|
|
|
|---|---|
|
Köpte precis en e46 330 ci cab. Riktigt nöjd och har saknat de mer ”klassiska” modellerna efter att ha kört e91 och g30 ett antal år. Lite småfel finns såklart och mest påtagligt är dels att sidospegeln höger sida är död och i samma dörr har även midbasen kastat in handduken (H/K ljudpaket). Spontant tänker jag att det är kabelbrott eller dålig kontakt i anslutningen mellan dörr och kaross. Finns det några klassiker för e46? Är signalerna för h/k högtalarna separerade från steget eller är det delningsfilter i dörren? Tänker om man kunde ringa in felet lite iom att diskanten fungerar. | |
|
Ok. Nu har jag felsökt lite… Ingen högtalare i dörren låter när man spelar från stereon (hade fått fel info). Alla högtalare i dörren fungerar om de matas med högtalarkabel från en annan stereo (hemmabioanläggning i det här fallet). Kablarna har kontakt från dörrkontakten till högtalaren. Dock var kontakten till diskant och mellanregister (de i överkant av dörren) trasig och inte i drift. Detta får mig att tänka i banor att kontakten gått sönder när man tagit av dörrsidan och att steget gått sönder av snedbelastningen (midbasen var dock inkopplad så kanske inte är troligt?) Jag planerar att lossa steget och då kan jag mäta och är det kontakt hela vägen från steget till högtalarna är väl steget den huvudmisstänkte. Kanske någon elektronikfirma kan laga det till och med. Det behövs oavsett ny diskant/mid högtalarenhet i dörren om jag vill få till kontakten då den är avsliten på nuvarande, annars blir det nån fullösning med 4pol kontakt om jag hittar nåt som passar hyffsat. Spegeln var urkopplad, men det var även här kontakt från dörrkontakten, så teorin om kabelbrott verkar inte ha stämt alls och man kan ju misstänka att även spegeln är trasig då den var urkopplad och kontakterna tejpade. |
|
|
Hej, har ockå lite problem med mig högra backspegel. Även elhissen på höger sida spökar lite ibland när caben fälls upp/ned. Har läst på lite om detta och har kommit fram till att det antagligen är G5 modulen som felar. Modulen sitter bakom handskfacket och styr bl a centrallås och fönsterhissar, elspeglar. Den kan skickas till Innosund för renovering. Har ännu inte kommit så långt. Mvh Håkan |
|
|
Tack för svar! Nu när jag kört bilen mer har jag märkt att det varierar vad som fungerar med elhissarna. Senaste gångerna har inte auto ned fungerat fram, senast inte heller auto upp på båda sidor. Sen plötsligt fungerade de ett tag igen. Då använder jag knappen som ska styra alla, ibland är det olika om jag använder de individuella knapparna. Det låter därför mer rimligt att enheten gett upp än båda regulatorerna fram tänker jag… Med lite tur fungerar även spegeln med åtgärdad enhet. |
|
| Håkan: Vet du vad enheten kallas? Jag har svårt att lista ut på Innosounds hemsida vad jag ska skriva och se vad det kostar. | |
|
Länk //Håkan BMW-ägare i över 20 år. |
|
|
Tack! Det låter helt klart som den kan vara boven och då har jag pris på åtgärd. Kanske testar att koppla in min sidospegel som är urkopplad också och ser om den beter sig märkligt. Om den också styrs av modulen, så kan det förklara det varför den kopplats bort. Dock lite bökigt om det är kortis eller dyl, men svårt att felsöka utan att testa den. |
|
|
Nu har det hänt lite mer… Jag uppgraderade original Navenheten till en Dynavin D8 som likt flera konkurrenter ser ”original” ut. Originalet hade dålig skärm på ett par ställen och det har hänt en del med gränssnitt mm på 20 år. Det visade sig att h/k steget inte var boven som jag trott utan själva stereon, så vips fungerade dörrhögtalarna på passagerarsidan igen. Jag hade sedan innan lagat kablaget i dörren med nytt kontaktstycke osv. Nu återstår bara den urkopplade spegeln och de nyckfulla automatfunktionerna för rutorna som sannolikt löses med renovering av modulen. Detta känns dock inte livsavgörande och kanske får vänta till i sommar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.