AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.024

Roterande "flipp" ljud på 530d F11, 2017

Br
13
Brake6
530d Xdrive 2017
Hej
Jag har ett märkligt "flipp-flipp-flipp" ljud vid körning. Som något som roterar och tar emot i något.

Mina observationer:
- Startar vid cirka 40 km/h
- Endast vid gaspådrag - släpper man gasen försvinner ljudet.
- Vid kurvtagning (ex. rondell av större modell) upphör ljudet och kommer tillbaka direkt man kör rakt fram.
- Frekvensen ökar vid högre hastighet

Två mekaniker har gjort en okulär besiktning utan att hitta något. Fanns några mindre sprickor i hardy-skivan, så den byttes. Mellanlagret på kardanen är kontrollerad.

Bil: 530d xdrive 2017
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Hmm, stökigt detta med missljud...

Min svåger jobbade som säljare för en Citroënhandlare för 15-20 år sedan, där hade de en C5 som en herre hade köpt flång ny. Dessvärre blev herrn en flitig besökare i verkstaden då han plågades av klonkande ljud som uppkom vid inbromsning, acceleration och kurvtagning. Ärendet blev en riktig långbänk utan att verkstaden kunde hitta något fel - länkarmar, fjäderben och allt möjligt byttes ut på ren chans, dock utan några som helst förbättringar. Efter mångt och mycket dök herrn återigen upp i bilhallen och som svågern berättade så blev alla i personalen plötsligt väldigt upptagna för att slippa behöva be om ursäkt för femtielfte gången.... Då utbrister gubben "Jag har hittat felet! Frugan hittade cigarettändaren djupt nere i handsfacket och nu är klonkandet borta!"

Har du kollat handskfacket? ;-)
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Kan du beskriva "flip"-ljudet mer, är det metalliskt? Kommer det bak- eller framifrån? Vibrationer? I rondell kör man ju alltid vänstervarv, om du svänger höger (förslagsvis inte i en rondell) - tystnar det då med?

Rent spontant så tycker jag det luktar som att en drivknut kan vara inblandad. Har mekanikerna undersökt dem?
Br
13
Brake6
530d Xdrive 2017
:=) Inget löst i handsfacket.

Ljudet är inte metalliskt, utan mer som om man, lätt, knackar/drar två vedträn mot varandra (försök till målande beskrivning ;).

Försvinner både vid höger- och vänstersväng. Har testat på en 270 graders motovägspåfart.

Yttre dammasker fram byttes i våras. Då hade redan ljudet funnits i några veckor och jag hoppades att det skulle lösa problemet - men inte. Det finns inget "knastrande" ljud vid fullt rattutslag och gaspådrag.

Ljudet har inte blivit varken mer eller mindre under denna tid. Dock, kan jag tycka att det ibland har en svagare "volym" ...
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Hmm, då känns det som man kan släppa knutar...

Jag tänker så här: Om ljudet endast uppkommer vid körning rakt fram men upphör vid kurvtagning så borde det vara något som inte sitter riktigt fixerat, detta då den ljudskapande komponenten verkar ligga still och/eller hamna i spänn när bilen utsätts för sidokrafter. För att koka ner det ytterligare så uppkommer det endast vid gaspådrag, dvs. när något utsätts för moment och/eller tryck. Iom din beskrivning att ljudets frekvens följer bilens hastighet och inte motorvarvtal torde sannolikheten vara större att drivlinan är inblandad än motorn. Vad har vi för närliggande komponenter till drivlinan? Avgas? Värmeplåtar? Förstärkningsstag? (...typ hela bilen med hänsyn till x-d).

Över 40 knyck är ju också intressant - kan det vara något som hamnar i rörelse pga. luftmotstånd? Någon särskild funktion i bilen som hoppar igång vid 40 km/h? (aktiv fjädring?)

Kan du försöka lokalisera vart ljudet kommer ifrån? Bakvagn? Framvagn? Det här är ju jättesvårt men kan du kanske surra fast en go-pro under bilen tills du kommer nära källan och på så vis försöka ringa in vart ljudet kan uppstå rent geografiskt?
Br
13
Brake6
530d Xdrive 2017
Tack! Detta är ett riktigt detektivarbete :)

Har tyvärr ingen GoPro, men skall be grannen åka med och sitta bak, för att försöka lokalisera från, i varje fall vilken sida, ljudet kommer ifrån...
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Brake6: Detta problem har jag haft till slut visade det sig att några arbetskamrater satt på några plast stripes på drivaxel *S*
Br
13
Brake6
530d Xdrive 2017
Så, nu har jag varit ute en sväng med grannen i baksätet. Inte helt enkelt att bedöma, men han tycker ljudet kommer från mitten av bilen - och kanske(?) från bakre halvan.

Jag skall försöka hitta en billyft för att gå under och detaljstudera. Är det två saker som ligger emot varandra, så borde det finnas märken efter det...

Kan det vara värt att byta olja i slutväxel?
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Kommer aldrig att skada att byta olja men räkna med att det inte kommer göra någon större skillnad på missljudet.

Här är ett långskott men det beskriver på ett bra exempel på hur bilen kan bete sig eller låta när bussningar ger upp:

Just dessa bussningar är ganska slut på min RWD (23000 mil) och jag har köpt nya men inte bytt dem än. Har inga direkta missljud men har vibrationer vid lätta inbromsningar vid farter över 100 (OBS! har nyrenoverade ok, nya skivor och belägg runt om). Sannolikt hade jag haft tydligare symtom med en motorstarkare bil som din och i filmen ovan.
Br
13
Brake6
530d Xdrive 2017
Hej alla
En uppdatering på detta.

När jag bytte bromsskivor fram passade jag på att konsulter en erfaren mekaniker (den tredje! ;). Vi kopplade ifrån fördelarlådan så det inte var drivning på framhjulen. Och, då försvann ljudet :).

Inspekterade bägge drivaxlar fram och det var ett minimalt (men kännbart) glapp i yttre höger. Det är nog förklaringen att ljudet försvann vid kurvtagning - blev en annan vinkel i leden.

Så trots att lederna fick godkänt på "testen" med full rattutslag och gaspådrag, så var leden ändå problemet.

Mekanikern sa också att dom byter numera alltid hela drivaxeln om dammasken är trasig, för annars kommer det uppstå märklig ljud.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Härligt att du hittade det tillslut! Tråkiga ljud är inget roligt att dras med.

Nu tvättade jag bilen i veckan och upptäckte samtidigt att fälgarna var kolsvarta på insidan fram. Lyfte bilen och givetvis var det fett från drivknutarna som sprejat ner fälgarna. Dvs. hål på båda yttre damaskerna fram, nya GKN-damasker beställda och ännu en helg där jag vet vad jag skall göra🙄

Tänker att jag är för snål för att byta drivaxlarna helt och hållet, har inga konstiga ljud (ännu). Skall först testa att rengöra, fetta in dem på nytt och på med de nya damaskerna - bra att veta vad som är nästa steg när det väl börjar knarra och ha sig...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.