarande bil på Blocket, i ett exempel låg motsvarande bilar på Blocket mellan 40-55' men vi fick 56' i handen efter avgifter. Det är naturligtvis ingen garanti för att budgivningen går åt samma håll för dig, men en förklaring till fenomenet som jag fick är att finansiering är tillgängligt för privatpersoner. Så inte nog med att bilhandlare m.fl. både inom och utom landet bjuder, utan privatpersoner som saknar 45.000:- kontant kan köpa samma bil för 60' på avbetalning istället. Ekonomiskt vansinne i mina ögon, men det kanske inte är en säljares sak att avgöra... Nu skrev jag en liten avstickare ovan, men om du väljer den här vägen så räkna kallt med att det kommer att kosta dig *bilens reservationspris MINUS provisionen*, fundera på om det är värt det för dig och bli positivt överraskad om budgivningen drar iväg. Jag ville främst nämna att det finns alternativ till att sälja bilen privat, och att det på dagens överhettade bilmarknad kan bli en bekväm och god affär när man har mycket annat att tänka på. |
|
|
Precis som flera skriver så är det enkelt att sålla bort däcksparkarna mht. Blockets chatfunktion. Idag tror jag att man dessutom måste ha ett Schibstedtkonto verifierat med Bankid för att kunna skriva meddelande - givetvis ingen garanti för att stolpskott inte hör av sig. För dig som säljare så låter det som att detta är en bil som mer eller mindre säljer sig självt - dokumentationen, en ägare och bilens sannolikt goda skick kommer tala för sig. Finns spekulanter som är beredda att betala lite extra för det (jag är en utav dem). Får du massa knepiga frågor om bilens skötsel, servicebehov eller annat du inte känner till - hänvisa bara till den gedigna pärmen och att de är välkomna att titta på bilen på plats. Sätt ett vettigt marknadspris på bilen, appen carinfo är ett förbaskat bra hjälpmedel för att få en värdering på den - där har du ett punktdiagram som förevisar likvärdiga sålda bilar nyligen och några månader tillbaka i tiden. Kommer garanterat finnas bilhandlare som hör av sig som vill sälja bilen vidare - jag brukar dock vara tydliga mot dem att den förtjänsten vederbörande ser möjlighet att göra på objektet i fråga, kommer jag till varje pris tillse att hamna i min egna ficka (då brukar de sällan höra av sig igen då de sannolikt inser att det kan bli en rejäl uppförsbacke när det kommer till prutandet). |
|
|
Jag la ut bilen på Blocket med endast påhittad epost tills jag känner mig säker. Mycket riktigt ni hade rätt. Istället för att de ställer rätt frågor handlade allt om regskylten(som jag dolt tillsvidare), samt konstiga frågor och påståenden som påminner om Bluff & Båg AB. Har även pratat med KVD, de ville skicka en chaufför som kör ner bilen. Bilia Outlet la ett alldeles för lågt bud. Jag har bilder mm att visa för den som är seriöst intresserad. |
|
|
Jag tycker du känns lite väl orolig. Det är en snart 20 år gammal kombi som gått över 25000 mil utan M-paket. Varför mörka registreringsnummer och ange felaktiga ort? Det är ju inte en BMW Z8 eller GT2 RS du säljer med märkbar risk för stöld. Din kommentar i annonsen om att sortera bort idioter kommer snarare locka fler idioter än färre då vanligt folk kan få dåliga vibbar av sådana kommentarer och leta vidare. Det jag hade gjort om jag var du 1) Lägg till en bild på interiör där förarsäte syns. 2) Lyft ur dubbdäcken, inträngda däck i skuffen visar inget annat än stor risk för repat bagageutrymme 3) Rensa texten på irrelevanta saker om idioter och skriv rätt ort. 4) Skifta inställning från ”din bil, dina regler” till ”hur kan jag hjälpa dig att köpa denna bil” - Du vill ju bli av med den, inte behålla den. |
|
| tack för svaret skall genast göra detta.... | |
| Du behöver såklart inte följa mina råd men du efterfrågar råd i första inlägget och du är ju öppen med att du inte är erfaren att sälja bilar på blocket. | |
| Grelle har bra synpunkter. Vill nån sno en bil finns långt dyrare bilar så den risken är låg | |
| Oj då, det var en annorlunda annons. Jag tror att en seriös spekulant även gärna vill köpa av en seriös säljare - om jag var ute och letade bil skulle i alla fall jag leta vidare efter ett annat objekt än denna mht. de något starka uttrycken i annonsen. (...men även jag kanske iofs tillhör kategorin "idioter") | |
|
Blocket tycker jag känns tryggare idag än på länge. Mycket tack vare deras funktion med meddelanden som kräver inloggning via BankID. Risken att bli blåst på bil och pengar är liten om man bara kommunicerar med de som använder Blockets egen meddelandetjänst. Inget skydd mot skambudarna men iaf mot de farligaste typerna. De som försöker blåsa dig på både bil och pengar, dvs de verkligt kriminella, är de som kontaktar dig via Whatsapp (om du lagt upp ditt nummer synligt), ofta inom ett par minuter efter att annonsen ligger uppe. De ställer lite frågor om bilen, säger att de vill köpa den och skickar en påhittad screen dump på inbetald handpenning via PostNord. |
|
|
håller med grelle. Seriösa köpare vill ju ha regnummer för att bilda sig en seriös uppfattning om ägareförhållanden, eventuell restskuld etc. du mörkar för mycket |
|
| Bilar med dolda reg.nr lägger jag ingen energi på. | |
| Jag hade gärna satt ut regskylten om den inte slagit ut den personliga intigriteten fullständiht som just en regskylt gör. Jag vill absolut inte ha hem någon galen köpare till min 76 åriga mor. Sverige är det enda land i europa, där man kan få reda på allt om en person med hjälp av en regskylt, vilket är helt livsfarligt i dagens Sverige. | |
| Du verkar skapligt paranoid. Har du nåt att dölja? | |
|
Döljer du skylten när du parkerar på ICA också? Chansen att någon skulle engagera sig i denna tämligen billiga bil är minimal. Men om det inte känns bra, sälj den antingen via KVD eller fråga Riddermarks eller Kamux. Texten du skriver här känns som att du skulle kunna få en väldigt trevlig försäljning men tonen i annonsen går att jag som köpare aldrig skulle höra av mig. |
|
| Din definition av vad som är livsfarligt skiljer sig nog ganska markant från hur de flesta på detta forum resonerar. Hade jag varit i dina kläder så hade jag tagit Bilias bud, lämnat över bilen och därefter istället fokuserat på allt annat du säkert är bra på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.