AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.829

Storleken på bilar

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Verdi2 : Angående man tillverkar vad som säljs - precis vad jag la fram i min slutplädering i mitt förra inlägg :-)

Fast något funderande om vem som egentligen drar hårdast i rodret - konsumenten eller tillverkaren? :-)

>> Biltillverkarna vet vad de gör, självklart så tillverkar och erbjuder de
>> det som konsumenterna köper (det är så det fungerar). Fast ibland
>> undrar jag om det är konsumenterna eller tillverkarna som bestämmer
>> vad konsumenterna vill ha...

Yepp, än så länge finns en del kvar! Och det kommer det att såklart att göra - men utbudet kring vissa typer har krympt märkbart och många tillverkare har inget kvar alls i utbudet.

Istället har man sadlat om och kraftigt expanderat andra former som tex "låtsats-coupé", hatchbacks samt såklart den stora men visuellt hiskeliga gruppen "frallorna på styltor".

Men måste säga att det finns en hel del trevliga "låtsas-coupe" och hatchbacks på marknaden (och även nuvarande 2- och 3-Serien är faktiskt riktigt trevliga)! Men modeller i stil med VW Scirocco, 1-Serie 3-dörrars och den alldeles underbara 1-Serie Coupe (E82) verkar ha försvunnit helt.

Men 2-Serie Coupé är i samma riskzon som Z-karossen - frågan är hur länge de överlever. 1-Serie Coupe togs ju bort för den senaste generationen 1-Serie. Tveksamt om 2-Serie Coupé lever särskilt länge (då 2-Serien i princip har växt ifatt 4-Serien på många sätt och det lär inte flyga särskilt länge och historiskt sett är det den mindre varianten som stryks).

Men! Jag är något hoppfull då jag ser möjligheter att med eldrift i kombination med ännu smartare modulariseringslösningar kunna erbjuda en hälsosam variation i utbudet (och samtidigt kunna försvara det ekonomiskt). I takt med att vi bemästrar batteriteknik och paketering bättre och bättre så kommer det förhoppningsvis att kunna öppna upp för just detta - behövs dock en aningens mer tid (då vi bara är i den initiala fasen).

NNK ("Neue" Neue Klasse) verkar faktiskt lovande! Vi får se hur BMW går vidare från vision till koncept till produkt!
bl
2.293
blixten
325i -88
Med känsla, jag såg nu att macan hade ett lägre pris än jag trodde. Men personligen hade jag hellre valt en s-klass. Suvar går det ju 15 på dussinet.
@blixten du får nog närmast jämföra S-klass i så fall med Panamera, vilket ju dock inte heller är samma modelltyper.

Jag skulle gärna ha en S-klass. Kolla här, där jag handlade några bilar för typ 15-17 år sedan (bl. a en S55 AMG vill jag minnas den hette). De här säljer i princip mest S-klass som kommer från Stuttgart och varit tjänstebilar eller liknande på fabriken. Mest L versioner också förstås. Länk

På den tiden var det ju omvända kronkurser kan man säga...

/Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Sorry för OT, men Kristoffer_L, om du läser så har du PM :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.