AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.446

Lite allmänna frågor från en nybliven bmw ägare

El
3
El Capitan
335i Cab 2009
BMW 335i cab E 93 - 2009

Hej 👋

Ny här då jag precis införskaffat min första BMW.
Har lite frågor. Det kanske finns en tråd om det men som sagt är ny.
Varifrån är det ok att köpa delar ifrån? Autodoc? Trodo? Eller andra förslag.
Vilken olja är bäst att använda? Tänkte på klimatet mm.
Är det bara Mann filter som gäller eller funkar annat?
Om man ska greja lite själv o då avläsa koder, släcka dem samt koda om. Vad är bästa läsaren att använda. Ska tillägga att behöver inte ha proffsprylar men pålitliga o lätta att använda. Har en iphone ska tilläggas.
Kollade in sidan Autostyling lite om man ska pimpa till bilen lite. Men har ni andra förslag?
Vart kan man inhandla fälgar till bra pris?
Tänkte ev kolla delar på skoten. Finns det en sida man kan söka på delar som samlat ihop alla eller många bildelslager?

Tack på förhand 🤙
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Grattis till en trevlig bil!
Jag kan svara på delen om diagnosverktyg. Vill man köra appar rekommenderas Bimmerlink (diagnos) och Bimmercode(kodning)
Körs med en bra BT-adapter t.ex denna Länk som är rekommenderad av apptillverkaren.

Men till en e93 skulle jag inte vilja vara utan ett Inpa-kit. Länk Då kan man i princip göra "allt" på en e-serie bil, både kodning och diagnos och även sådana fel som normalt renderar en bärgare till BMW. Typ att ELV eller startspärr får nippran och bilen blir obrukbar.
Windows dator behövs, rullar bäst på Windows 10 och 11.

Det ena utesluter inte det andra, på min e61 har jag ständig nytta av dessa grejer (tyvärr kanske..)

Vill man ha ett handhållet verktyg är denna trevlig till BMW: Länk

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Jag gissar det är en E93 och inte en E93 LCI du har (det finns några E93 LCI 2009 men de är ovanliga).

I E93 335i sitter det en N54-motor medans i E93 LCI 335i sitter det en N55-motor (och det är en del väsentliga skillnader mellan dessa motorer).

Lämplig olja till en motor diskuterades nyligen i denna tråden
Länk
Yes, det var en N20 det gällde just i den tråden men resonemanget (och informationen) gäller alla BMW-motorer och är lämpligt att anamma för oss som inte är så insatta i alla teknikaliteter kring oljestandarder och klassificeringar (det är ytterst få bland alla bilägare som kan detta till en bekvämlig nivå).

Men det är enkelt.

Börja med att titta på vad BMW anger vad som tekniskt sett passar din motor
Länk

Den säger att BMW LL-01, LL-01 FE, LL-04 och LL-12 FE passar din motor.

Det betyder att du kan köpa vilken olja som helst som har något av dessa fyra klassificeringar på sig och det fungerar utan problem och du behöver inte tänka mer på det.

Men FE varianterna (LL-01 FE och LL-12 FE) är mest där för att de ska få snygga utopiska förbrukningssiffror och inget som tillför något bra (dessutom är de lite ovanligare) - så de kan vi bortse ifrån.

Kvar är LL-01 och LL-04. Av dessa är LL-04 den bättre (den har lite hårdare krav men framförallt så har den lägre nivåer av SAPS = sulphated ash, phosphorus and sulphur).

Så hitta en olja som har BMW LL-04 klassning och du är klar!

Finns massor med oljor som har LL-04 klassning! Det är bara att köp därifrån det är bekvämast för dig. I princip alla märken har LL-04 och det finns även olja på Biltema som motsvarar LL-04 klassningen.

Mer behöver du inte göra...

Men inom LL-04 finns lite variationer på viskositeten.

En fråga som dyker upp är om du ska köra 0W-<x> eller 5W-<x> kallviskositet.
Om du inte bor i norra Sverige och kör året runt (dvs du använder bilen i MYCKET kallt klimat) så spelar det ingen roll.

Det är endast när man använder bilen i MYCKET kallt klimat som man bör ha 0W-<x> olja (så att oljan flyter lättare när det är typ -10°C, -20°C eller kallare).

Frågan om varmviskositet dyker såklart också upp (dvs ska man köra <x>-30 eller <x>-40) och det spelar ingen roll. Har motorn gått mycket långt så kan man dock rekommendera <x>-40 men annars spelar det ingen roll.

Så i ditt fall gäller : Ta vilken BMW LL-04 olja som helst (den som är mest praktisk för dig) och byt oftare än vad Fån-O-Guiden i bilen säger.

När det gäller oljefilter så SKA man använda ett filter av ett välkänt kvalitetsmärke. Vilket betyder BMW Original, Bosch, Mahle, Mann, Meyle (är de jag kommer på såhär på rak arm).

Så för att summera:

Olja : Vilken BMW LL-04 klassad olja som helst.
Oljefilter : BMW Original, Bosch, Mahle, Mann, Meyle.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Har inga svar på dina frågor, det är det andra som kan mycket bättre, men vill tipsa om en bra verkstad som är duktiga på BMW, utan hutlösa priser, 2 av de som jobbar där, var tidigare mekaniker på auktoriserad BMW-verkstad, och det är Tage Svennsons bilverkstad i Kvänum. (bor själv i Kvänum). Apropå din bil, så tycker jag plåtcaben är väldigt trevlig, tyvärr har de gått ifrån den nu.

BMW CS #5206
El
3
El Capitan
335i Cab 2009
Hej 👋
Precis hemkommen från havet o har läst era svar. Tackar så mycket för detta.
olaO- jag har kollat lite o lättast är ju att ha en app som du lämna förslag på. Tänkte på att jag har ju ytterligare en bil av annat märke. Vore ju gött att kunna se o släcka felkoder på den med. Finns det ngn app eller enhet som funkar för fler bilar?

Bmw slangen - tack för all info. Nu blev man både klokare o kan välja rätt olja

Christer - tack för den informationen 🙏🏻. Guld värt o inte så långt att köra.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Välkommen hem!

Man kan köra andra appar med enheten men det brukar vara almänna bilappar som Torque och Car-scanner, de läser bara motorn.

Vad har du för märke på den andra bilen?

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
El
3
El Capitan
335i Cab 2009
Ola -

Det är en diesel skåpbil. Peugeot Expert -13

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Aha ok, det verkar finnas en app som heter FAP Citroen/Peugeot men jag vet inte om den är bra eller dålig.

Fungerar med Unicarscan UCSI-2100 adaptern.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.