AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.889

Varför olika serviceintervall på samma motor (B47D20) i olika bilmodeller?

Hej, Ny i forumet och spekulant på en 320d GT.
Har hittat en intressant site på nätet när man är på jakt efter bilar: Carinfo.com.
Där framgår bl a service intervall för resp bil. Jag har då noterat att samma motor (samma motorkod från BMW) som sitter i 320d även sitter i 520d och 420d med den skillnaden att i 520d och 420d är serviceintrevallet 3000m och/eller 2 år! hur kommer det sig? Är det endast för att pungslå oss ägare? Dessutom finns ingen info om intervall för filter av olika slag, vilket det gör för andra bilmärken på samma site.
Jag provkört en 320d GT hos bilhandlare (ej BMW) då letat i instruktionsboken efter info om serviceintervall och filterbyten, men inte funnit något. När det bli dags att byta filter kommer det säkert fram i den elektroniska serviceboken, men jag vill gärna veta i förväg och kunde inte finna info om intervallen i serviceboken...
Jag försöker som ni kanske förstår göra en uppskattning om servicekostnaden över tid för att jämföra mellan olika bilmodeller... Det verkar för bra för att vara sant att endast behöva byta oka en gång om året och inget annat... Och ja, jag vet att det är kamkedja vilket minskar servicekostnaden men bromsvätska etc behöver väl bytas ibland...?
Och när jag ändå har (någons?) uppmärksamhet: finns det något omtalat fel eller brist med denna motor som man bör följa upp om det är åtgärdat eller ej . utöver de som finns registrerade i EU´s riskdatabas (vilka för övrigt framgår i den ovan nämnda siten... (Nej, har har ingen koppling till siten..!😄)

Tacksam för all konstruktiv input!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det enkla svar är att infon på Car-info inte är korrekt.

Många BMW har variabelt miltal men däremot en fast tid om 2 år. Men Car-info väljer ändå att sätta 2500 eller 3000 mil utan att det stämmer med bilens varierande serviceintervall.

Du skriver bara att du hittat att en modell har 3000 mil eller 2 år. Men vad har den andra då?
Hej Grelle och tack för svar.

Jag var kanske otydlig ang serviceintervall på andra modeller. Både på 520d och 420d stod 3000 mil/2 år, medan det för 320d var 1500 mil och 1 år..!
Dessutom var det samma uppgifter på många exemplar av respektive modell.
Jag är medveten om att det är variabla miltal beroende på körsätt/belastning etc men det varierar sannolikt inte med 100 %..? Särskilt inte för åtgärder som ska ske med kalenderintervall (1 eller 2 år)

En eller annan uppgift på Carinfo.com kan säkert bli fel, men jag har svårt att tro att det är systematiskt för vissa modeller... det borde i så fall leta sig in ett fel på uppgifter om enskilda objekt - eller?
Och om det trots allt är ett systematiskt fel i uppgifterna på Carinfo.com avseende just denna motor, återstår frågan vilket som är korrekt? Är det 1500mil/1 år eller 3000 mil/2 år för oljebyten för motorer med motorkod B47D20? Och med vilken frekvens ska resp filter bytas?
Borde det inte vara samma oavsett vilket chassi motorn sitter i ?

Någon som har facit?

Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Från modellår -20 ändrade BMW ( för svenska marknaden) från 3000 mil/ 2år till 2500 mil/ 2 år på 20d
Tack för konkret info, Freude am Fahren.

Ska kolla vartefter om infon om serviceintervaller överensstämmer med det på Carinfo.com.
Frågan om skillnaden serviceintervaller mellan 320d och 420/520d avseende årsmodeller 2016-2020 återstår...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För en 320d 2016 som min farsa ägde så var det serviceintervall 2 år eller variabelt miltal, fanns inget tak om 3000 mil enligt bilen själv. Hans bil ville ha service först vid 3800 mil. Som ni förstår så körde han relativt mycket och i princip endast långkörning då bilen kom fram till det intervallet. Därför nådde han 3800 mil innan 2 år. Han hade en 320d från 2013 innan och den blev det inte lika långt på, men jag har för mig att det var ca 3200 mil. Så på inga av dessa bilar fanns det något tak om 3000 mil enligt bilen själv.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Inget tak nu heller, utan i samband med oljeservice så blir intervallet vid nollställningen numera 2 500 mil och huvudsakligen räknar väl bilen på bränslet för att få fram 2 500 mil till nästa service, men man kan ju komma olika långt på samma bränslemängd beroende av kortkörning, kallstarter, hastighet osv, men håller man sig till ett tänkt snitt i körningsmönster så hamnar man på 2 500 mil i serviceintervall numera ( och säkerligen över 3 000 mil om man bara kasar lång landsväg)
Hej Freude am Fahren,
Uppfattar jag dig korrekt att den justering/förändring du nämnde från 2020 inte avser fr.o.m Model Year 2020, utan för alla motorer med motorkod B47D20 oavsett tillverkningsår ( och chassi...😎)? Det är ju mycket bra i så fall...!
Sedan kan man väl ge sig "den" på att de filter som behöver bytas inte kommer infalla samtidigt som oljebyten, - så det ändå "krävs" verkstadsbesök en gång per år... - eller? 🤔

Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nej 2 500 mil gäller bara fr o m modellår 20 vilket kan låta lustigt då det ju är samma motorkod som tidigare, men frågar man bmw så finns det säkert någon justering mellan åren som gjort att man ändrat serviceintervallen. Förändringar i serviceutförande görs ju löpande. Tidigare skulle mikrofiltret bytas varannan service, numera görs det varje, tidigare skulle dieselfiltret också bytas varannan service, numera är det var 3:e osv
Tack för förtydligande.
Jag misstänker att justeringarna drivs av optimering av intäkter snarare än tekniskt drivna...? 🤔
Men jag är kanske väl konspiratoriskt lagd...🙄

ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Hela frågeställningen blir lite galen eftersom BMWs serviceintervall inte varit strikt miltalsbaserade sedan början av 80-talet.
Sedan har det varit så att i normalfallet hamnar servicebehovet nära vissa vanligt förekommande jämna miltal.

/G
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gasa, ja, det blir liksom konstigt att säga ett miltal och så tolkas det som ett tak för när det ska servas, men så är det inte så. Olja ska bytas vartannat år, kör man längre sträckor så kommer bilen innan varna för miltalet.
hmmm...
Jag har tolkat den variabla körsträckan som att den varierar kanske 10-15% (eller 20?)beroende på hur man kör, men att det därutöver finns en kalender som säger ifrån när det gått ca 12 eller 24 månader - beroende på vilka krav BMW väljer att programmera in...
Min fråga är relaterad till de 12 resp 24 månaderna... Återigen: det är ju knepigt om samma motor med samma motorkod sitter i två olika chassin med samma model year och har olika körsträckor/#månader för oljebyte... (inom ramen för den miltalsvariation systemet tillåter)
Som ägare till en ca 10år gammal bil finns väl ändå inga garantier kvar så teoretisk kan man ju skita i det och serva med 2500-3000 mils intervall/ca 24 månader, men det blir ju "kajko" i systemet och knepigt vid senare försäljning...

Därav blir årliga servicar/oljebyten kostnadsdrivande vilket kan göra att det totalekonomiskt blir billigare att köpa en annan model/chassi t ex 520d isf 320d...
- givet motsvarande inköpspris etc.
På marginalen drar förvisso kanske en 520d Touring lite mera soppa pga vikt och kanske luftmotstånd, men ändå, - oljebyten är ju inte billiga...

Men man köper kanske inte en BMW för de billiga driftskostnaderna..., - eller?

Nu har kanske denna tråden närmat sig "vägs ände"...?
Min slutsats är att det inte finns något konkret tekniskt/objektivt skäl till olika serviceintervall (inom ramen för den tillåtna variansen) mellan samma motor(kod) i olika chassin.
Det är i så fall höljt i dunkel hos BMW...

Tack för ert engagemang i frågan!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pelle-Valle, du väl inte faktiskt sett några bilar som indikerar 1500 mil/1år? Det är väl bara info från carinfo.com som du går på? Inte som att du ringt en person i servicedisken på en BMW-ÅF och frågat?

Det kan nog pendla mellan 1800-3800 mil i körsträcka, om inte 2 år uppnås först. Hur långt kör du per år? Är det mindre än 1500 mil/år så blir det nog varannat år du byter, om du inte bara kör stadstrafik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.