|
|
|
|---|---|
| Hejsan! Är det någon som har tips på bra/snygga eftermarknadsfälgar i storlek 18" till BMW i4? Jag har snabbt glott mig igenom utbudet på de flesta större däck- och fälgsajterna men har svårt att bestämma mig och har ingen aning om hur det skiljer i kvalitet mellan olika fälgmärken. BMW:s utbud av originalfälgar för vinterbruk till I4 är minimalt. Jag ogillar mörka/grå fälgar och fälgar med massor av smala ekrar (eller plottriga ekrar á la misshandlade cykelhjul) men är öppen för alla förslag! | |
|
Hej! Efter tips från min lokala däcksverkstad (tvärs över gatan från jobbet) kör jag på vintern på CMS C25 Black Polish 7,5 x 18 fälgar med Nokian Hakkapelitta R5 245/45R18 runt om. D.v.s. samma bredd på däcken fram som bak. Det fungerade utmärkt i vintras. Däcken är t.o.m. tystare än de 18" Pirelli P-Zero som sitter orginal på bilen. Fälgarna (som fick tyskt designpris 2019) är metallblanka på utsidan men svarta innåt. Länk till fälgen; Länk Inte gratis, men i mina ögon snyggt och funktionellt. Med TPMS-ventiler, montering och balansering samt förvaring september till november gick det på 21 425 Kr. Billigare än de 28 000 - 30 000 Kr som BMW ville ha för sina vinterhjul. Ja, jag var ute tidigt för att vara säker på att få tag på rätt däck, och innan priserna rusade inför vintersäsongen. Vad kalaset skulle kosta idag vet jag inte. Lycka till med vinterhjulsköpet! |
|
| Hur tänker ni med dubb vs odubbat på en I4? Jag har en M50 som kommer om några veckor och har beställt original BMW vinterhjul till den. Har inte bestämt om jag ska ha dubbat denna gång, alltid kört dubbat innan. Tänker att med 800Nm så ryker dubben all världens väg första veckan :-) | |
|
Tack för tipset, Germania! De var riktigt snygga - måste kolla upp hur jag får tag i de fälgarna på smidigast sätt! Danielb, jag har en I4 edrive 40 och har tänkt skaffa dubbdäck trots att det nog borde vara större risk att man kör loss dubbar för mig (med ren bakhjulsdrift) än för dig. Moderna dubbar sitter fast ganska bra såvitt har jag uppfattat/erfarit saken... Det GÅR ju faktiskt att smyga iväg sakta istället för att klösa sig loss från stillstående om man så vill. :) |
|
|
När vi bodde i Roslagen, uppe på en backe som låg sent i snöröjningsschemat var dubbat en no brainer. Efter flytt till södra Sverige, numera Skåne, så är det lika självklart att köra (Nordiskt) dubbfritt. (Hakkapelitta R5 numera). Det är på ren is man får ta det lugnare än med dubbat. Men allt beror ju på var man bor och kör. Det får avgöra valet av däck. Som BlueScreenVW skriver, så får man väl låta bli rödljusracen om det är risk att dubbarna ryker... |
|
|
Kör på dessa med Hakka 10 Dubb, supernöjd. På en Svart G31 DEZENT DEZENT TZ graphit Länk |
|
|
Rule Germania, Fast i oplogad snö så gör inte dubb nån nytta. Finns betydligt stabilare nordiska dubbfria än Hakka. Jag rekommenderar Goodyear eller Conti. |
|
|
@Verdi; Rätt, om det är nysnö hela vägen ner till backen. Men det förekommer ju att snön faller ovanpå isbarken också... Det var främst fästet på is som styrde behovet av dubbdäck i backen. På vilket sätt menar Du att Conti och Good Year är mer stabila än Hakka´s dubbfria nordiska dubbfria däck? MVH |
|
| Hakka är mjukare för att få bättre fäste på ren is. Har jag för mig. Har sett många som klagat över att Hakka är för mjuka, särskilt i plusgrader. Dock tror jag R3 är bättre än R2. | |
|
Jag har Hakka R3. Mjukt är ordet men när man vänjer sig så är det inte så hemskt. Jag tar gärna lite sämre torrgrepp och mindre respons för det fantastiska vintergrepp som däcken har. Saknar inte dubb alls. |
|
| Jag behöll mina snygga BMW fälgar som jag använde på min tidigare 330e, och skall endast byta däck. Har ringt runt och frågat lite på olika forum och kommit fram till Continental odubbad. Hjulhuset i Staffanstorp (på väg till jobbet för mig) har 3kkr bättre pris än BMW, men säljer inte stjärnmärkta däck, så jag har bestämt mig för att köpa från BMW. Jag har frågat runt om skillnaden mellan stjärnmärkt och inte stjärnmärkt, Continental eller annat, och jag tror att Continental är bättre än Nokian, i alla fall för mig med mina små fälgar. Det sägs också att stjärnmärkta däck har en annan sammansättning än andra, även med samma modellnummer och mönster, eftersom det är BMW som testar fram och bestämmer egenskaperna. Om det är sant eller inte har jag ingen aning om och inte heller tänkt undersöka genom att skära sönder några däck, men jag tänkte att 3kkr är inte hela världen. Det sägs också att Continental slits mindre fort än Nokian. Jag har nästan alltid kört Nokian, och det blir första gången med Continental för min del. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.