|
|
|
|---|---|
|
Är det ngn som kan förklara hur kylarsystemet är tänkt att funkar Har en bypass slang som jag inte förstår varför den är bra Någon som har en förklaring Tidigt -80 tals bygge med kylaren i bagageluckan Ponte | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det en M20- eller M30-motor? Finns nämligen ingen M20B35 motor. Största volymen på M20 var 2.5 liter (fanns ju såklart eta motorn på 2.7 liter men tror aldrig den såldes just i Sverige så lite ovanligare), det fanns aldrig någon med 3.5 liter. Kan aldrig tänka mig någon strokat eller borrat en M20 till 3.5 liter (det högsta jag sett är väl runt 2.9 liter). Däremot den största volymen på M30 var däremot 3.5 liter (som du angivit i rubriken). Men säg det är en M30-motor. Här är en bild över kylarvätskeflödet i en M30-motor Länk @Stinnerbom J: Vet du vilken "generation" av M30-motor vi pratar om? M30 tillverkades ju i runda slängar från mitten av 60-talet och ända in till mitten av 90-talet. Det kan vara svårt att identifiera (speciellt om det är ett litet specialbygge), men vi kan ju iallafall börja med att försöka bena ut om det är förgasare, L-Jetronic eller Motronic på motorn? @Stinnerbom J: Har du en eller ett par bilder som visar den där bypass slangen och hur/var den sitter? Eftersom det handlar om en M30 (eller M20) motor i en 2002 så är det definitivt en del kustom inblandat och man kan inte gå efter hur det ser ut origial. För mig veterligen så hade alla 2002'or endast 4-cylindriga motor (vilket förklarar nog kylaren där bak då det nog inte fanns utrymme där fram om det sitter en 6-cylindrig motor där). |
|
Jo det är em m30b35 Vet inte hur bilder läggs in ? Ponte |
|
Aha, intressant! Enklast är att du laddar upp på bilderna på något bildforum / image hosting site och sedan postar länkarna dit. (Annars kan du PowerPost'a mig och du får då min emailadress och du emailar mig bilden/bilderna och jag lägger upp det på min privata site). |
@Stinnerbom J : Hittade du ett bildforum / image hosting site att lägga upp bilder på? Annars kan du som sagt PowerPost'a mig här på forumet och hittar en lösning den vägen. Alltid kul att se M30-motorn i lite andra installationsvarianter :-) M30-motorn är ju en legend som användes i 26 år (1968-1993)! Och användes inte bara i BMW-modeller utan även i den ganska okända Rayton-Fissore Magnum SUV'en Länk |
@Stinnerbom J : Hittade du ett bildforum / image hosting site att lägga upp bilder på? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.